Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Når det står at alle hjelpemiddel er tillatt ved en eksamen på vgs.nivå, er da virkelig alle hjelpemiddel tillatt? Kan jeg ta med meg alt av notater, bøker, symbolsk kalkulator og formelsamling?

 

Ja, det er det vi har fått opplyst. Det eneste som ikke er lov er hjelpemidler som kan brukes til kommunikasjon.

 

Men det er vel slik at eksamen er todelt, med en del først hvor man ikke får bruke kalkulator engang?

Endret av Henrik B
Lenke til kommentar
En forretning i en utkant av Norge kjøper inn 15 pakker med 50 DVD-plater per pakke fra denne produsenten. Uten at en er klar over det inneholder to pakker mer enn 50 plater. Tømrer Frode sitter oppe hele natten og laster ned filmer på internett. Han brenner filmene ut på DVD-plater. Han kjøper to pakker med plater fra forretningen.

 

(d) Dersom én av pakkene inneholder mer enn 50 plater, hva er sannsynligheten for at begge inneholder mer enn 50 plater?

 

X = pakke med mer enn 50

X~hyp(N,M,n)

X~hyp(15, 2, 2)

 

P(X=2 | én av pakkene har mer enn 50)

 

Svaret er 0.0370

 

aanyone?

Lenke til kommentar
En forretning i en utkant av Norge kjøper inn 15 pakker med 50 DVD-plater per pakke fra denne produsenten. Uten at en er klar over det inneholder to pakker mer enn 50 plater. Tømrer Frode sitter oppe hele natten og laster ned filmer på internett. Han brenner filmene ut på DVD-plater. Han kjøper to pakker med plater fra forretningen.

 

(d) Dersom én av pakkene inneholder mer enn 50 plater, hva er sannsynligheten for at begge inneholder mer enn 50 plater?

 

X = pakke med mer enn 50

X~hyp(N,M,n)

X~hyp(15, 2, 2)

 

P(X=2 | én av pakkene har mer enn 50)

 

Svaret er 0.0370

 

aanyone?

 

Jeg tenker kanskje for enkelt, men er ikke sannsyligheten for at den neste skal inneholde mer enn 50 1/14?

Siden det er 14 pakker igjen, og 1 av de har mer enn 50?

Lenke til kommentar

Var det jeg tenkte først, og fikk akkurat det med å bruke formelen for hypergeometrisk fordeling, men det gir 0.0714. Dunno :/

 

Altså, dersom én av de har mer enn 50 DVD-er, da må jo antallet gå ned fra 15 til 14, antall med mer enn 50 gå ned fra 2 til 1, og antall han nå trekker er 1. Da er det jo bare sannsynligheten for å få 1 som står igjen, 1/14? ... Skjønner ikke.

Endret av Chrisbjerk
Lenke til kommentar

Angående tømrer frode og DVD-samlingen hans. Får rett svar om jeg tar svaret fra oppgave c) og bruker i betinget sannsynlighet:

 

© Bestem sannsynligheten for at minst én pakke inneholder mer enn 50

plater.

 

P(X=2 | X større eller lik 1)

 

men det gir ingen mening, det står dersom én av de har mer enn 50, hvordan blir dét det samme?

 

edit: MINDFUCK

Endret av Chrisbjerk
Lenke til kommentar
Håper det sitter noen kloke mattehoder her på en fredag også (spesielt klok er forøvrig ikke en forutsetning, bare klokere enn meg).

 

Oppgaven lyder:

Det skal spares x antall kroner i 20 år. Hvor mye må spares per måned for at man skal kunne ta ut 45000,- i måneden i 10 år. Renten er på 6.5% hele perioden. Det står ikke noe om når man begynner eller slutter å spare eller når man begynner å ta ut disse pengene.

 

Jeg gikk ut fra at man da skulle sette formelen for oppsparingsannuitet = formelen for nåverdi av etterskudssannuitet:

 

chart?cht=tx&chl=x * r \frac{(1+r)^n-1}{r} = 45000 * \frac {(1+r)^n - 1} {r*(1+r)^n}

 

altså

 

chart?cht=tx&chl=x * 1.065 \frac{(1.065)^{20}-1}{0.065} = 45000 * \frac {(1.065)^{10} - 1} {0.065*(1.065)^{10}}

 

Ettersom jeg antar at når man har betalt inn det siste beløpet så vil det beløpet også forrente seg i et år.

 

Ved utregning av det jeg skrev over fikk jeg ikke korrekt svar, men det gjorde jeg da jeg tok vekk 1.065 i "x * 1.065" delen av regnestykket (altså det som jeg har forstått som det siste årets forretning).

 

Går boka her utifra at det siste årets beløp ikke rekker å forrente seg før utbetalingene begynner?

 

Forøvrig så vil jo også de pengene du har på bankkontoen mens utbetalingene løper forrente seg ytterligere, men det kan jeg ikke tenke meg at de har tatt høyde for i oppgaven da det blir for innvikla (correct me if I'm wrong).

 

 

Svaret skal bli 8332.

 

 

 

Håper på innspill :-)

 

Noen som har orket å se på denne?

Lenke til kommentar
Her kjem eit spørsmål som sikkert er sabla lett for dykk lure mattefolk!

 

Eit år er det 1275 elgar i ein skog. To år seinare er det 1225 pga hjortejakt og hjortepakk. Kva er den årlege prosentnedgongen?

 

Du må regne ut hvor mange prosent 50 er av 1275.

også deler eg på 2? Blir ikkje det berre gjennomsnittsnedgongen over 2 år då?

Lenke til kommentar
Her kjem eit spørsmål som sikkert er sabla lett for dykk lure mattefolk!

 

Eit år er det 1275 elgar i ein skog. To år seinare er det 1225 pga hjortejakt og hjortepakk. Kva er den årlege prosentnedgongen?

 

Du må regne ut hvor mange prosent 50 er av 1275.

også deler eg på 2? Blir ikkje det berre gjennomsnittsnedgongen over 2 år då?

Ja, det er det. Regn heller ut 1275X^2=1225. Da får du et tall mellom null og en. Årlig prosentreduksjon er en minus svaret ditt..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...