Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg har nettopp hatt flervalgs i matte. Jeg er svært usikker på en av svarene mine

Istedet for å skrive opp alle tallene, skriver jeg heller bare spmet..

 

Når man multipliserer en annengradsfunksjon med en linær funksjon, for så og dividere dette med f.eks (x-1)

 

Hva kalles funksjonen da?

A) Linær funksjon

B) Annengradsfunksjon

C) Tredjegradsfunksjon

D) Rasjonal funksjon

 

Jeg endte på rasjonal funksjon på bakgrunn av at "x" i nevner betyr at funksjonen er rasjonal (litt tynt?), men jeg tenkte også at det kan ha vært en annengradsfunksjon på bakgrunn av at man får en annengradsfunksjon ved å utføre polynomdivisjon på en tredjegradsfunksjon..

 

Noe som kan svare på dette? Gjerne med et eksempel =)

Endret av robin7
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei.

 

Jeg har nettopp hatt flervalgs i matte. Jeg er svært usikker på en av svarene mine

Istedet for å skrive opp alle tallene, skriver jeg heller bare spmet..

 

Når man multipliserer en annengradsfunksjon med en linær funksjon, for så og dividere dette med f.eks (x-1)

 

Hva kalles funksjonen da?

A) Linær funksjon

B) Annengradsfunksjon

C) Tredjegradsfunksjon

D) Rasjonal funksjon

 

Jeg endte på rasjonal funksjon på bakgrunn av at "x" i nevner betyr at funksjonen er rasjonal (litt tynt?), men jeg tenkte også at det kan ha vært en annengradsfunksjon på bakgrunn av at man får en annengradsfunksjon ved å utføre polynomdivisjon på en tredjegradsfunksjon..

 

Noe som kan svare på dette? Gjerne med et eksempel =)

 

Godt spm. Tenkte det samme selv. Definisjonen på en rasjonell funksjon er at det inneholder et polynom både i teller og nevner.

En kan jo ikke garantere at (x-1) går opp i uttrykket en har fra før av, så da vil en jo sitte igjen med en rasjonell rest. På en annen side, om en VET at det går opp blir det jo et annengradsuttrykk. Men jeg mener at riktig svar er D, fordi en på ingen måte vet om polynomet en deler med går opp i dividenden.

Lenke til kommentar
Bruk Laplacetransformasjonen til å finne funksjonen mimetex.cgi?y(t) når

 

chart?cht=tx&chl=y(t) = \frac{\mathrm{d}}{\mathrm{d}t}\int_0^t {e^\tau y(t-\tau)\mathrm{d}\tau} +t

 

for alle chart?cht=tx&chl=t \geq 0.

 

__________________

 

Tips til hva jeg bør gjøre med integralleddet, derfra klarer jeg det nok selv.

Hvis det var et svar til meg, så har jeg aldri hørt om den formelen, ei heller har vi den på pensum. Så jeg skal ikke trenge å vite om den for å svare.

Lenke til kommentar

Tusen hjertelig! Juletentamen er den som er mest relevant, da vi ikke har hele pensum som eksamen fra mai 2009 vil inneholde. Hjertelig!

 

De har dessverre ikke for R2, bare 3MX. Hjelper litt, men ikke det samme.

Lenke til kommentar
Bruk Laplacetransformasjonen til å finne funksjonen mimetex.cgi?y(t) når

 

chart?cht=tx&chl=y(t) = \frac{\mathrm{d}}{\mathrm{d}t}\int_0^t {e^\tau y(t-\tau)\mathrm{d}\tau} +t

 

for alle chart?cht=tx&chl=t \geq 0.

 

__________________

 

Tips til hva jeg bør gjøre med integralleddet, derfra klarer jeg det nok selv.

 

Jeg kan ikke si jeg har hatt om Laplace-transformasjoner enda, men om du vil ha VEKK integral-leddet så kan en vel bruke analysens fundamentalteorem.

Lenke til kommentar
Hei.

 

Jeg har nettopp hatt flervalgs i matte. Jeg er svært usikker på en av svarene mine

Istedet for å skrive opp alle tallene, skriver jeg heller bare spmet..

 

Når man multipliserer en annengradsfunksjon med en linær funksjon, for så og dividere dette med f.eks (x-1)

 

Hva kalles funksjonen da?

A) Linær funksjon

B) Annengradsfunksjon

C) Tredjegradsfunksjon

D) Rasjonal funksjon

 

Jeg endte på rasjonal funksjon på bakgrunn av at "x" i nevner betyr at funksjonen er rasjonal (litt tynt?), men jeg tenkte også at det kan ha vært en annengradsfunksjon på bakgrunn av at man får en annengradsfunksjon ved å utføre polynomdivisjon på en tredjegradsfunksjon..

 

Noe som kan svare på dette? Gjerne med et eksempel =)

 

Godt spm. Tenkte det samme selv. Definisjonen på en rasjonell funksjon er at det inneholder et polynom både i teller og nevner.

En kan jo ikke garantere at (x-1) går opp i uttrykket en har fra før av, så da vil en jo sitte igjen med en rasjonell rest. På en annen side, om en VET at det går opp blir det jo et annengradsuttrykk. Men jeg mener at riktig svar er D, fordi en på ingen måte vet om polynomet en deler med går opp i dividenden.

 

Ok, så siden x-verdien i nevner for at nevner skal bli 0 er x=1, må x=1 gjøre slik at funksjonen i teller også blir 0, hvis ikke er det en rasjonal funksjon? Da kan vi vel si at om en funksjon inneholder asymptoter er den rasjonal?

 

I oppgaven fikk jeg bare vist funksjonene grafisk så hadde problemer med å finne ut hvordan annengradsfunksjonen skulle skrives i likningform.. og derfor problemer med å finne ut av det totale uttrykket i teller.

Lenke til kommentar
I oppgaven fikk jeg bare vist funksjonene grafisk så hadde problemer med å finne ut hvordan annengradsfunksjonen skulle skrives i likningform..

 

Dersom du får se annengradsfunksjonen grafisk, vil du kunne se nullpunktene og da enkelt finne ut om x=1 er en av løsningene for f(x)=0, og dermed vite om uttrykket kan deles på (x-1) og følgelig om du får en annengradsfunksjon, eller en rasjonell funksjon. :)

Endret av cuadro
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...