Nebuchadnezzar Skrevet 25. november 2009 Del Skrevet 25. november 2009 Er usikker på dette, men alltids gøy og prøve. Som sagt første person kan ha 4 muligheter, neste 3 osv frem til siste person som kunn har 2plasseringer Vi har fire servietter. Altså får vi fire identiske løsninger bare der alle servietene er byttet om, disse løsningene er trivielle. setter opp og får Mer generellt kan vi skrive, der er antall personer og er antall servietter. Noen store hull i tankemåten min ? Lenke til kommentar
BrokenTomato Skrevet 25. november 2009 Del Skrevet 25. november 2009 (endret) Det virket veldig bra. Vet du hvordan man får satt opp dette som en differensligning? Ser at det står at alle har faste plasser, da blir vel den samme kombinasjonen med forskjellige plasseringer ikke triviell likevel og at du deler på 4! må vel bort? Endret 25. november 2009 av BrokenTomato Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 25. november 2009 Del Skrevet 25. november 2009 (endret) Hakke peiling hvordan man setter stykket opp som en differensialligning ^^ Går bare R1 og vi begynner først med differensial ligninger neste år, fortsatt litt usikker på om vi skal dele med nede... Som du sier må vell den delen antaglivis bort. Aner fortsatt ikke hvorfor oppgaven skriver at I mine øyne blir det Noen som er litt sterkere i matte for vell hjelpe til. Hvordan løser man det her? Jeg prøvde meg litt frem, men det stoppet helt opp her: Enten så prøver jeg å løse den på feil måte, eller så greier jeg bare ikke å skjønne hva jeg skal gjøre med det jeg har fått ... Har du prøvd og sette ? Endret 25. november 2009 av Nebuchadnezzar Lenke til kommentar
BrokenTomato Skrevet 25. november 2009 Del Skrevet 25. november 2009 BTW; det er differens og ikke differensial Årsaken til at a3 = 24 er: Person 1 har 4 muligheter, person 2 til høyre har da 3 muligheter. Siste personen har da bare 2 muligheter igjen siden både person 1 og person 2 sitter ved siden av ham. Altså 4*3*2 = 24 Takk for hjelpen uansett. Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 25. november 2009 Del Skrevet 25. november 2009 Antagligvis bare meg som er treg i nøtten, men hva person 1 har valgt, spiller ingen rolle for person nummer 3. Hva person nummer 4 velger spiller heller ingen rolle for person nummer 3. Om vi har fargene, Blå, Rød, Gul, Grønn. Person 1 står fritt til å velge mellom 4 farger. La oss si at personen velger Gul. (4) Person 2 kan nå velge alle fargene untatt Gul.Blå, Rød eller Grønn La oss si at han velger Blå. (3) Person 3 står np i mine øyne fritt til å velge mellom 3 farger. Han kan velge Rød, Gul, eller Grønn. Velger Gul.(3) Person 4 bryr seg bare om det person 3 har valgt, dermed har han 3 valg. Rød, Grønn eller Gul. (3) Person n bryr seg bare om det person n-1 har valgt, alt annet er irrellevant. Untatt for siste personen.(3) Hadde vært fint om noen kunne forklare litt grundigere Lenke til kommentar
BrokenTomato Skrevet 25. november 2009 Del Skrevet 25. november 2009 Husk at de sitter i ring. Dvs at person 3 sitter ved siden av både person 2 og 1. Altså kunde to valg siden person 2 og 1 allerede har fått tildelt farger. Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 25. november 2009 Del Skrevet 25. november 2009 Har du prøvd og sette ? Greit nok det, men skulle gjerne løst den analytisk. Lenke til kommentar
Senyor de la guerra Skrevet 25. november 2009 Del Skrevet 25. november 2009 (endret) Hvor er feilen min: Litt formateringsproblemer her ja, uansett svaret skal bli: sinx + cosx -xcosx Endret 25. november 2009 av runesole Lenke til kommentar
Frexxia Skrevet 25. november 2009 Del Skrevet 25. november 2009 venstre side skal være (y/cos(x))', ikke +. Lenke til kommentar
Senyor de la guerra Skrevet 25. november 2009 Del Skrevet 25. november 2009 venstre side skal være (y/cos(x))', ikke +. Hvorfor det? Er ikke kjerneregelen = (u+v)' = u+v' +u'v Lenke til kommentar
hli Skrevet 25. november 2009 Del Skrevet 25. november 2009 (endret) Nei. (u+v)'=u'+v', (u*v)' derimot er u*v'+v*u' Edit: Og kjerneregelen sier at (u(v))'=u'(v)*v' Endret 25. november 2009 av hli Lenke til kommentar
Senyor de la guerra Skrevet 25. november 2009 Del Skrevet 25. november 2009 Nei. (u+v)'=u'+v', (u*v)' derimot er u*v'+v*u' Hehe, selvfølgelig. Lenke til kommentar
Henrik C Skrevet 25. november 2009 Del Skrevet 25. november 2009 Noen som har en eksamensoppgave, eventuelt bare eksamensforslag til heldagsprøve jul i R2? Gjerne med fasit. Trenger å arbeide med noe mer konkret enn læreboka, føler jeg, for å forberede meg best mulig til heldagsprøve på fredag. Lenke til kommentar
Andreas345 Skrevet 25. november 2009 Del Skrevet 25. november 2009 http://www.matematikk.net/ressurser/mattep...ht=juletentamen og http://www.matematikk.net/ressurser/mattep...p=103987#103987 Lenke til kommentar
Martin-sama Skrevet 25. november 2009 Del Skrevet 25. november 2009 En virkelig god side: http://www.eksamensoppgaver.org/losningsforslag/ Lenke til kommentar
Skumtroll Skrevet 26. november 2009 Del Skrevet 26. november 2009 (endret) Hvordan får dere til å legge inn så fine grafer, uttrykk osv inn på forumet her? Importerer dere fra en elektronisk kalkulator eller noe sånt? Endret 26. november 2009 av Skumtroll Lenke til kommentar
Imaginary Skrevet 26. november 2009 Del Skrevet 26. november 2009 Hvordan får dere til å legge inn så fine grafer, uttrykk osv inn på forumet her? Importerer dere fra en elektronisk kalkulator eller noe sånt? INFO: Å skrive formlar/reknestykke i forumet Lenke til kommentar
Skumtroll Skrevet 26. november 2009 Del Skrevet 26. november 2009 Hvordan får dere til å legge inn så fine grafer, uttrykk osv inn på forumet her? Importerer dere fra en elektronisk kalkulator eller noe sånt? INFO: Å skrive formlar/reknestykke i forumet Takk! Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 26. november 2009 Del Skrevet 26. november 2009 (endret) Hvordan regner man ut osv. frem til på en enkel måte? Endret 26. november 2009 av Henrik B Lenke til kommentar
Frexxia Skrevet 26. november 2009 Del Skrevet 26. november 2009 (endret) Det er en geometrisk rekke, så summen av den bør bli Endret 26. november 2009 av Frexxia Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå