Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden

Anbefalte innlegg

Er usikker på dette, men alltids gøy og prøve.

Som sagt første person kan ha 4 muligheter, neste 3 osv frem til siste person som kunn har 2plasseringer

Vi har fire servietter. Altså får vi fire identiske løsninger bare der alle servietene er byttet om, disse løsningene er trivielle.

setter opp og får

mimetex.cgi?\frac{4*3^9*2}{4!}\,=\,6561

Mer generellt kan vi skrive, der mimetex.cgi?n er antall personer og mimetex.cgi?k er antall servietter.

mimetex.cgi?f(n\,,\,k)\,=\,\frac{k\cdot(k-1)^{(n-2)}\cdot(k-2)}{k!}

Noen store hull i tankemåten min ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hakke peiling hvordan man setter stykket opp som en differensialligning ^^

Går bare R1 og vi begynner først med differensial ligninger neste år, fortsatt litt usikker på om vi skal dele med

chart?cht=tx&chl= k! nede... Som du sier må vell den delen antaglivis bort.

Aner fortsatt ikke hvorfor oppgaven skriver at chart?cht=tx&chl= a_3\, = \,24\, ... I mine øyne blir det chart?cht=tx&chl= 4 \cdot 3 \cdot 3 \, = \, 36

Noen som er litt sterkere i matte for vell hjelpe til.

chart?cht=tx&chl=\sqrt {2^x  + 7}  = 8 - 5x

Hvordan løser man det her? Jeg prøvde meg litt frem, men det stoppet helt opp her:

chart?cht=tx&chl=2^x  = 57 - 80x + 25x^2

Enten så prøver jeg å løse den på feil måte, eller så greier jeg bare ikke å skjønne hva jeg skal gjøre med det jeg har fått ...

Har du prøvd og sette chart?cht=tx&chl= x=1? ;)

Endret av Nebuchadnezzar
Lenke til kommentar

Antagligvis bare meg som er treg i nøtten, men hva person 1 har valgt, spiller ingen rolle for person nummer 3.

Hva person nummer 4 velger spiller heller ingen rolle for person nummer 3.

Om vi har fargene, Blå, Rød, Gul, Grønn.

Person 1 står fritt til å velge mellom 4 farger. La oss si at personen velger Gul. (4)

Person 2 kan nå velge alle fargene untatt Gul.Blå, Rød eller Grønn La oss si at han velger Blå. (3)

Person 3 står np i mine øyne fritt til å velge mellom 3 farger. Han kan velge Rød, Gul, eller Grønn. Velger Gul.(3)

Person 4 bryr seg bare om det person 3 har valgt, dermed har han 3 valg. Rød, Grønn eller Gul. (3)

Person n bryr seg bare om det person n-1 har valgt, alt annet er irrellevant. Untatt for siste personen.(3)

Hadde vært fint om noen kunne forklare litt grundigere :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...