Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden

Anbefalte innlegg

Her er hva hadde gjort:

chart?cht=tx&chl= \frac{x^2}{a^2} + \frac{y^2}{b^2}=1

chart?cht=tx&chl=y^2 = \frac{a^2b^2 - a^2x^2}{a^2}

chart?cht=tx&chl=y = \sqrt{ \frac{a^2b^2 - a^2x^2}{a^2}} (gjelder første kvadrant, arealet er 4 ganger denne)

chart?cht=tx&chl=A = 4 \frac{a}{b} \int_0^a \sqrt{a^2-x^2} \, \mathrm{d}x

Så substituerer jeg chart?cht=tx&chl=x = \sin \theta...

Får vel omtrent

chart?cht=tx&chl=A = 4ab \int_0^{ \frac{ \pi}{2}} \cos^2 \theta \, \mathrm{d} \theta

Og det finner du vel i rottmann?

Så lurer jeg på om noen har et notat om fourier-transform, parseval etc.. helst på norsk! Kjenner jeg sliter litt med det :hmm:

Endret av ManagHead
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er det noen som har en lokusbruker jeg kunne lånt, med tilgang på Matematikk R2 fra Aschehoug? Skal ha prøve på i morgen, og skolen er veldig treg med å dele ut brukernavn, noe vi skal få. Hadde blitt veldig glad hvis noen kunne sendt en bruker på PM eller noe sånt, som jeg bare har tenkt til å bruke i dag. Var og spurte på kontoret i dag igjen, og hun fikk visst ikke tak i de på Aschehoug. Hvis noen har en bruker jeg kunne lånt, ville jeg vært evig takknemlig!

Må bare spørre om en liten oppgave.

Låne 1 000 000 i banken, lånerenten er 1.04%. Kari vil ikke betale mer enn 60 000 i året, hvor lang blir da nedbetalingstiden?

Satt opp likningen mimetex.cgi?1.04^{x} på begge sider. Har jeg satt opp feil på måte? Skulle tro det var opplysninger nok til å få et tall som eksponent på høyresiden, men det står ikke.

Bumper meg selv! Viktig prøve i morgen.

Lenke til kommentar
Veldig godt svar, men hvordan kommer du fra substitusjonen til det endelige svaret?

Ja, jeg hoppa kanskje over mange ledd der, har skrevet det på papir, synes det tar så lang tid å skrive tex, så slenger det bare ut her. Ser jeg har skrevet feil og, skal være x = asin(theta). og b/a foran integralet blir vel mer riktig? Nå skriver jeg v istedet for theta og driter i noe av tex:

x = asin v -> Når x er null, må v være null. Når x er a, må sin v være 1 -> v = pi/2.

dx/dv = acos v

dx = acos v dv

Tilbae til tex og theta :)

chart?cht=tx&chl=A = 4 \frac{b}{a} \int_0^{ \frac{ \pi}{2}} \sqrt{a^2-(a \sin \theta)^2} \cdot a \cos \theta \, \mathrm{d} \theta

chart?cht=tx&chl=A = 4b \int_0^{ \frac{ \pi}{2}} \sqrt{a^2-(a \sin \theta)^2} \cdot{ \cos \theta \, \mathrm{d} \theta

chart?cht=tx&chl=A = 4b \int_0^{ \frac{ \pi}{2}} \sqrt{a^2(1 - \sin^2 \theta)} \cdot \cos \theta \, \mathrm{d} \theta

chart?cht=tx&chl=A = 4b \int_0^{ \frac{ \pi}{2}} a \sqrt{1 - \sin^2 \theta} \cdot \cos \theta \, \mathrm{d} \theta

chart?cht=tx&chl=A = 4ab \int_0^{ \frac{ \pi}{2}} \sqrt{cos^2 \theta} \cdot \cos \theta \, \mathrm{d} \theta

chart?cht=tx&chl=A = 4ab \int_0^{ \frac{ \pi}{2}} \cos \theta \cdot \cos \theta \, \mathrm{d} \theta

Si fra hvis jeg har gjort mer feil da! ;)

Lenke til kommentar
Nå har ikke vi laplacetransformasjon som pensum i matte 4M men kan det være konvolusjon som er nøkkelen?

Ja, har prøvd litt på det:

For t < 1 til f(t) og g(t) reduserer det seg til (ser ut som en prikk, men skal være konvolusjonsstjerne):

chart?cht=tx&chl=x(t) \star x(t) = \int_0^t{x(u)x(t-u)\mathrm{d}u} = g(t) = t.

chart?cht=tx&chl=\mathscr{L}\left \{x(t) \star x(t)\right \} = \frac{1}{s^2} \qquad \qquad \Rightarrow \qquad \qquad x(t) = 1.

For t ≥ 1 til f(t) og g(t) er jeg litt usikker på hvordan jeg stiller det opp.

Lenke til kommentar
Heisann! Noen som kan hjelpe meg med de to oppgavene her?:

1) Finn løsningen: 2x^2-72=0 v 13-2x<3

2) La x være et heltall. Vis at x^2+x er et partall.

Blir litt vanskelig å "lede" deg på likningen/ulikheten, det må da stå hvordan du løser de i boken din?

Likningen:

p><p>

Ulikheten:

p><p>

På den siste oppgaven kan du prøve å substituere x med 2n (partall) og 2n+1 (oddetall) og vise at dette er delelig på 2 i begge tilfellene.

Endret av Frexxia
Lenke til kommentar

Har eksamen i Matte 1 på mandag og har selvfølgelig blitt syk sånn at jeg ikke kan møte opp på de siste arbeidstimene. Sitter med en tekstoppgave som har med differenslikninger å gjøre som jeg ikke får til og krysser fingrene for at noen kan hjelpe meg på riktig vei med å sette den opp ut i fra teksten.

Jeg har en mistanke om at den kan være lik den som er oppgitt i 3a, men jeg er veldig usikker.

Jeg har prøvd å tenke meg hvor mange muligheter man har dersom man er fire til bords, mulig det er her jeg tenker feil.

a4 blir vel som følgende: De sitter jo i ring, dvs. at den første personen har 4 muligheter; de to som sitter ved siden av denne har tre muligheter hver; og den siste har kun 2 mulige farger. Til sammen skulle det vel da bli 4*3*3*2 = 72 muligheter? Eller tenker jeg feil her?post-10194-1259164721_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...