ManagHead Skrevet 24. november 2009 Del Skrevet 24. november 2009 (endret) Her er hva hadde gjort: (gjelder første kvadrant, arealet er 4 ganger denne) Så substituerer jeg ... Får vel omtrent Og det finner du vel i rottmann? Så lurer jeg på om noen har et notat om fourier-transform, parseval etc.. helst på norsk! Kjenner jeg sliter litt med det Endret 24. november 2009 av ManagHead Lenke til kommentar
Imaginary Skrevet 24. november 2009 Del Skrevet 24. november 2009 a) og b) har jeg greid, men sliter med å se framgangsmåten på c). Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 24. november 2009 Del Skrevet 24. november 2009 Veldig godt svar, men hvordan kommer du fra substitusjonen til det endelige svaret? Lenke til kommentar
Polonium Skrevet 24. november 2009 Del Skrevet 24. november 2009 Holder på med substitusjon. Og dette var for meg tildels gresk. Jeg lurer på hvordan man løser denne likningen: x^3+3-4/x^2=0 Lenke til kommentar
Martin-sama Skrevet 24. november 2009 Del Skrevet 24. november 2009 Er det noen som har en lokusbruker jeg kunne lånt, med tilgang på Matematikk R2 fra Aschehoug? Skal ha prøve på i morgen, og skolen er veldig treg med å dele ut brukernavn, noe vi skal få. Hadde blitt veldig glad hvis noen kunne sendt en bruker på PM eller noe sånt, som jeg bare har tenkt til å bruke i dag. Var og spurte på kontoret i dag igjen, og hun fikk visst ikke tak i de på Aschehoug. Hvis noen har en bruker jeg kunne lånt, ville jeg vært evig takknemlig! Må bare spørre om en liten oppgave. Låne 1 000 000 i banken, lånerenten er 1.04%. Kari vil ikke betale mer enn 60 000 i året, hvor lang blir da nedbetalingstiden? Satt opp likningen på begge sider. Har jeg satt opp feil på måte? Skulle tro det var opplysninger nok til å få et tall som eksponent på høyresiden, men det står ikke. Bumper meg selv! Viktig prøve i morgen. Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 24. november 2009 Del Skrevet 24. november 2009 (endret) Sikker på at du har skrevet den riktig gir meg ikke noen gode svar nemlig... 1 er en løsning. Endret 24. november 2009 av Nebuchadnezzar Lenke til kommentar
Polonium Skrevet 24. november 2009 Del Skrevet 24. november 2009 Fasiten hos meg sier at det skal bli: x= +-(pluss/minus) 1. Jeg forstår rett og slett ikke hvordan man setter dette opp? Jeg får kun negativt og det er jo ikke riktig. Lenke til kommentar
Frexxia Skrevet 24. november 2009 Del Skrevet 24. november 2009 (endret) Den kan da umulig ha en løsning x=-1, om du setter det inn på venstre side får du -1+3-4=-2 edit: Den eneste reelle roten er x=1, se http://www.wolframalpha.com/input/?i=x^3%2B3-4%2Fx^2 Sikker på at du har skrevet opp oppgaven korrekt? Endret 24. november 2009 av Frexxia Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 24. november 2009 Del Skrevet 24. november 2009 Etter å ha prøvd en del varianter av stykket må oppgaven be om løsningen på dette stykket. Enten har du lest feil av, eller så er det feil i boken. Klarer du og løse denne ? Lenke til kommentar
Polonium Skrevet 24. november 2009 Del Skrevet 24. november 2009 (endret) Det så riktig ut det du, Nebuchadnezzar har gjort. Har hørt at det ofte er feil i fasiten i Sigma sine mattebøker. Muligens dette var en av dem. Oioi, så hva jeg hadde gjort feil, skulle visst nok være x^2.... Endret 24. november 2009 av Polonium Lenke til kommentar
ManagHead Skrevet 24. november 2009 Del Skrevet 24. november 2009 Veldig godt svar, men hvordan kommer du fra substitusjonen til det endelige svaret? Ja, jeg hoppa kanskje over mange ledd der, har skrevet det på papir, synes det tar så lang tid å skrive tex, så slenger det bare ut her. Ser jeg har skrevet feil og, skal være x = asin(theta). og b/a foran integralet blir vel mer riktig? Nå skriver jeg v istedet for theta og driter i noe av tex: x = asin v -> Når x er null, må v være null. Når x er a, må sin v være 1 -> v = pi/2. dx/dv = acos v dx = acos v dv Tilbae til tex og theta Si fra hvis jeg har gjort mer feil da! Lenke til kommentar
EB_Veyron Skrevet 24. november 2009 Del Skrevet 24. november 2009 a) og b) har jeg greid, men sliter med å se framgangsmåten på c). Nå har ikke vi laplacetransformasjon som pensum i matte 4M men kan det være konvolusjon som er nøkkelen? Lenke til kommentar
Imaginary Skrevet 24. november 2009 Del Skrevet 24. november 2009 Nå har ikke vi laplacetransformasjon som pensum i matte 4M men kan det være konvolusjon som er nøkkelen? Ja, har prøvd litt på det: For t < 1 til f(t) og g(t) reduserer det seg til (ser ut som en prikk, men skal være konvolusjonsstjerne): For t ≥ 1 til f(t) og g(t) er jeg litt usikker på hvordan jeg stiller det opp. Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 24. november 2009 Del Skrevet 24. november 2009 ManagHead: Det ser rett ut hvertfall! Mange "knep" som er ute og går merker jeg. Et spm til, hvorfor integrerer vi fra 0 til a? Hvorfor akkurat de grensene? Det er ikke helt intuitivt for meg utifra formelene oppgitt. Lenke til kommentar
ManagHead Skrevet 24. november 2009 Del Skrevet 24. november 2009 (endret) Imaginary: Er det sånn at de mener at likninga har to løsninger for x? Hvis du laplace-transformerer hele greia, får du vel noe sånt: Endret 24. november 2009 av ManagHead Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 24. november 2009 Del Skrevet 24. november 2009 Okey, takk. Hele konseptet med ellipser hadde vel egentlig gått litt i glemmeboka tror jeg. Tusen takk for solid hjelp! Lenke til kommentar
gunners1337 Skrevet 24. november 2009 Del Skrevet 24. november 2009 Heisann! Noen som kan hjelpe meg med de to oppgavene her?: 1) Finn løsningen: 2x^2-72=0 v 13-2x<3 2) La x være et heltall. Vis at x^2+x er et partall. Lenke til kommentar
Frexxia Skrevet 24. november 2009 Del Skrevet 24. november 2009 (endret) Heisann! Noen som kan hjelpe meg med de to oppgavene her?: 1) Finn løsningen: 2x^2-72=0 v 13-2x<3 2) La x være et heltall. Vis at x^2+x er et partall. Blir litt vanskelig å "lede" deg på likningen/ulikheten, det må da stå hvordan du løser de i boken din? Likningen: Ulikheten: På den siste oppgaven kan du prøve å substituere x med 2n (partall) og 2n+1 (oddetall) og vise at dette er delelig på 2 i begge tilfellene. Endret 24. november 2009 av Frexxia Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 25. november 2009 Del Skrevet 25. november 2009 Hvordan løser man det her? Jeg prøvde meg litt frem, men det stoppet helt opp her: Enten så prøver jeg å løse den på feil måte, eller så greier jeg bare ikke å skjønne hva jeg skal gjøre med det jeg har fått ... Lenke til kommentar
BrokenTomato Skrevet 25. november 2009 Del Skrevet 25. november 2009 Har eksamen i Matte 1 på mandag og har selvfølgelig blitt syk sånn at jeg ikke kan møte opp på de siste arbeidstimene. Sitter med en tekstoppgave som har med differenslikninger å gjøre som jeg ikke får til og krysser fingrene for at noen kan hjelpe meg på riktig vei med å sette den opp ut i fra teksten. Jeg har en mistanke om at den kan være lik den som er oppgitt i 3a, men jeg er veldig usikker. Jeg har prøvd å tenke meg hvor mange muligheter man har dersom man er fire til bords, mulig det er her jeg tenker feil. a4 blir vel som følgende: De sitter jo i ring, dvs. at den første personen har 4 muligheter; de to som sitter ved siden av denne har tre muligheter hver; og den siste har kun 2 mulige farger. Til sammen skulle det vel da bli 4*3*3*2 = 72 muligheter? Eller tenker jeg feil her? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå