Cemi Skrevet 23. november 2009 Del Skrevet 23. november 2009 (Man kan ta vekk absoluttverdien fordi 1+x^2>0 for alle x). Takk skal du ha Lenke til kommentar
Senyor de la guerra Skrevet 23. november 2009 Del Skrevet 23. november 2009 Hvordan kommer jeg fra: e^y = e^(2 ln(1+x)) til: y = e^(y/2) − 1 Jeg ender bare opp med: y = e^(y-2) -1 (som er feil) Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 23. november 2009 Del Skrevet 23. november 2009 Reknar med du skulle ha x = e^(y/2) − 1. Er berre rett fram det. Ta logaritmen på begge sider, del på 2, opphøg e i det som står på kvar side, og flytt over 1. Lenke til kommentar
Scooby snacks Skrevet 23. november 2009 Del Skrevet 23. november 2009 A(2,1) B(5,4) C(-2,3) a) Teikn punkta i eit koordinatsystem, og rekn ut lengdene AB og AC . b) Finn BAC c) Trekk ei linje gjennom A og B . Finn parameterframstillinga for denne linja. Eit punkt D ligg på linja i c) slik at linjestykket CD står vinkelrett på linja gjennom A og B. d) Finn koordinatane til punktet D . Klarer ikke oppgave d. D(x,y) CD(x+2,y-3) Setter skalarproduktet av CD og AB vektorene lik 0, men får en ukjent for mye. Noen tips? Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 23. november 2009 Del Skrevet 23. november 2009 Bruk parameterframstillinga frå c). D ligg på linja, so i punktet gjeld parameterframstillinga. Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 23. november 2009 Del Skrevet 23. november 2009 Du må bruke opplysningen om at D ligger på linja. Da får du bare parameteren som ukjent. Lenke til kommentar
Martin-sama Skrevet 23. november 2009 Del Skrevet 23. november 2009 Er det noen som har en lokusbruker jeg kunne lånt, med tilgang på Matematikk R2 fra Aschehoug? Skal ha prøve på onsdag, og skolen er veldig treg med å dele ut brukernavn, noe vi skal få. Hadde blitt veldig glad hvis noen kunne sendt en bruker på PM eller noe sånt, som jeg bare har tenkt til å bruke i dag og i morgen. Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 23. november 2009 Del Skrevet 23. november 2009 (endret) Kan du ikke bare spørre her, om det er noe du lurer på? Vet ikke helt om det er så mange som har lyst til å låne bort lokusbrukernavn + passord. Spørsmål: To kurver SER ut til å være like og er faktisk like i to punkt, men ikke mellom disse punktene. Et eksempel er for . Her ser vi at i -1, 1 og 0 er funksjonene lik hverandre. Men for tall imellom [-1,0] og [0,1] er de ikke like. Er det noen måte en kan finne ut hvilke funksjon som er størst på disse intervallene, strengt matematisk. Altså, uten å fylle inn for 1/2 og sjekke. Om en skulle fått to veldig bisarre funksjoner som også er lik for 1/2, 1/4, 1/8 osv osv. Hvordan kan en påvise dette? Er det nok å argumentere med graden til, i dette tilfellet, polynomene og se på funksjonenes deriverte? Endret 23. november 2009 av wingeer Lenke til kommentar
Fadeless Skrevet 23. november 2009 Del Skrevet 23. november 2009 Er det noen som har en lokusbruker jeg kunne lånt, med tilgang på Matematikk R2 fra Aschehoug? Skal ha prøve på onsdag, og skolen er veldig treg med å dele ut brukernavn, noe vi skal få. Hadde blitt veldig glad hvis noen kunne sendt en bruker på PM eller noe sånt, som jeg bare har tenkt til å bruke i dag og i morgen. Hva trenger du på lokus da? fasit til oppgavene i boka? Lenke til kommentar
Martin-sama Skrevet 23. november 2009 Del Skrevet 23. november 2009 Er det noen som har en lokusbruker jeg kunne lånt, med tilgang på Matematikk R2 fra Aschehoug? Skal ha prøve på onsdag, og skolen er veldig treg med å dele ut brukernavn, noe vi skal få. Hadde blitt veldig glad hvis noen kunne sendt en bruker på PM eller noe sånt, som jeg bare har tenkt til å bruke i dag og i morgen. Hva trenger du på lokus da? fasit til oppgavene i boka? Ja, skulle gjerne hatt løsningsforslagene til boken, i tillegg til de interaktive prøvene som ligger der. Lenke til kommentar
hanneko Skrevet 24. november 2009 Del Skrevet 24. november 2009 Fourierrekker! ja, det får vi nok på eksamen, og jeg skjønner det ikke! her er to oppgaver: Finn Fourierrekken til funksjonen som er vist på figuren nedenfor. Funksjonen er plottet sammen med de to grunnharmoniske sinus- og cosinusfunksjoner. og neste oppgave, finn denne Fourierrekken: Lenke til kommentar
EB_Veyron Skrevet 24. november 2009 Del Skrevet 24. november 2009 Den første kan antas å ha en periode på 2 og lengde 1. Funksjonen blir f(x)=1-x for 0<x<1 Så kan du bare sette det inn i formlene du finner her Fourierrekkene er bare en annen måte å uttrykke en funksjon på vha. alle leddene i summen. Når man tar med et gitt antall blir rekken bare en tilnærmelse fil funksjonen. Tar man derimot med uendelig antall blir funksjonen=rekken. Det skal sies at de fleste rekker konvergerer relativt raskt mot funksjonsverdien. Lenke til kommentar
Drunk_Panda Skrevet 24. november 2009 Del Skrevet 24. november 2009 skjønner ikke bæret av en oppgave her; jeg får svarene -2 og 0, men -3 skjønner jeg ikke hvordan de får. Hadde vært evig takknemlig for hele utregningen Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 24. november 2009 Del Skrevet 24. november 2009 (endret) Ved -3 er nevneren null, slik at brøken ikke er definert og "hopper" fra å være positiv til å være negativ. Hvis du setter det inn i et fortegnsskjema ser du hva som skjer. Endret 24. november 2009 av the_last_nick_left Lenke til kommentar
Martin-sama Skrevet 24. november 2009 Del Skrevet 24. november 2009 Er det noen som har en lokusbruker jeg kunne lånt, med tilgang på Matematikk R2 fra Aschehoug? Skal ha prøve på i morgen, og skolen er veldig treg med å dele ut brukernavn, noe vi skal få. Hadde blitt veldig glad hvis noen kunne sendt en bruker på PM eller noe sånt, som jeg bare har tenkt til å bruke i dag. Var og spurte på kontoret i dag igjen, og hun fikk visst ikke tak i de på Aschehoug. Hvis noen har en bruker jeg kunne lånt, ville jeg vært evig takknemlig! Må bare spørre om en liten oppgave. Låne 1 000 000 i banken, lånerenten er 1.04%. Kari vil ikke betale mer enn 60 000 i året, hvor lang blir da nedbetalingstiden? Satt opp likningen på begge sider. Har jeg satt opp feil på måte? Skulle tro det var opplysninger nok til å få et tall som eksponent på høyresiden, men det står ikke. Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 24. november 2009 Del Skrevet 24. november 2009 (endret) Oppgave innenfor analyse: Evaluer integralet: Har satt så jeg får , som er på formen som en sirkel? Men hva nå? Endret 24. november 2009 av wingeer Lenke til kommentar
Frexxia Skrevet 24. november 2009 Del Skrevet 24. november 2009 Bruk trigonometrisk substitusjon Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 24. november 2009 Del Skrevet 24. november 2009 Bruk trigonometrisk substitusjon Hva mener du da? Invers trigonometrisk substitusjon? Lenke til kommentar
Frexxia Skrevet 24. november 2009 Del Skrevet 24. november 2009 Prøv å substituere . Jeg har ikke regnet på det, men det bør gå. Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 24. november 2009 Del Skrevet 24. november 2009 Kanskje litt dumt av meg å ikke poste hele oppgaven. Hvertfall: "Express the area bounded by the ellipse as a definite integral. Make a substitution that converts this integral into one representing the area of a circle, and hence evaluate it." Ser at jeg heller ikke har et bestemt integral nå. Hm Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå