Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

A(2,1) B(5,4) C(-2,3)

a) Teikn punkta i eit koordinatsystem, og rekn ut lengdene AB og AC .

b) Finn BAC

c) Trekk ei linje gjennom A og B . Finn parameterframstillinga for denne linja.

Eit punkt D ligg på linja i c) slik at linjestykket CD står vinkelrett på linja gjennom A og B.

d) Finn koordinatane til punktet D .

Klarer ikke oppgave d.

D(x,y)

CD(x+2,y-3)

Setter skalarproduktet av CD og AB vektorene lik 0, men får en ukjent for mye. Noen tips?

Lenke til kommentar

Er det noen som har en lokusbruker jeg kunne lånt, med tilgang på Matematikk R2 fra Aschehoug? Skal ha prøve på onsdag, og skolen er veldig treg med å dele ut brukernavn, noe vi skal få. Hadde blitt veldig glad hvis noen kunne sendt en bruker på PM eller noe sånt, som jeg bare har tenkt til å bruke i dag og i morgen.

Lenke til kommentar

Kan du ikke bare spørre her, om det er noe du lurer på?

Vet ikke helt om det er så mange som har lyst til å låne bort lokusbrukernavn + passord.

Spørsmål:

To kurver SER ut til å være like og er faktisk like i to punkt, men ikke mellom disse punktene. Et eksempel er mimetex.cgi?y=1-x^2 for chart?cht=tx&chl=x \in [-1, 1]. Her ser vi at i -1, 1 og 0 er funksjonene lik hverandre. Men for tall imellom [-1,0] og [0,1] er de ikke like. Er det noen måte en kan finne ut hvilke funksjon som er størst på disse intervallene, strengt matematisk. Altså, uten å fylle inn for 1/2 og sjekke. Om en skulle fått to veldig bisarre funksjoner som også er lik for 1/2, 1/4, 1/8 osv osv. Hvordan kan en påvise dette? Er det nok å argumentere med graden til, i dette tilfellet, polynomene og se på funksjonenes deriverte?

Endret av wingeer
Lenke til kommentar
Er det noen som har en lokusbruker jeg kunne lånt, med tilgang på Matematikk R2 fra Aschehoug? Skal ha prøve på onsdag, og skolen er veldig treg med å dele ut brukernavn, noe vi skal få. Hadde blitt veldig glad hvis noen kunne sendt en bruker på PM eller noe sånt, som jeg bare har tenkt til å bruke i dag og i morgen.

Hva trenger du på lokus da? fasit til oppgavene i boka?

Lenke til kommentar

Hva trenger du på lokus da? fasit til oppgavene i boka?

Ja, skulle gjerne hatt løsningsforslagene til boken, i tillegg til de interaktive prøvene som ligger der. :)

Lenke til kommentar

Fourierrekker!

ja, det får vi nok på eksamen, og jeg skjønner det ikke!

her er to oppgaver:

Finn Fourierrekken til funksjonen som er vist på figuren nedenfor. Funksjonen er plottet sammen med de to grunnharmoniske sinus- og cosinusfunksjoner.

4129863117_2fcd43d737_o.png

og neste oppgave, finn denne Fourierrekken:

4130628632_d5242a14a3_o.png

Lenke til kommentar

Den første kan antas å ha en periode på 2 og lengde 1. Funksjonen blir f(x)=1-x for 0<x<1

Så kan du bare sette det inn i formlene du finner her

Fourierrekkene er bare en annen måte å uttrykke en funksjon på vha. alle leddene i summen. Når man tar med et gitt antall blir rekken bare en tilnærmelse fil funksjonen. Tar man derimot med uendelig antall blir funksjonen=rekken. Det skal sies at de fleste rekker konvergerer relativt raskt mot funksjonsverdien.

Lenke til kommentar

Er det noen som har en lokusbruker jeg kunne lånt, med tilgang på Matematikk R2 fra Aschehoug? Skal ha prøve på i morgen, og skolen er veldig treg med å dele ut brukernavn, noe vi skal få. Hadde blitt veldig glad hvis noen kunne sendt en bruker på PM eller noe sånt, som jeg bare har tenkt til å bruke i dag. Var og spurte på kontoret i dag igjen, og hun fikk visst ikke tak i de på Aschehoug. Hvis noen har en bruker jeg kunne lånt, ville jeg vært evig takknemlig!

Må bare spørre om en liten oppgave.

Låne 1 000 000 i banken, lånerenten er 1.04%. Kari vil ikke betale mer enn 60 000 i året, hvor lang blir da nedbetalingstiden?

Satt opp likningen mimetex.cgi?1.04^{x} på begge sider. Har jeg satt opp feil på måte? Skulle tro det var opplysninger nok til å få et tall som eksponent på høyresiden, men det står ikke.

Lenke til kommentar

Kanskje litt dumt av meg å ikke poste hele oppgaven. Hvertfall:

"Express the area bounded by the ellipse chart?cht=tx&chl= \frac{x^2}{a^2} + \frac{y^2}{b^2}=1 as a definite integral. Make a substitution that converts this integral into one representing the area of a circle, and hence evaluate it."

Ser at jeg heller ikke har et bestemt integral nå. Hm

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...