Laende Skrevet 9. november 2009 Del Skrevet 9. november 2009 Blir med på tråden og legger til noen ekstra oppgaver som jeg ikke helt forstod. Kalkuler Gjennomsnittsverdien av følgende: accross Average Value= og: Evaluer hvis mulig: skriver uten tex; Integralet av u(t) dt fra 0 til uendelig. Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 9. november 2009 Del Skrevet 9. november 2009 Regn ut , det burde være rett fram.. Lenke til kommentar
Henrik C Skrevet 10. november 2009 Del Skrevet 10. november 2009 Endte selv på 60 poeng på Abelkonkurransen, eneste som fikk bedre enn meg fikk 68 poeng. Småsurt, men tja. Kan ikke si at jeg ikke ble overrasket, jeg gjorde en brukbar innsats og så gjettet jeg litt på de jeg var usikker på. Fungerte tydeligvis greit! Lenke til kommentar
Carl Sagan Skrevet 10. november 2009 Del Skrevet 10. november 2009 En kanonkule følger kurven x=50,0t y=78,4t - 4,9t^2 Lengdene er i meter og tida i sekunder Bakken er horisontal og følger x-aksen. Hvor treffer kule dan horisontale bakken? Når kula treffer bakken må y være null. Hvordan finner jeg t eller x når y=0? Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 10. november 2009 Del Skrevet 10. november 2009 Er berre å setje opp likninga og løyse for t det. Når y=0 har du at 78.4t-4.9t^2=0 t(78.4-4.9t)=0 For at den siste likninga skal vere oppfyllt må anten t=0, eller 78.4-4.9t=0. Det fyrste tilfellet er startpunktet, det andre er der kula lander. Når du har t set du den verdien inn i likninga for x. Lenke til kommentar
Tosha0007 Skrevet 10. november 2009 Del Skrevet 10. november 2009 Nokon som kan hjelpe meg med oppgåva under, er heilt grøn på induksjon Kva blir den n-te deriverte av (det vil seia ). Bevis dette ved induksjon. Lenke til kommentar
stizzen Skrevet 10. november 2009 Del Skrevet 10. november 2009 Har prøve i morgen, og trenger litt hjelp her 1. Av bokstavkombinasjonene S, I, N, U, S skal vi lage andre kombinasjoner ved å bytte om på rekkefølgen av bokstavene. Hvor mange ulike måter kan det gjøres på? 2. Vi har gitt tallet 123 215. Hvor mange ulike tall kan vi få ved å bytte om på rekkefølgen av sifrene i dette tallet? Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 10. november 2009 Del Skrevet 10. november 2009 Stizzen: https://www.diskusjon.no/index.php?session=...&p=14648038 Lenke til kommentar
stizzen Skrevet 10. november 2009 Del Skrevet 10. november 2009 (endret) Tydelig vis ikke bare jeg som har lurt på den, nei Takker for svar, og lurte da på om dette er "riktig" måte å løse oppgave 2 på: 6! / 2!^2 Siden det er 2 tall som blir representert 2 ganger Endret 10. november 2009 av stizzen Lenke til kommentar
TheMaister Skrevet 10. november 2009 Del Skrevet 10. november 2009 (endret) Nokon som kan hjelpe meg med oppgåva under, er heilt grøn på induksjon Kva blir den n-te deriverte av (det vil seia ). Bevis dette ved induksjon. Prøver på den nå. Tror jeg har funnet et uttrykk for (n)-te deriverte, men sliter litt med beviset. Den virker ganske omfattende, ellers så er det jeg som ikke ser det opplagte . I hvilken sammenheng fikk du denne oppgaven? Får noe så morsomt som: I induksjonsbeviset sitter jeg fast på at jeg vil sammenlikne det jeg får av å derivere uttrykket over direkte og sammenlikne det med det jeg får når jeg setter inn for . Men ser ikke hvordan det skal være mulig å derivere uttrykket ovenfor. Endret 10. november 2009 av TheMaister Lenke til kommentar
Tosha0007 Skrevet 10. november 2009 Del Skrevet 10. november 2009 @TheMaister: Fekk den som "førebuingsoppgåve" til prøve i temaet "Rekkjer og følgjer" i R2 (VG3). Til no er den laaaaaangt over mitt nivå Lenke til kommentar
TheMaister Skrevet 10. november 2009 Del Skrevet 10. november 2009 R2? De vanskeligste induksjonsoppgavene vi fikk i R2 var av typen, "bevis at uttrykk *insert polynom-uttrykk* er delelig på *insert heltall*" omtrent. Lenke til kommentar
greiven Skrevet 10. november 2009 Del Skrevet 10. november 2009 (endret) Unnskyld at jeg spør, jeg orker ikke å lage en egen tråd for dette. Kom over en side med abelkonkurransen, kjemi OL og fysikk OL i går. Hvordan blir de folkene så gode i disse realfagene når de går på VGS?! Har sett på oppgavene, og det er jo langt utenfor pensum i VGS! Er selv over gjennomsnittlig interessert i realfag, men oppgavene der så jo helt syke ut! Endret 10. november 2009 av greiven Lenke til kommentar
Imaginary Skrevet 10. november 2009 Del Skrevet 10. november 2009 Det er vel på samme måte som ved andre arenaer (musikk, sport): Interesse og talent. Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 10. november 2009 Del Skrevet 10. november 2009 Jeg scorer vell 60 poeng på abelkonkuransen, den er grei i forhold til fysikken. Eneste mpten å bli god på er å gjøre liknende oppgaver, tenke lenge og grundig. Følte meg helt bak mål, som en stor tåpe når jeg begynnte på abeloppgavene for første gang. MEn når går det fint. Kommer også til å bestille noen matematiske bøker til jul angående problemløsning, da jeg syntes dette er gøy. Men som sagt du gjør det også sterkt i disse konkuransene om man er et geni også... Abeloppgavene ser mye vanskeligere ut enn de egentlig er. Eneste grunnen til at mange har problemer er at mesteparten av matematikken som blir undervist i dag er av typen. Gitt den formelen her, løs disse 1000 oppgavene på samme måte. Det er innsetningsmatte ikke problemløsningsmatte. Så om man hadri har svømt før, bare plasket rundt i badebassenget med ringer rundt armene, så føles det veldig skummelg og uvandt ut første gang du tar steget ut i det store bassenget. Og man kan ikke forvente og svømme raskt første gang heller,,, Lenke til kommentar
TheMaister Skrevet 10. november 2009 Del Skrevet 10. november 2009 (endret) Abelkonkurransen ja. Veldig moro! Er som sagt øving og tenking som gjør mester. Abelkonkurransen (eller mattekonkurranser i det hele tatt) er problemløsning, ikke pensumstoff. Prøvde hvert år på VGS å nå finalen. Beste var i VG3 med #32 plass Endret 10. november 2009 av TheMaister Lenke til kommentar
AreS90 Skrevet 10. november 2009 Del Skrevet 10. november 2009 (endret) Noen som kan hjelpe meg med denne oppgaven: ∞ ∑ (5*n^(3)-3*n)/(n^(2)*(n+1)) n=0 Eventuelt se vedlagt bilde (lim der istedet for sum) svaret skal bli 5, og derfor vil rekken divergere. Noen som kan vise meg mellomregningene?? Endret 10. november 2009 av AreS90 Lenke til kommentar
ManagHead Skrevet 10. november 2009 Del Skrevet 10. november 2009 (endret) Ja, abelkonkurransen er "fin" den. Litt dryge oppgaver, ja, men fullt mulig om du bruker logikk i tillegg! Jeg klarte ikke å komme meg til finalen verken i matte eller fysikk noen av årene, men var med i finalen i Kjemi-OL 2008 Ikke at det gikk så bra i finalen, men jeg kom vertfall dit Jørgen Vold Rennemo var forresten også med der, morro å treffe han, han vant abelkonkurransen i 05, 06, 07 og 08, og hadde vel ambisjoner internasjonalt i fjor. Uten at jeg vet hvordan det gikk.. Edit: wikipedia har svaret: "delt 12. plass av 535 deltakere under den 49. internasjonale matematikkolympiaden i Madrid." Dá har du det rimelig greit Endret 10. november 2009 av ManagHead Lenke til kommentar
Frexxia Skrevet 10. november 2009 Del Skrevet 10. november 2009 (endret) Nokon som kan hjelpe meg med oppgåva under, er heilt grøn på induksjon Kva blir den n-te deriverte av (det vil seia ). Bevis dette ved induksjon. Er du sikker på at dette er VGS-pensum? Morsom oppgave De første fire deriverte ) blir , da Vi antar nå at den stemmer for n=k, slik at og må vise at dette impliserer at Vi har at som var det vi skulle vise. Endret 10. november 2009 av Frexxia Lenke til kommentar
olopolo Skrevet 10. november 2009 Del Skrevet 10. november 2009 Et rektangulært jordstykke har omkretsen 380m og arealet 8800m^2. -Forklar at dersom den ene siden er x meter, er den andre siden (190-x)m -Forklar at x må være en løsning av andregradslikningen x^2-190x+8800=0 Jeg skjønner teorien i oppgave 1, og ser hvordan det fungerer, men klarer overhodet ikke å konkretisere det og sette ord på det. Usikker på hva man skal svare på oppgave 2... =) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå