olopolo Skrevet 9. november 2009 Del Skrevet 9. november 2009 Den til høyre gjør ikke det ihvertfall. Det skal være edit: Øverst til venstre skal være a. Den siste (nederst til venstre) ser ut til å stemme. Kan noen forklare hvordan man regner for å få a på den øverst til venstre? Og hva jeg gjør feil her, eventuelt hvordan jeg faktisk skal regne det ut: Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 9. november 2009 Del Skrevet 9. november 2009 (endret) Hint Endret 9. november 2009 av Nebuchadnezzar Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 9. november 2009 Del Skrevet 9. november 2009 Vert det ikkje a^(4/3) på den fyrste? Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 9. november 2009 Del Skrevet 9. november 2009 Vert det ikkje a^(4/3) på den fyrste? Jeg får Lenke til kommentar
Frexxia Skrevet 9. november 2009 Del Skrevet 9. november 2009 (endret) *nm* Endret 9. november 2009 av Frexxia Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 9. november 2009 Del Skrevet 9. november 2009 (endret) Henrik: Stemmer det, berre eg som las oppgåva litt feil. Red.: Frexxia, det 3-talet i teljaren bruker du to gonger. Endret 9. november 2009 av Torbjørn T. Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 9. november 2009 Del Skrevet 9. november 2009 (endret) Hvor kommer fra? Jeg ser bare ... Edit: Fikset en brøk som var omvendt av det den skulle være. Endret 9. november 2009 av Henrik B Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 9. november 2009 Del Skrevet 9. november 2009 Hint Faktisk er definert som kun den positive rota av x. Dette er for at det skal være en funksjon. Men man kan si at er røtter i x. Lenke til kommentar
Ufrisk Skrevet 9. november 2009 Del Skrevet 9. november 2009 Når jeg ser et random ubestemt integral, hvordan kan jeg vite om jeg skal bruke delbrøkoppspalting, substitusjon eller delvis integrasjon, osv? Finnes det noen regler for det? Lenke til kommentar
Frexxia Skrevet 9. november 2009 Del Skrevet 9. november 2009 (endret) Henrik: Stemmer det, berre eg som las oppgåva litt feil.Red.: Frexxia, det 3-talet i teljaren bruker du to gonger. Ah, min feil, leste feil. Så ut som fjerderoten av a^3. Når jeg ser et random ubestemt integral, hvordan kan jeg vite om jeg skal bruke delbrøkoppspalting, substitusjon eller delvis integrasjon, osv? Finnes det noen regler for det? Ofte kan du bruke flere metoder på samme integral, men man "lærer" seg etterhvert å se hva som lønner seg på et gitt stykke. Endret 9. november 2009 av Frexxia Lenke til kommentar
masb Skrevet 9. november 2009 Del Skrevet 9. november 2009 (endret) ln (x-1)^2 + ln (x^2-1) + ln (x+1)^2 = 0 takk for svar Endret 9. november 2009 av masb Lenke til kommentar
Henrik C Skrevet 9. november 2009 Del Skrevet 9. november 2009 Litt off-topic, men hvordan gikk det med dere på Abelkonkurransen? (Gjelder da de som var med og er unge nok, naturligvis) Lenke til kommentar
logaritmemannen Skrevet 9. november 2009 Del Skrevet 9. november 2009 Fikk seks riktige, men svarte på åtte. Jeg må lære meg vanlig deling igjen, spesielt der hvor kommaene slår inn Delefeilen fikk jeg på oppgave 5, og fikk ellers feil på oppg. 13. Er ikke fornøyd med resultatet mitt, skulle gjerne ha kommet til runde 2. Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 9. november 2009 Del Skrevet 9. november 2009 (endret) Er det bare meg som finner oppgavene i Abelkonkurransen latterlig vanskelige? Ikke nødvendigvis det å regne ut svaret når man først har funnet ut hvordan den skal løses, men rett og slett det å sette det opp som et matematisk problem ... Mulig det bare er meg som har altfor fastlåste tankemønstre og ikke greier å tenke litt "utenfor boksen"? Endret 9. november 2009 av Henrik B Lenke til kommentar
logaritmemannen Skrevet 9. november 2009 Del Skrevet 9. november 2009 Abelkonkurransen sammenlignet med kjemi- og fysikkolympiaden er helt forskjellig. I olympiadene er det innlest kunnskap du kan vinne på, mens på Abel er det man greier å tenke der og da(til et visst punkt). Med andre ord så trenger du, etter min mening, intelligens for å løse oppgavene. Lenke til kommentar
Senyor de la guerra Skrevet 9. november 2009 Del Skrevet 9. november 2009 (endret) Er det bare meg som finner oppgavene i Abelkonkurransen latterlig vanskelige? Ikke nødvendigvis det å regne ut svaret når man først har funnet ut hvordan den skal løses, men rett og slett det å sette det opp som et matematisk problem ... Mulig det bare er meg som har altfor fastlåste tankemønstre og ikke greier å tenke litt "utenfor boksen"? Helt enig, takler ikke slike oppgaver. Tror jeg må starte en helt ny tankegang generelt innenfor matematikken. Matte gir ikke lenger mening. Edit: Feil quote Endret 9. november 2009 av runesole Lenke til kommentar
logaritmemannen Skrevet 9. november 2009 Del Skrevet 9. november 2009 edit: Øverst til venstre skal være a. Hmm. Jeg får tredjeroten av a^2 som svar. Kanskje jeg har lest litt feil? Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 9. november 2009 Del Skrevet 9. november 2009 Hmm. Jeg får tredjeroten av a^2 som svar.Kanskje jeg har lest litt feil? Stykket er osb. Eit par hint: Det fyrste du kan sjå er at . So må du berre bruke reglane for logaritmerekning, meir spesifikt for eksponentar og logaritmen til produkt. Lenke til kommentar
logaritmemannen Skrevet 9. november 2009 Del Skrevet 9. november 2009 Hmm. Jeg får tredjeroten av a^2 som svar.Kanskje jeg har lest litt feil? Stykket er istedenfor My bad Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå