Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kan noe hjelpe meg til å tolke denne oppgaven, skjønner liksom ikke helt hva oppgaven mener:

I trekanten ABC er AB=2. AC=BC, og høyden CF fra C på AB lik 4.På høyden CF skal vi velge det puktet P slik at s= PA+PB+PC blir minst mulig. Finn denne minimumsverdien.

edit: velge(skrev vel)

Endret av Kuffe
Lenke til kommentar
Kan noe hjelpe meg til å tolke denne oppgaven, skjønner liksom ikke helt hva oppgaven mener:

I trekanten ABC er AB=2. AC=BC, og høyden CF fra C på AB lik 4.På høyden CF skal vi vel det puktet P slik at s= PA+PB+PC blir minst mulig. Finn denne minimumsverdien.

Hvis jeg har forstått det riktig skal du velge et punkt P på normalen CF. Punktet P skal være det stedet på linjen hvor avstanden til hver av punktene A, B og C til sammen skal være så liten som mulig. Noe slikt?

Lenke til kommentar

I trekanten ABC er AB=2. AC=BC, og høyden CF fra C på AB lik 4.På høyden CF skal vi vel det puktet P slik at s= PA+PB+PC blir minst mulig. Finn denne minimumsverdien.

Hvis jeg har forstått det riktig skal du velge et punkt P på normalen CF. Punktet P skal være det stedet på linjen hvor avstanden til hver av punktene A, B og C til sammen skal være så liten som mulig. Noe slikt?

Sånn tolker jeg det og. Men da må jeg lage en funskjson av s og derivere den.

Og det er det jeg sliter med å få til. Df 0<s</=4

Lenke til kommentar
Hvordan kan jeg vise at

chart?cht=tx&chl= \sum_{k=0}^{n}\frac{1}{k!}\cdot\frac{1}{(n-k)!} = \frac{2^{n}}{n!}

binom(n,k) = n!/(k!(n-k)!), så summen din er over binom(n,k)/n!. Summen bryr seg ikke om n, så du vil altså vise at sum(binom(n,k),k=0..n) = 2^n.

Du ser kjapt at 2^n = (1+1)^n. Der kan du bruke binomialformelen.

Hvis du ikke liker den metoden kan du bruke induksjon på n.

Lenke til kommentar
Sånn tolker jeg det og. Men da må jeg lage en funskjson av s og derivere den.

Og det er det jeg sliter med å få til. Df 0<s</=4

Du har tolket det riktig, så det som gjenstår er å sette opp funksjonen riktig.. Hvordan ser den ut nå?

Jeg vil ikke gi deg svaret helt med en gang, men et godt tips er å tegne opp en figur så du lettere ser det for deg. Så kan det være greit å ta det steg for steg. Hva er avstanden fra punktet til A? Til B? Til C?

Et tips til: Du sier du skal lage en funksjon av s. Det er feil, du skal sette opp s som en funksjon av noe, for eksempel høyden fra AB.

Endret av the_last_nick_left
Lenke til kommentar

Har loket en stund nå, dette har jeg kommet frem til: PA=PB

S=-PA^2 + 2PA + 5

s'=-2pa+2

S'(0)= 1... .... Men dette stemmer ikke

Edit: ser nå at jeg har regnet feil, glemte att jeg hadde noe opphøyd i 2...

Hm.. for prøve igjen

S=2PA+4 -sqrt(PA^2-1)

S'=2- X/sqrt(x^2+1)

S'(0)= 2/sqrt(3)

Endret av Kuffe
Lenke til kommentar
God dag.

Man legger penger i et skrin 60 ganger. Første gang legger man 300 kr i skrinet, for så å øke med 20 hver gang. Hvor mye penger vil skrinet inneholde etter de 60 gangene?

Første gang=300

Andre gang=320

Tredje gang=340

Sum=960

Jeg mener å tro at dette er en geometrisk rekke fordi et ledd er like det foregående ganget med en konstant.

Virker dette riktig? Får det ikke helt til å stemme.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...