Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg tror du misforstår meg. Du må først finne ut hva f'(x) er. Så setter du f'(x)=0, og løser den likningen for x. Da finner du ut hvor eventuelle ekstremalpunkter ligger langs x-aksen.

I dette tilfellet er f'(x)=2x/(x^2+0,36). Der f(x) er størst eller minst, er f'(x)=0. Du må altså løse likningen 2x/(x^2+0,36)=0. Her ser man uten videre at f'(x)=0 kun for x=0.

Lenke til kommentar

Nå stresser jeg som en gal med å bli ferdig så dere må bare tilgi meg for at jeg maser. Hvis ikke jeg får levert får jeg ikke gå opp til eksamen. (med dagens kunnskapsnivå stryker jeg, men det skal jeg få endret)

Har mimetex.cgi?f(x)=ln(x^2+0,36) noen asymptote? Jeg tror den har det, fordi den flater helt ut på begge sider når den går mot uendelig. Vet derimot ikke hvordan jeg finner den ved regning. Jeg vet også hvor nullpunktene + skjæringen med y-aksen er, men jeg greier ikke regne meg frem til riktig svar. :(

Takk for all hjelp.

Lenke til kommentar
Hvis noen gidder vise meg hvordan jeg løser denne likningen, skal jeg holde kjeft i to uker fremover. :p

mimetex.cgi?ln(x^2+0.36)=0

Torbjørn prøvde (takk), men jeg er nok litt tjukkere i pappen enn folk tror, hva matte gjelder. :(

ln(x^2+0.36)=0

x^2+0.36=e^0

x^2=1-0.36

x=0,8 siden ln bare gjelder for positive tall

Lenke til kommentar

Når du ender opp med noko slikt som mimetex.cgi?x^2=a kan du ha to løysingar, ettersom både mimetex.cgi?(\sqrt{a})^2=a og mimetex.cgi?(-\sqrt{a})^2=a. (mimetex.cgi?a er her berre eit tilfeldig tal større enn null.) Om begge løysingane er gyldige avheng av dei begrensingane som er gitt i oppgåva. Er det til dømes gitt at x skal vere større enn null, er det berre ei løysing som er gyldig – den positive.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...