Torbjørn T. Skrevet 24. oktober 2009 Del Skrevet 24. oktober 2009 Denne? Skal vel berre vere noko slikt: 1) Shift + cos for cos-1. 2) Set in parentes etter cos-1, om det ikkje vert satt inn automatisk 3) Skriv 1/sqrt(2) inni parentesen med tastesekvensen 1 + ÷ + Shift + x2. Med forbehold om at det er mange år sidan eg brukte ein grafisk kalkulator liknande den. So om du framleis får feilmelding får du prøve å anten lese bruksanvisninga eller vente på at nokon andre svarer. Lenke til kommentar
Raspeball Skrevet 25. oktober 2009 Del Skrevet 25. oktober 2009 (endret) Tillot meg å lage en enkel 9-stegs guide til hvordan skrive arccos(1/sqrt(2)) på grafisk kalkulator. Endret 25. oktober 2009 av Raspeball Lenke til kommentar
Senyor de la guerra Skrevet 25. oktober 2009 Del Skrevet 25. oktober 2009 Jævla universitetsmatte Noen som har lyst til å integrere for meg? Lenke til kommentar
Imaginary Skrevet 25. oktober 2009 Del Skrevet 25. oktober 2009 Substituer med x = 3 ∙ sec θ, dx = 3∙sec θ ∙ tan θ ∙ dθ. Lenke til kommentar
Senyor de la guerra Skrevet 25. oktober 2009 Del Skrevet 25. oktober 2009 Takker, men hvordan ser du hva du skal substituere med? Lenke til kommentar
Frexxia Skrevet 25. oktober 2009 Del Skrevet 25. oktober 2009 Takker, men hvordan ser du hva du skal substituere med? Du må se på fortegnene i radikanden. I dette tilfellet substituerer man med sekant for å kunne bruke sammenhengen . Lenke til kommentar
Imaginary Skrevet 25. oktober 2009 Del Skrevet 25. oktober 2009 Takker, men hvordan ser du hva du skal substituere med? Lenke til kommentar
Senyor de la guerra Skrevet 25. oktober 2009 Del Skrevet 25. oktober 2009 Aha, et spm til: Står intergralet av sec(x) dx i Rottman? Har letet som en gal, finner det ikke Jada, vet godt jeg kan google det, og vet det er ln(.... ), men man har jo ikke google på eksamen. Lenke til kommentar
jaadd Skrevet 25. oktober 2009 Del Skrevet 25. oktober 2009 Har heller ikke funnet det i Rottmann, men om du bare husker på at du skal gange med 1 skrevet på formen (secx + tanx)/(secx + tanx), og substituere u = secx + tanx, vil du kunne klare å løse integralet selv. Mye rart som kommer ut av det blå :S Lenke til kommentar
GrandMa Skrevet 25. oktober 2009 Del Skrevet 25. oktober 2009 (endret) Jeg har en innlevering i morgen og lurte derfor på om noen hadde lyst til å hjelpe meg litt. Hvordan får jeg løst denne likningen? Det eneste det sto i boken var at 'det finnes ingen enkle regler på hvordan man løser likninger som er lnx+lnx'. Har gjort et ledd, men er ikke sikkert det er korrekt. Hvis det samme stykket var en funksjon ville definisjonsområdet vært R? De spør også om det er noen horisontal asymptote, men jeg vet ikke hvordan jeg finner det når stykket ikke er en brøk. :o Jeg tror ikke det er noen asymptote, men er ikke sikker. Endret 25. oktober 2009 av GrandMa Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 25. oktober 2009 Del Skrevet 25. oktober 2009 Berre bruk eksponentialfunksjonen. Hugs at . Angåande asymptotar, sjå kva som skjer når x vert veldig stor eller veldig liten. Lenke til kommentar
GrandMa Skrevet 25. oktober 2009 Del Skrevet 25. oktober 2009 (endret) Berre bruk eksponentialfunksjonen. Hugs at . Angåande asymptotar, sjå kva som skjer når x vert veldig stor eller veldig liten. Kikker på den funksjonen der, men i boken står det bare Skjønte ikke akkurat hva boka mente. Når x blir uendelig stor/liten flater linja ut. (ikke mot 0) Endret 25. oktober 2009 av GrandMa Lenke til kommentar
WASD Skrevet 25. oktober 2009 Del Skrevet 25. oktober 2009 68 504 983 og 580 143 211 multipliseres med hverandre. Hvor mange sifre inneholder produktet? Tips: skriv tallene på standardform. Jah? Lenke til kommentar
Daniel Skrevet 25. oktober 2009 Del Skrevet 25. oktober 2009 Hva har du funnet ut så langt? Lenke til kommentar
WASD Skrevet 25. oktober 2009 Del Skrevet 25. oktober 2009 Så vidt jeg har regnet ut på superkalkulatoren, har svaret 26 siffer. Lenke til kommentar
Frexxia Skrevet 25. oktober 2009 Del Skrevet 25. oktober 2009 (endret) 68 504 983 og 580 143 211 multipliseres med hverandre. Hvor mange sifre inneholder produktet? Tips: skriv tallene på standardform. Jah? Tenk 6,85*10^7 og 5,80*10^8 og bruk potensreglene. edit: det blir ikke 26 Endret 25. oktober 2009 av Frexxia Lenke til kommentar
GrandMa Skrevet 25. oktober 2009 Del Skrevet 25. oktober 2009 Er vendepunktet til -1,6? Jeg deriverte to ganger og bare regnet ut det stykket ved hjelp av kalkulatoren. Samtidig lurer jeg på om det er et lokalt ekstramalpunkt for den samme funksjonen i y=0.91. Har gjort det samme her, bortsett fra at jeg bare deriverte en gang. Tuuusen takk for all hjelp (skal liksom levere dette i løpet av morgendagen). Lenke til kommentar
Daniel Skrevet 26. oktober 2009 Del Skrevet 26. oktober 2009 Den har et lokalt ekstremalpunkt i x=0, og vendepunkt i . WolframAlpha er kjekt til sånt: funksjonen, den deriverte, den dobbeltderiverte. Lenke til kommentar
GrandMa Skrevet 26. oktober 2009 Del Skrevet 26. oktober 2009 Joda, jeg greier forsåvidt å plotte det inn på Wolfram, men vet du hvordan man regner seg frem til det? Trenger fremgangsmåten, slik at jeg lærer det til eksamen. Takk uansett. Lenke til kommentar
Daniel Skrevet 26. oktober 2009 Del Skrevet 26. oktober 2009 For å regne seg fram til det, gjør man bare som du sier: finn ut når den deriverte er lik null for å finne ekstremalpunkter, og finn ut når den dobbeltderiverte er null for å finne vendepunkter. Du må ha gjort noe galt mens du deriverte eller da du løste f'(x)=0. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå