GrandMa Skrevet 22. oktober 2009 Del Skrevet 22. oktober 2009 (endret) Takk. Det står at jeg skal vise at etterspørselen avtar i hele definisjonsområdet, men i oppgaven står det at jeg skal derivere d(p) for å vise at er negativ i definisjonsområdet. Jeg føler derimot at det ikke er nødvendig fordi jeg bare kan sette diverse verdier inn i det opprinnelige stykket for å vise at det avtar hele veien. Forstår liksom ikke hvordan jeg skal vise at avtar i definsjonsområde så det hadde vært topp å unngå det. Endret 22. oktober 2009 av GrandMa Lenke til kommentar
GrandMa Skrevet 22. oktober 2009 Del Skrevet 22. oktober 2009 Tror jeg fant ut av det. Er det så enkelt som å sette diverse verdier inne i Df inn som p i d'(p)? :o Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 22. oktober 2009 Del Skrevet 22. oktober 2009 (endret) Du skal ikkje vise at den deriverte avtar, du skal vise at den deriverte er negativ. Reknar med definisjonsområdet ditt kun innheld positive verdiar av p, og då er du jo i mål. vert jo berre positiv om p<0. Endret 22. oktober 2009 av Torbjørn T. Lenke til kommentar
GrandMa Skrevet 22. oktober 2009 Del Skrevet 22. oktober 2009 Kan jeg vise det med å sette inn verdier som er passende i definsjonsområdet? Df= 0,5-12 Hva om jeg setter inne feks 0.5, 1, 3, 6 og 12 i d'(p)? De blir alle negative. Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 22. oktober 2009 Del Skrevet 22. oktober 2009 Vel. Om definisjonsmengden din hadde vært alle reelle tall tar jo det ganske lang tid. Om etterspørselen avtar, så må du vise at den deriverte til f minker i definisjonsområdet. Da kan du f.eks sette opp fortegnsskjema og teste endepunktene for definisjonsområdet å se hvilket fortegn som ligger mellom(altså i definisjonsområdet). Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 22. oktober 2009 Del Skrevet 22. oktober 2009 Du treng ikkje setje inn, berre argumentere. I mine auge er det godt nok å seie noko slikt: Då Df = [0.5,12] er p>0 som medfører at d'(p) < 0 for heile Df. Når den deriverte til d(p) er negativ i heile Df, synk d(p) i Df -- mao. vil etterspørselen avta. Lenke til kommentar
GrandMa Skrevet 22. oktober 2009 Del Skrevet 22. oktober 2009 (endret) Ja, den er grei. Har allerede 'argumentert' så får bare la det stå. Edit: BLEEEh Endret 22. oktober 2009 av GrandMa Lenke til kommentar
GrandMa Skrevet 22. oktober 2009 Del Skrevet 22. oktober 2009 (endret) Når funksjonen er er et uttrykk for elastisiteten ? Den forrige var vel litt i overkant generell. Endret 22. oktober 2009 av GrandMa Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 22. oktober 2009 Del Skrevet 22. oktober 2009 Ja, det er riktig elastisitet. Lenke til kommentar
GrandMa Skrevet 23. oktober 2009 Del Skrevet 23. oktober 2009 Prøver her også Finn et uttrykk for elastisiteten Ep for etterspørselen uttrykt som en funksjon av p. Regn ut elastisiten ved p=3 og p=6 Elastisk. Uelastisk. Gi en tolkning av hva elastiteten sier om etterspørselen ved disse p. Hmm. Etterspørselen synker jo høyere P er? For hvilken verdi av P er elastiteten lik -1? :x Det er de to nederste som jeg ikke får til. Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 23. oktober 2009 Del Skrevet 23. oktober 2009 GrandMa: Den siste er vel berre å setje Ep = -1, og so løyse for p. Lenke til kommentar
GrandMa Skrevet 23. oktober 2009 Del Skrevet 23. oktober 2009 Euhm. Så var det det å løse ulikheter. Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 23. oktober 2009 Del Skrevet 23. oktober 2009 Ulikskapar? Det er ingen ulikskap på den siste der, det er ein likskap. Den er vel ikkje so vanskeleg, er den det? Lenke til kommentar
GrandMa Skrevet 23. oktober 2009 Del Skrevet 23. oktober 2009 (endret) Nå føler jeg meg helt blåst, men hvilken metode skal jeg ta i bruk for å løse den? Har du en nettguide eller liknende som forklarer skal jeg ikke plage dere mer på et par dager. ^^ Endret 23. oktober 2009 av GrandMa Lenke til kommentar
GrandMa Skrevet 23. oktober 2009 Del Skrevet 23. oktober 2009 Jeg tar et skudd i blinde, bare for å ha forsøkt. Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 23. oktober 2009 Del Skrevet 23. oktober 2009 Du skal jo berre løyse for p, altso få p for seg sjølv, so då må du gjere rekneoperasjonar på likninga slik at du får det. 1) Gang med nemnaren på begge sider: 2) «Rydd»: 3) Ta eksponentialfunksjonen på begge sider: Lenke til kommentar
GrandMa Skrevet 23. oktober 2009 Del Skrevet 23. oktober 2009 Tusen takk. Jeg skal printe ut dine formaninger slik at du er med meg på eksamen. <3 Lenke til kommentar
tarQue Skrevet 24. oktober 2009 Del Skrevet 24. oktober 2009 Heisannm tar mx dette året og har nettop skaffet ny calc. Men får ikke til å sette inn cos^inverse 1/qrt2 jeg får bare Ma Error. Hva gjør jeg galt? Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 24. oktober 2009 Del Skrevet 24. oktober 2009 Om du treng hjelp til ein kalkulator, er det ein fordel om du seier kva slags kalkulator det er (merke og modell). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå