Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det første du skal legge merke til (eller kanskje har lagt merke til) er at nevneren i siste brøk er 3*4*(a+b)(a-b). Så hvis du utvider første brøken med 3(a-b) og andre med 4(a-b) bør det være ganske rett fram..

Jeg fant løsningen nå, og det var akkurat som du sa å utvide brøkene. Det som var vanskeligst var å se at 2a^2-2ab kunne faktoriseres til 2a(a-b) for å komme til svaret.

Lenke til kommentar
Funksjonen f er gitt ved:

chart?cht=tx&chl= f(x) = xcosx , xE[0,2pi]

Hvorfor har funksjonen f bunnpunkt i (0,0)?

Den har et lokalt minimum i x=0 fordi det ikke fins en mindre verdi av f(x) i nærheten. Det absolutte minimumet ligger, som slux sier, i x=pi.

Endret av Daniel
Lenke til kommentar

Noen som kan forklare meg litt det med hypotesetesting?

Si man har ensidig test og skal påvise en hypotese. Man har

mimetex.cgi?Z_{krit} blir nå 5 %-kvantilen; mimetex.cgi?Z_{krit} = mimetex.cgi?Z_{0,05} = 1,645.

Vi ser at mimetex.cgi?Z_{obs}>mimetex.cgi?Z_{krit} og konkluderer med at det er 95% sannsynlig at mimetex.cgi?Z_{obs}, mimetex.cgi?Z_{krit} og hvordan de går fram for å konkludere.

Jeg har en oppgave her med mimetex.cgi?\mu), n = 20 og mimetex.cgi?\sigma^2 = 0.49

De spør etter Kan en ut fra dette utvalget vise på 5% signifikansnivå at middelverdien er høyere enn det som produsenten hevder den er?

De hevder at mimetex.cgi?\mu_0 = 5.1

Jeg setter opp mimetex.cgi?H_o: mimetex.cgi?H_1: chart?cht=tx&chl=\mu > 5.1

Kom fram til at chart?cht=tx&chl=Z_{obs} < Z_{krit}. Hva betyr det i så fall?

Takk på forhånd.

Endret av Chrisbjerk
Lenke til kommentar

a) Vis at punktene A = (2,0,5) B = (4,1,7) C = (4,4,7) og D = (2,3,5) er hjørnene i en rombe. (Denne har jeg greid, man ser at vektorene er like = 3 og at figuren består av sider med lik lengde og bredde)

b) Finn arealet av romben

Jeg antar at vektorprodukt skal tas i bruk. Jeg fant så vektorene; AD = [0,3,0] og AB = [2,1,2]. Vektorproduktet av disse to blir [6,0,-6]. A = |6,0,-6] * 6 (seks sider). Finner absoluttverdien som blir sqrt 6^2 + 6^2 som blir sqrt72 *6.

Men fasitsvaret er 6 * sqrt2. Jeg ser at jeg kan forkorte vektoren fra kryssproduktet og få [1,0,-1] og dermed få absoluttverdi lik sqrt2. Men kan jeg forkorte den sånn uten videre?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...