ekorniminator Skrevet 4. november 2007 Del Skrevet 4. november 2007 Hvis hvor langt du er kommet da demille.. Så prøver vi derfra. Lenke til kommentar
Xcrtry Skrevet 4. november 2007 Del Skrevet 4. november 2007 Har fått til noen av de oppgavene, men sliter litt med en: 33*3-2/36 Også vil jeg være sikker på om jeg har gjort dette rett: (standardform) 300 000 000 = 3*108 og 0,000002 = 0,2*106 Lenke til kommentar
aspic Skrevet 4. november 2007 Del Skrevet 4. november 2007 (endret) Har fått til noen av de oppgavene, men sliter litt med en: 33*3-2/36 Også vil jeg være sikker på om jeg har gjort dette rett: (standardform) 300 000 000 = 3*108 og 0,000002 = 0,2*106 33*3-2/36 blir: 33+(-2)-6 Når du har same heiltal og du skal rekne ut potensar plussar du dei potensane som du gongar inn og minuser med dei potensane du deler på. Når det gjelder standardform har du den første rett og den andre feil. Når du har eit tal som står bak komma blir det istadanfor 10-x 0,000002 = 2,0*10-6 Endret 4. november 2007 av aspic Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 4. november 2007 Del Skrevet 4. november 2007 (endret) Har fått til noen av de oppgavene, men sliter litt med en: 33*3-2/36 Også vil jeg være sikker på om jeg har gjort dette rett: (standardform) 300 000 000 = 3*108 og 0,000002 = 0,2*106 EDIT: Ser at jeg nok en gang var for sen og at en allerede har gitt deg svaret. Endret 4. november 2007 av Jaffe Lenke til kommentar
Hashtægg Skrevet 4. november 2007 Del Skrevet 4. november 2007 Ifølge fasiten er svaret 18i og 6 * 3 blir 18, så der har du en feil. Siden jeg suger med komplekse tall kan jeg ikke si hva som er galt med potensregningen, men hva var det greiene med fellesnevner? Lol, ok. Min feil Men, hvor i boka står oppgaven? Jeg er rimelig sikker på at vi har samme bok. Matematikk x. Men, jeg tror jeg har gjort riktig. Altså pi tilsvarer 180grader. 2(pi)i + ((pi)/2)i er jo det samme som: 360+90= 450. Og det tilsvarer 2,5(pi) Som igjen gjør at jeg får riktig svar: 18e^5/2(pi)i De greiene med fellesnevner var at. Du vet ved potensregning? Om vi har 3^2*2^(3/2) Så tar du 3*2 også plusser man potensene. Som i dette tilfelle er 2 og 3/2. For å trekke de to sammen må de ha samme nevner. Da ganger jeg 2 med 2 oppe og nede, og får 4/2. Da kan jeg trekke sammen 4/2 og 3/2 og får 7/2. Så blir svaret 6^7/2 Hm, jeg suger på å forklare. Hvis hvor langt du er kommet da demille.. Så prøver vi derfra. Jeg fant det ut, så går greit Lenke til kommentar
NevroMance Skrevet 4. november 2007 Del Skrevet 4. november 2007 Får ikke til denne her jeg.Andregradslikning med komplekse koeffisienter. Bare å bruke vanlige annengradsformel på den. -b±sqrt(b^(2)-4ac)/2a Her er b = ( -2i) a = 1 og c = (-1-i) eller -(1+i) Lenke til kommentar
Xcrtry Skrevet 4. november 2007 Del Skrevet 4. november 2007 Hoff, fant ut at jeg alikavel trengte hjelp med et par oppgaver: "Arne betalte 600 kr for en bukse han kjøpte med 25 % rabatt. Hva kostet buksa før? og "I en klasse er det 17 jenter og 13 gutter. Hvor mange prosent av klassen er jenter og hvor mange prosent er gutter?" Trodde det skulle være lett, men det var nok ikke det "/ Lenke til kommentar
noob11 Skrevet 4. november 2007 Del Skrevet 4. november 2007 Hoff, fant ut at jeg alikavel trengte hjelp med et par oppgaver: "Arne betalte 600 kr for en bukse han kjøpte med 25 % rabatt. Hva kostet buksa før? og "I en klasse er det 17 jenter og 13 gutter. Hvor mange prosent av klassen er jenter og hvor mange prosent er gutter?" Trodde det skulle være lett, men det var nok ikke det "/ Buksen er altså 75% av orginalprisen. 600/75*100 gir svaret 17g+13j=30 elever. Hvor mange prosent av 30 er 17 og 13? 17*30/100 for guttene og 13*30/100 for jentene Lenke til kommentar
Xcrtry Skrevet 4. november 2007 Del Skrevet 4. november 2007 17g+13j=30 elever. Hvor mange prosent av 30 er 17 og 13? 17*30/100 for guttene og 13*30/100 for jentene 17*30/100 blir jo 5,1 og 13*30/100 blir jo 3,9 :S Lenke til kommentar
Valkyria Skrevet 4. november 2007 Del Skrevet 4. november 2007 han har feil rekkefølge: gutter: 17*100/30 = 56 % Jenter: 13*100/30 = 43 % Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 4. november 2007 Del Skrevet 4. november 2007 (endret) 17g+13j=30 elever. Hvor mange prosent av 30 er 17 og 13? 17*30/100 for guttene og 13*30/100 for jentene 17*30/100 blir jo 5,1 og 13*30/100 blir jo 3,9 :S Han har gjort feil ja. Tenk det slik: 17 av 30 er gutter. Det kan skrives som 17/30. 13 av 30 er jenter. Det kan skrives som 13/30. Ganger du disse to brøkene med 100 får du det i hundredeler som er akkurat det prosent er. Svaret blir 56,7% gutter og 43.3% jenter. Endret 4. november 2007 av Jaffe Lenke til kommentar
Xcrtry Skrevet 4. november 2007 Del Skrevet 4. november 2007 Okey Takker for all hjelp Lenke til kommentar
sony630 Skrevet 4. november 2007 Del Skrevet 4. november 2007 Hei =) Noen som kan hjelpe meg med en oppgave jeg står fast på? Oppgaven: Gitt f(x) = (x^2 - 3x + 2) * e^-2x Bestem f'(x) og f''(x) (altså den derriverte og dobbeltderriverte). Forkort så mye som mulig. Så lang som jeg har kommet: f'(x) = u'v + uv' = (2x - 3) * e^-2x + (x^2 - 3x + 2) * (-2)e^-2x Her sliter jeg med å komme videre. Kan jeg forkorte e^-2x på noen måte? Har lest og lest, men kommer ikke over noe aktuellt. Hvis du ser en løsning, vennligst legg inn en post =) Lenke til kommentar
noob11 Skrevet 4. november 2007 Del Skrevet 4. november 2007 woops, liten feil der ja beklager. Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 4. november 2007 Del Skrevet 4. november 2007 (endret) Her sliter jeg med å komme videre. Kan jeg forkorte e^-2x på noen måte?Har lest og lest, men kommer ikke over noe aktuellt. e-2x = 1 / e2x [ekx]` = k * ekx Endret 4. november 2007 av Haraldson Lenke til kommentar
sony630 Skrevet 4. november 2007 Del Skrevet 4. november 2007 hehe.. ja, jeg er så klart med på den. er det jeg har gjort i den linjen jeg skrev. Har derrivert funksjonen f, var ikke store problemet det. Nå gjenstår det å trekke sammen uttrykket og det var der problemet lå. Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 4. november 2007 Del Skrevet 4. november 2007 (endret) 2x - 3 + (-2x2 + 6x - 4) e2x ----- e2x (-2x2 + 8x - 7) ----- e2x ? Endret 4. november 2007 av Haraldson Lenke til kommentar
sony630 Skrevet 4. november 2007 Del Skrevet 4. november 2007 du har ganget inn -2 til høyre ja. hvis du flytter e^-2x under brøkstreken (for det er det du har gjort?) blir det e^2x? Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 4. november 2007 Del Skrevet 4. november 2007 du har ganget inn -2 til høyre ja. hvis du flytter e^-2x under brøkstreken (for det er det du har gjort?) blir det e^2x? e-2x = 1 / e2x Så er det jo bare å gange inn ting i telleren, som da er 1. Lenke til kommentar
sony630 Skrevet 4. november 2007 Del Skrevet 4. november 2007 nå ser jeg hva du har gjort ja. Kjempe! tusen takk for hjelp! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå