Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg skal skrive z/(1+z) som en Maclaurenrekke men får forskjellig svar avhengig av fremgangsmåte.

1) Dividerer teller og nevner med z slik at man får uttrykket som 1/(1-(-1/z)) slik at man kan skrive dette som en geometrisk rekke (som da er en taylorrekke?)

2) Skrive 1/(1-(-z)) som geometrisk rekke og gange den med z.

3) Derivere hoveduttrykket flere ganger i 0 og bruke disse som koeffisienter slik som formelen for taylor/macclaurin.

Det er bare alternativ 2 jeg får rett svar fra her, er det noen som har peil på hvorfor de andre er feil eller må det være regnefeil eller noe?

takk på forhånd

Endret av fireofawakening
Lenke til kommentar
Noen som kan fortelle meg hvorfor integralet av sec(x)=ln|sec(x)+tan(x)| ?

Google is my friend..

http://math2.org/math/integrals/more/sec.htm

Ikke logisk gitt, dette er over mitt nivå å finne ut av selv, hehe. :)

Dette er den måten forelesern min gjorde det i fjor, litt mer jobb enn den der, men kanskje hakket mer forståelig:

chart?cht=tx&chl=\int sec(x)dx = \int \frac{1}{cos(x)}dx = \int \frac{cos(x)}{cos(x)^2}dx = \int \frac{cos(x)}{1-sin(x)^2}dx = \int \frac{du}{1-u^2} =

p><p>= \frac{1}{2}(ln(1+u)-ln(1-u)) = \frac{1}{2}ln(\frac{1+sin(x)}{1-sin(x)}) =

p><p>

Endret av Turbosauen
Lenke til kommentar
Hvordan finner jeg E(X^2) ? (X= 0-99)

På akkurat samme måte som du fant E(X).. (02+12+22+..+992)/100..

Det første svaret va jo enkelt, 1+99 2+98 etc til 49+51 + 50+0 som er 49*100+50 = 4950 og så dele på hundre

Samme måten går vel ikke an å bruke for å finne den neste? Selvfølgelig kan jeg jo gjøre oppgaven med en hel del skriving, jeg spør etter snarveien som burde være der.

Update: Hvis noen er eksperter på mathematica skulle jeg gjerne visst hvordan jeg plotta det inn der :>

Endret av JeepersCreepers
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...