Nebuchadnezzar Skrevet 14. oktober 2009 Del Skrevet 14. oktober 2009 Prøver meg her og Prøver meg likesågodt på enda en oppgaveFillebok som ikke forklarer noen verdens ting , og og ved regning Har løst a) og b) ved tegning ( og i geogebra ) , men vet ikke hvordan jeg kan regne ut a) og b)... Noen tips ? Vinkelen blir ca 71 grader. Kanskje ikke så vanskelig, men jeg tenger hjelp. Lenke til kommentar
Andreas345 Skrevet 14. oktober 2009 Del Skrevet 14. oktober 2009 (endret) Dobbeltpost fortjener dobbelt svar: Tips: Husk på at Følgelig blir og Gjenta det samme med Og på oppgave b) bruker du skalarproduktet til å finne vinkelen mellom de to vektorene, men pass på at: For øvrig blir vinkelen . I følge mine beregninger. Får jo svar på matematikk.net vet du..! Endret 14. oktober 2009 av Andreas345 Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 15. oktober 2009 Del Skrevet 15. oktober 2009 Hadde dårlig tid og, fikk ingen svar der Klarte uansett oppgaven etter jeg var lagt meg, forkortet og styret på i hodet mitt. Skal se om jeg klarere å løse den andre oppgaven Lenke til kommentar
Funkmasterfleksnes Skrevet 15. oktober 2009 Del Skrevet 15. oktober 2009 Trenger litt hjelp med dette stykket: Har noen et løsningsforslag? Lenke til kommentar
Xell Skrevet 15. oktober 2009 Del Skrevet 15. oktober 2009 Vil ikke deg det et løsningsforslag, men kan komme med noen hint. Ved ulikheter så vet vi at dersom man skal gange med et negativt tall så må man passe på å snu ulikhetstegnet. I dette utrykket trenger vi å bli kvitt brøken, men siden aldri blir mindere enn 0 trenger vi ikke bekymre oss for dette. Det første å gjøre er derfor å gange med og beholde > slik det står. Det neste å huske er at Håper du klarer å finne ut resten selv Lenke til kommentar
kjetil8 Skrevet 15. oktober 2009 Del Skrevet 15. oktober 2009 Bruker annengradsformelen: , hvor a=1, b=2 og c=1. Får da: Det var dette jeg også fikk:) Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 15. oktober 2009 Del Skrevet 15. oktober 2009 (endret) Mulig jeg tar grundig feil nå, men eksisterer i det hele tatt den grenseverdien? Funksjonen vil jo ha uendelig lav periode når x går mot null Og det er nettopp det som er poenget jeg prøver å få fram i posten over.. Når funksjonen har uendelig lav periode vil ethvert intervall inneholde både positive og negative verdier.. Edit: DrKarlsen: Jeg har ikke derivert i det hele tatt, jeg har bare sagt at wingeer skal gjøre det.. Endret 15. oktober 2009 av the_last_nick_left Lenke til kommentar
kjetil8 Skrevet 15. oktober 2009 Del Skrevet 15. oktober 2009 Jeg kommer frem til at fellesnevneren da blir 36, kan det stemme? Du har 3, 2, 2x og 3. 2 og 3 har fellesnevneren 6, på grunn av x-en blir fellesnevner 6x. Gang hele stykket med 6x. Har fortsatt ikke funnet ut av denne... Har du sjans til å gi meg en ledetråd til på vei? Står helt bom fast i denne oppgaven..... Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 15. oktober 2009 Del Skrevet 15. oktober 2009 (endret) Har fortsatt ikke funnet ut av denne... Har du sjans til å gi meg en ledetråd til på vei? Står helt bom fast i denne oppgaven..... Holder det? Endret 15. oktober 2009 av Henrik B Lenke til kommentar
Cie Skrevet 15. oktober 2009 Del Skrevet 15. oktober 2009 En student har et lån på 224 000, betales tilbake etter annuitetsprinsippet (altså samme terminbeløp gjennom hele netbet.tida). Nedbetalingstid er 20 år, renta er 5,5% pr år (2,75% pr halvår) , terminer er halvårige. Men etter 10 år finner studenten ut at han skal betale ned resten lånet på en gang. Hvor mye må studenten betale? Har funnet ut ved hjelp av formelen for annuitetslån at terminbeløp er 9303 (var svar på en annen oppgave), men vet ikke helt hva jeg gjør videre... Lenke til kommentar
x-race Skrevet 15. oktober 2009 Del Skrevet 15. oktober 2009 Hei! Lurer litt på hvordan jeg løser et likningssett med tre ukjente? Oppgaven er som følger: 2x+3y+z=-2 x-y-z=3 3x+2y-z=-8 Takker på forhånd for all den hjelpen jeg kan få! Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 15. oktober 2009 Del Skrevet 15. oktober 2009 (endret) Kan du løse likningsett med to ukjente? For fremgangsmåten er akkurat den samme. Første steg er å uttrykke den ene ukjente ved hjelp av de to andre i den ene likningen. Sett det uttrykket inn i de to andre og du har to likninger med to ukjente. Så gjør du det samme med den ene av de to ukjente du sitter igjen med og du får en likning for en ukjent. Løs den og sett inn i de andre uttrykkene. Endret 15. oktober 2009 av the_last_nick_left Lenke til kommentar
x-race Skrevet 15. oktober 2009 Del Skrevet 15. oktober 2009 Joda, har grei kontroll på to ukjente, men kan du vise meg hvordan jeg setter inn den øverste likningen i en av de to andre? Da skjønner jeg sikkert en god del mer.. Takk forresten! Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 15. oktober 2009 Del Skrevet 15. oktober 2009 Første likning gir f.eks at z = 2 - 2x - 3y. Satt inn i likning to blir det at x - y - ( 2 - 2x - 3y) = 3 og i likning tre blir det at 3x + 2y - ( 2 - 2x - 3y) = -8. Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 15. oktober 2009 Del Skrevet 15. oktober 2009 Hei! Lurer litt på hvordan jeg løser et likningssett med tre ukjente? Oppgaven er som følger: 2x+3y+z=-2 x-y-z=3 3x+2y-z=-8 Takker på forhånd for all den hjelpen jeg kan få! Dette skriker etter Gauss-Jordan Men vet ikke om du har lært det enda. Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 15. oktober 2009 Del Skrevet 15. oktober 2009 Eventuelt kan du bruke addisjons metoden Ganger du den øverste likningen med to faller z bort... Lenke til kommentar
cuadro Skrevet 15. oktober 2009 Del Skrevet 15. oktober 2009 Trenger litt hjelp med dette stykket: Har noen et løsningsforslag? For å "se" denne løsningen fort og enkelt, kan du tenke slik: 1. Når blir venstresiden lik høyresiden? 2. Høyresiden er 1, ethvert tall dividert på seg selv er også 1. 3. e^0 er 1, og dette gir 2 over og under brøken, altså blir uttrykket lik en for x=0. 4. Når stiger løsningen, og når synker den? 5. Telleren stiger med 2e^x, altså det dobbelte av den eksponentiale løsningen for e, mens nevneren stiger med "bare" den enkelte. 6. Stiger x, stiger uttrykket. 7. Konklusjon: f(x)>1 når x>0 Lenke til kommentar
Frexxia Skrevet 15. oktober 2009 Del Skrevet 15. oktober 2009 Det er da ærlig talt enklere å løse den på "vanlig" måte Lenke til kommentar
Tosha0007 Skrevet 15. oktober 2009 Del Skrevet 15. oktober 2009 Hei, Eg skulle gjerne hatt litt hjelp med følgjande oppgåve. La O=(0,0,0), A=(a,0,0), B=(0,b,0) og C=(0,0,c). Vis at På førehand takk for hjelpa! Lenke til kommentar
Gjest member-63169 Skrevet 15. oktober 2009 Del Skrevet 15. oktober 2009 Hva blir integralet av cos(x/2)?? Takker for svar:) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå