the_last_nick_left Skrevet 14. oktober 2009 Del Skrevet 14. oktober 2009 Oppgave 2: Her blir x=0, og det er jo litt merkelig må jeg si... Hmmm... Eller? Sett inn x=0. Da får du at 1/2 = 0. Det er det ikke.. Lenke til kommentar
kjetil8 Skrevet 14. oktober 2009 Del Skrevet 14. oktober 2009 x i andre + 200 = 30x Hvordan regner man ut slikt? Sett det inn i formelen for andregradsligninger. Takk skal du ha!! Var jo ikke vanskelig i det hele tatt =) Oppgave 2: Her blir x=0, og det er jo litt merkelig må jeg si... Hmmm... Eller? Sett inn x=0. Da får du at 1/2 = 0. Det er det ikke.. Hva mener du? Har jeg regnet feil her? Hvordan skal det evt regnes? Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 14. oktober 2009 Del Skrevet 14. oktober 2009 Hva mener du? Har jeg regnet feil her? Hvordan skal det evt regnes? I og med at 1/2 ikke er lik null, så har du nok regnet feil, ja.. Dytt den andregradslikningen wingeer skrev inn i samme formelen som du nettopp sa ikke var vanskelig.. Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 14. oktober 2009 Del Skrevet 14. oktober 2009 Men hva i all verden blir Et tall mellom minus en og en. Og jeg tipper det er clouet med oppgaven. I intervallet vil du derfor alltid kunne finne verdier av x som gjør at f'(x) blir negativt. (Jeg ser at det må være sånn, men jeg kan ikke formulere det matematisk presist nok. Jeg er tross alt økonom, ikke matematiker..) Hvordan kan man garantere det? Intervallet skal inneholde 0, så det kan jo f.eks være at . Vil da verdimengden til alltid ligge mellom [-1, 1], spesielt når 0 er med i intervallet? Lenke til kommentar
robin7 Skrevet 14. oktober 2009 Del Skrevet 14. oktober 2009 (endret) Oppgave 2: Her blir x=0, og det er jo litt merkelig må jeg si... Hmmm... Eller? Sett inn x=0. Da får du at 1/2 = 0. Det er det ikke.. 1/(x+2) = -x 1/(x+2) = -x(x+2)/(x+2) (- her ganger fellesnevner inn i -x for å få et fullstendig uttrykk) = 1 - x^2 - 2x = x^2 + 2x + 1 = 0 Sett dette inn i abc formelen(annengradslikning) Endret 14. oktober 2009 av robin7 Lenke til kommentar
Sigurd4321 Skrevet 14. oktober 2009 Del Skrevet 14. oktober 2009 Noen som kan hjelpe meg med denne vektoroppgaven? En rett Linje L går gjennom punktet P=(-2,3) og er parallell med Vvektor (4,1). Ett punkt Q på linja har avstand 5terot av 17 eller 17^1/5 fra P. Hva er koordinatene til Q? Går btw matte R1. Lenke til kommentar
kjetil8 Skrevet 14. oktober 2009 Del Skrevet 14. oktober 2009 Hva mener du? Har jeg regnet feil her? Hvordan skal det evt regnes? I og med at 1/2 ikke er lik null, så har du nok regnet feil, ja.. Dytt den andregradslikningen wingeer skrev inn i samme formelen som du nettopp sa ikke var vanskelig.. Jeg tror det bare jeg er jeg som er heeeelt på jordet her... Men uti regnestykket kommer jeg til -2 + kvadratroten av 0 /2, her får jeg som svar -1. Og når jeg regner motsatt, altså -2 - kvadratroten av 0 får jeg +1. Er dette helt på jordet? hehe.. Har du regnet den selv? Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 14. oktober 2009 Del Skrevet 14. oktober 2009 (endret) Noen som kan hjelpe meg med denne vektoroppgaven? En rett Linje L går gjennom punktet P=(-2,3) og er parallell med Vvektor (4,1). Ett punkt Q på linja har avstand 5terot av 17 eller 17^1/5 fra P. Hva er koordinatene til Q? Går btw matte R1. Sett deg opp en vektorligning. . Med ord: for å finne koordinatene til Q tar vi vektoren til P og legger på en vektor med ukjent lengde i retning langs linja. Utfordringen blir å finne k. Retningsvektoren har lengde . Deler vi vektoren på denne lengden får vi en enhetsvektor i samme retning -- en vektor med samme retning, men lengde 1. Ganger vi så denne enhetsvektoren med ønsket lengde, får vi en vektor fra P til Q. Tar du resten? Er bare snakk om regning nå. Det er også et punkt til som tilfredsstiller kravene i oppgaven. Hvor tror du dette er? Endret 14. oktober 2009 av Jaffe Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 14. oktober 2009 Del Skrevet 14. oktober 2009 Bruker annengradsformelen: , hvor a=1, b=2 og c=1. Får da: Lenke til kommentar
Sigurd4321 Skrevet 14. oktober 2009 Del Skrevet 14. oktober 2009 Sett deg opp en vektorligning. . Blir dette da 5* og gjør det alt annerledes? Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 14. oktober 2009 Del Skrevet 14. oktober 2009 Står det eller ? Når det gjelder det andre punktet, så er det også et som er på "andre siden" av P på linja, med samme avstand. For å finne dette så trekker du i fra i stedet for å legge til retningsvektoren. Lenke til kommentar
Sigurd4321 Skrevet 14. oktober 2009 Del Skrevet 14. oktober 2009 Står det eller ? Når det gjelder det andre punktet, så er det også et som er på "andre siden" av P på linja, med samme avstand. For å finne dette så trekker du i fra i stedet for å legge til retningsvektoren. Det står Men skjønte alt nå, så tusen takk. Blir vel bare å bruke istedet for da? Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 14. oktober 2009 Del Skrevet 14. oktober 2009 Ja, og da ser du at roten av 17 faktisk blir korta vekk og du står igjen med et veldig greit stykke. Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 14. oktober 2009 Del Skrevet 14. oktober 2009 Hvordan kan man garantere det? Intervallet skal inneholde 0, så det kan jo f.eks være at . Vil da verdimengden til alltid ligge mellom [-1, 1], spesielt når 0 er med i intervallet? Cos(whatever) ligger mellom -1 og 1.. Igjen, dette krever litt mer matteteknisk finurlighet enn jeg er vant med, men jeg tror ikke du skal se på store intervaller, du skal se på små.. Dette ser ut som en kandidat for et epsilon-delta-type bevis, men det lærte jeg meg aldri ordentlig.. Lenke til kommentar
Frexxia Skrevet 14. oktober 2009 Del Skrevet 14. oktober 2009 Mulig jeg tar grundig feil nå, men eksisterer i det hele tatt den grenseverdien? Funksjonen vil jo ha uendelig lav periode når x går mot null Lenke til kommentar
DrKarlsen Skrevet 14. oktober 2009 Del Skrevet 14. oktober 2009 Mulig jeg tar grundig feil nå, men eksisterer i det hele tatt den grenseverdien? Funksjonen vil jo ha uendelig lav periode når x går mot null Du har helt rett. Den grenseverdien de har jobbet seg mot eksisterer ikke. Det de derimot ikke er klar over, er at de har derivert på gal måte. Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 14. oktober 2009 Del Skrevet 14. oktober 2009 (ved sekantsetningen) Dette er vel metoden du ser etter Karlsen? Lenke til kommentar
denutroligesmurf Skrevet 14. oktober 2009 Del Skrevet 14. oktober 2009 Hei! Jeg ser på denne videoen: Har sett på de andre han også, men nå! Plutslig kommer han med noe jeg absolutt ikke skjønner! Det er bokstaven som er ligner litt på Y, eller ligner på et vinglass! Og de rare A-ene har på starten der. Noen som kan forklare de? Takk! Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 14. oktober 2009 Del Skrevet 14. oktober 2009 Det er en gresk bokstav, Psi. De "a'ene" er vel derivasjonsoperatorene for partiell derivasjon? Jeg er ikke helt sikker akkurat her. Salman Khan er for øvrig en fantastisk mann! :-) Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 14. oktober 2009 Del Skrevet 14. oktober 2009 Dei han byrjer med ved 1:37 er . Som wingeer seier er det derivasjonsoperatoren for partiell derivasjon. Han har for den saks skuld to videoar om partiell derivasjon (Partial Derivatives 1 og 2). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå