Howwy Skrevet 14. oktober 2009 Del Skrevet 14. oktober 2009 Hvordan regner man ut 2x opphøyd i andre + 7x = 4 ? Det er en andregradslikning - men kan man bruke abc-formelen her? I og med at det ikke er = 0 Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 14. oktober 2009 Del Skrevet 14. oktober 2009 (endret) Endret 14. oktober 2009 av wingeer Lenke til kommentar
Howwy Skrevet 14. oktober 2009 Del Skrevet 14. oktober 2009 Takk, det forklarer det :-) Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 14. oktober 2009 Del Skrevet 14. oktober 2009 Men hva i all verden blir Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 14. oktober 2009 Del Skrevet 14. oktober 2009 Det er vel umulig å vite hva cos(1/x) blir når x går mot null? Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 14. oktober 2009 Del Skrevet 14. oktober 2009 (endret) Det er vel umulig å vite hva cos(1/x) blir når x går mot null? Ja, hvordan skal jeg da løse oppgaven: Gitt funksjonen: & "Vis at alle intervall som inneholder x=0 også innegolder punkt hvor f'(x) < 0. (Dette viser at selv om f'(0) > 0 så er ikke f voksende på noe intervall som inneholder x=0.)" Her sitter jeg ganske så fast. Oppgaven er hentet fra midtsemesterprøven i MA1101. Endret 14. oktober 2009 av wingeer Lenke til kommentar
kjetil8 Skrevet 14. oktober 2009 Del Skrevet 14. oktober 2009 Oppgave 1, ja, det er slik den er.. Aner ikke hvordan jeg regner ut dette... Vil du vise meg, evt gi meg noen tips? Oppgave 2, ok, jeg ser at det blir en annen grads likning, men hvordan regner man seg frem til det? Oppgave 3, ok. 1) Start med å gange alle leddene med 6x og se hva som skjer... i oppgave 2 har han ganget med (x+2) på begge sider av likhetstegnet. 6x? Fellesnevneren blir vel 6, men hvorfor skal jeg da gange alle ledd med 6x? Hmmm... Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 14. oktober 2009 Del Skrevet 14. oktober 2009 6x? Fellesnevneren blir vel 6, men hvorfor skal jeg da gange alle ledd med 6x? Hmmm... Fellesnevner er ikke 6 når det er 2x i den ene nevneren. Lenke til kommentar
Robåt Skrevet 14. oktober 2009 Del Skrevet 14. oktober 2009 Hvordan kan jeg derivere disse funksjonene? og Er u ? Lenke til kommentar
kjetil8 Skrevet 14. oktober 2009 Del Skrevet 14. oktober 2009 6x? Fellesnevneren blir vel 6, men hvorfor skal jeg da gange alle ledd med 6x? Hmmm... Fellesnevner er ikke 6 når det er 2x i den ene nevneren. Der sa du noe... Hmm... Prøver meg litt frem her... Blir bare masse surr med tallene, har du bry til å vise meg hvordan jeg skal gå frem?? :-) Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 14. oktober 2009 Del Skrevet 14. oktober 2009 Der sa du noe... Hmm... Prøver meg litt frem her... Blir bare masse surr med tallene, har du bry til å vise meg hvordan jeg skal gå frem?? :-) Bare gang alle leddene med fellesnevneren. Da forsvinner brøkene. Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 14. oktober 2009 Del Skrevet 14. oktober 2009 Hvordan kan jeg derivere disse funksjonene? og Er u ? Ja, stemmer. Så da er det bare å derivere funksjonen med hensyn på u, og gange dette med u derivert med hensyn på x for å finne f'(x): . Husk å bytte tilbake u igjen etterpå da. Lenke til kommentar
Howwy Skrevet 14. oktober 2009 Del Skrevet 14. oktober 2009 S = 0,0567 * K opphøyd i 1,093 gir en god modell for sammenhengen mellom kroppsvekten K og skjelettvekten S for pattedyr. Både S og K er målt i kilogram. 1) Skjelettvekten for en elefant er 787kg. Hvor mye veier elefanten? Her må jeg gjøre om på formelen, så K er på venstre siden; men hvordan? Lenke til kommentar
kjetil8 Skrevet 14. oktober 2009 Del Skrevet 14. oktober 2009 Der sa du noe... Hmm... Prøver meg litt frem her... Blir bare masse surr med tallene, har du bry til å vise meg hvordan jeg skal gå frem?? :-) Bare gang alle leddene med fellesnevneren. Da forsvinner brøkene. Jeg kommer frem til at fellesnevneren da blir 36, kan det stemme? Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 14. oktober 2009 Del Skrevet 14. oktober 2009 (endret) Endret 14. oktober 2009 av Henrik B Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 14. oktober 2009 Del Skrevet 14. oktober 2009 Jeg kommer frem til at fellesnevneren da blir 36, kan det stemme? Du har 3, 2, 2x og 3. 2 og 3 har fellesnevneren 6, på grunn av x-en blir fellesnevner 6x. Gang hele stykket med 6x. Lenke til kommentar
kjetil8 Skrevet 14. oktober 2009 Del Skrevet 14. oktober 2009 Oppgave 1, ja, det er slik den er.. Aner ikke hvordan jeg regner ut dette... Vil du vise meg, evt gi meg noen tips? Oppgave 2, ok, jeg ser at det blir en annen grads likning, men hvordan regner man seg frem til det? Oppgave 3, ok. 1) Start med å gange alle leddene med 6x og se hva som skjer... i oppgave 2 har han ganget med (x+2) på begge sider av likhetstegnet. 6x? Fellesnevneren blir vel 6, men hvorfor skal jeg da gange alle ledd med 6x? Hmmm... Kom frem til svaret!! Fant ut av at x=10, høres det fornuftig ut? Oppgaven: 1/3(x+3/2)-1/2x+3=x/3. Lenke til kommentar
kjetil8 Skrevet 14. oktober 2009 Del Skrevet 14. oktober 2009 Mener du ? Oppgave 2) 3) Trenger du mer hjelp herfra? Oppgave 2: Her blir x=0, og det er jo litt merkelig må jeg si... Hmmm... Eller? Altså, tenker bare på at når det står 1/x+2 = - x Kan du hjelpe meg med en til hvis du kan dette..... x i andre + 200 = 30x Hvordan regner man ut slikt? Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 14. oktober 2009 Del Skrevet 14. oktober 2009 (endret) x i andre + 200 = 30x Hvordan regner man ut slikt? Sett det inn i formelen for andregradsligninger. Endret 14. oktober 2009 av Henrik B Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 14. oktober 2009 Del Skrevet 14. oktober 2009 (endret) Men hva i all verden blir Et tall mellom minus en og en. Og jeg tipper det er clouet med oppgaven. I intervallet vil du derfor alltid kunne finne verdier av x som gjør at f'(x) blir negativt. (Jeg ser at det må være sånn, men jeg kan ikke formulere det matematisk presist nok. Jeg er tross alt økonom, ikke matematiker..) Endret 14. oktober 2009 av the_last_nick_left Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå