Torbjørn T. Skrevet 11. oktober 2009 Del Skrevet 11. oktober 2009 Fordi . Du ser han har brukt det frå fyrste til andre linje. Alternativt kan du bruke regelen at før du bruker eksponentialfunksjonen, resultatet vert det same. Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 11. oktober 2009 Del Skrevet 11. oktober 2009 Men hvorfor forsvinner plusstegnet? Potensreglene. Lenke til kommentar
robin7 Skrevet 12. oktober 2009 Del Skrevet 12. oktober 2009 (endret) [ Endret 12. oktober 2009 av robin7 Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 12. oktober 2009 Del Skrevet 12. oktober 2009 Set x=7 inn i likninga og sjå om den stemmer. (Noko den ikkje gjer.) Meinte du å skrive forresten? For om du ser på dei to ledda på venstresida her, ser du at dei er like, so den einaste løysinga er x=0. Om du meinte det du skreiv vert det litt meir komplisert: http://www.wolframalpha.com/input/?i=1%2F%...%29%2B3%3Dx%2F3 Lenke til kommentar
robin7 Skrevet 12. oktober 2009 Del Skrevet 12. oktober 2009 http://www.wolframalpha.com/input/?i=1%2F2...2+x%2B3%3Dx%2F3 Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 12. oktober 2009 Del Skrevet 12. oktober 2009 Aha, var det du meinte. Eit lite tips, om du skal skrive slikt igjen, og ikkje bruker \frac{}{}: Skriv (x+3/2)/2 i staden for 1/2(x+3/2) – mindre sjanse for misforståingar. (Kan dog vere det berre er eg som er treig i oppfattelsen.) Lenke til kommentar
robin7 Skrevet 12. oktober 2009 Del Skrevet 12. oktober 2009 hva gjør man når det står x^2 i en likning av 1. grad? Kjører meg fast hver gang den faens x^2 kommer, uansett hvor små og enkle oppgavene ser ut som.. x^2-2x=15 Lenke til kommentar
Frexxia Skrevet 12. oktober 2009 Del Skrevet 12. oktober 2009 Bruk formelen for for annengradslikning? Lenke til kommentar
robin7 Skrevet 12. oktober 2009 Del Skrevet 12. oktober 2009 Bruk formelen for for annengradslikning? Merkelig at det står annengradslikninger under delkapitlet for førstegradslikninger.. Er det da slik at, så snart det står x2 i et av leddene så er det en annengradslikning? Lenke til kommentar
Mattematte Skrevet 12. oktober 2009 Del Skrevet 12. oktober 2009 vi har gitt likningssystemet x1 + x2 = 3 2x1+ x2 + x3 = 7 x1 + 2x2 +3x3 =14 1) Løs likningssystemet ved hjelp av Gaus- eliminasjon. 2) Skriv likningssytemet på formen Ax=b, bestem A^-1 (invers matrise), og finn x ved hjelp av matriseregning noen som kan hjelpe med dette? Lenke til kommentar
Imaginary Skrevet 12. oktober 2009 Del Skrevet 12. oktober 2009 1) Her må du bare gjøre tilstrekkelig med radoperasjoner til du ender opp med en (redusert) echelonmatrise. Deretter tilbakesubstituerer du. Det er utrolig viktig at du forstår denne prosessen, ellers stopper det seg helt opp i videre teori. Jobb med mange oppgaver hvis du ikke er familiær med radoperasjonene. Lenke til kommentar
Frexxia Skrevet 12. oktober 2009 Del Skrevet 12. oktober 2009 Bruk formelen for for annengradslikning? Merkelig at det står annengradslikninger under delkapitlet for førstegradslikninger.. Er det da slik at, så snart det står x2 i et av leddene så er det en annengradslikning? En liknings grad gir oss den høyeste potensen av x likningen inneholder. Så ja. Lenke til kommentar
shormic Skrevet 12. oktober 2009 Del Skrevet 12. oktober 2009 Sliter litt med denne oppgaven, håper dere skjønner til tross for at jeg ikke bruker ordentlige tegn. Log10^(1/2) * Log10^-(2/3) Noen som kan hjelpe? Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 12. oktober 2009 Del Skrevet 12. oktober 2009 Husk på definisjonen av log: . Bruker du dette så får du at . Resten klarer du. Lenke til kommentar
shormic Skrevet 12. oktober 2009 Del Skrevet 12. oktober 2009 Husk på definisjonen av log: . Bruker du dette så får du at . Resten klarer du. tusen takk skal du ha, nå følte jeg meg dum Lenke til kommentar
tobler0ne Skrevet 12. oktober 2009 Del Skrevet 12. oktober 2009 Hvis et tilfeldig lag (sport) har vunnet 71/116 kamper, og starter å vinne gjennomsnitlig 3/4 kamper, hvor mange kamper må de spille for å få en seiersprosent på 66.6% (2 av 3)? Hva blir funksjonen f(x)? Lenke til kommentar
GSP<3 Skrevet 12. oktober 2009 Del Skrevet 12. oktober 2009 (endret) Hvis det er 21 262 640 unike objekter i et rom. Og jeg kan bare velge ut 1000 av de (i blinde), hva er sjansen for at jeg skal finne det objektet jeg er ute etter? Dette er ut av nysgjerrighet, ikke til en lekse eller lignende. Endret 12. oktober 2009 av SoapyAsHell Lenke til kommentar
greiven Skrevet 12. oktober 2009 Del Skrevet 12. oktober 2009 Hvis jeg ikke tar helt feil, så er sjansen 1000:21262640, noe som vil gi en sannsynlighetsprosent på 0,000047%. Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 12. oktober 2009 Del Skrevet 12. oktober 2009 (endret) Hvis et tilfeldig lag (sport) har vunnet 71/116 kamper, og starter å vinne gjennomsnitlig 3/4 kamper, hvor mange kamper må de spille for å få en seiersprosent på 66.6% (2 av 3)? Hva blir funksjonen f(x)? Funksjonen blir (3x+71)/(4x+116). Så løser du likningen (3x+71)/(4x+116)=2/3. Edit: Skrev inn feil funksjon. Endret 12. oktober 2009 av the_last_nick_left Lenke til kommentar
-deleted- Skrevet 13. oktober 2009 Del Skrevet 13. oktober 2009 Lurer litt på om det står feil i fasiten eller noe sånt tull! Ok, spørsmålet: En husmaling er satt sammen av grå og nøytral i forholdet 5:3. a) Hvor mange liter grå må vi bruke til 8,4 l nøytral? b) Hvor mange liter blanding får vi? Jeg trenger hjelp med a) oppgaven, b) er jo grise enkel. BTW.... i fasiten står det: a) 14 l, er det riktig? Hvordan? Jeg får 1,68 l når jeg regner det ut ... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå