teveslave Skrevet 2. november 2007 Del Skrevet 2. november 2007 Vinklene du regnet ut over var riktige. Du kan også si at (5/6)*pi = -pi/6 osv. Og huskeregelen som ble forklart over er veldig kjekk, ja. Det var slik jeg lærte den utenat. Nå ser jeg bare for meg sirkelen i hodet og finner riktig vinkel. I starten er det greit å tegne figur. Og tangens finner du ved sin(x)/cos(x). Lenke til kommentar
aspic Skrevet 2. november 2007 Del Skrevet 2. november 2007 =) Teikninga av sirkelen er grei å ha som back-up i formelheftet.. Lenke til kommentar
Xcrtry Skrevet 3. november 2007 Del Skrevet 3. november 2007 Heisann Trenger litt hjelp med noen oppgaver: "Gjør om til desimaltall med 2 desimaler." a) 1 ---2 b) 2 ---3 "Gjør om til brøk og forkort mest mulig" c) 0,06 d) 0,025 Lenke til kommentar
Rasks Skrevet 3. november 2007 Del Skrevet 3. november 2007 (endret) 1/2 = 0.50 2/3 = 0.67 //runder opp 0.06 = 6/100 = 3/50 0.025 = 25/1000 = 5/200 = 1/40 Endret 3. november 2007 av Rasks Lenke til kommentar
Valkyria Skrevet 3. november 2007 Del Skrevet 3. november 2007 ok, jeg trenger hjelp med å forstå noe innen komplekse tall: Multiplikasjon og divisjon på eksponentiell form 6e^2pi i * 3e^(pi/2)i kan noen forklare hvordan man kommer frem til svaret, og gi en generell regel for det? matteboken suger i å forklare... Lenke til kommentar
Xcrtry Skrevet 3. november 2007 Del Skrevet 3. november 2007 Også trenger jeg hjelp med disse: a) 1+2+3= ---4--4--4 b) 2*3 ---9-16 c) 5:5/2= Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 3. november 2007 Del Skrevet 3. november 2007 a) 1+2+3=---4--4--4 Plusse sammen tellere. 6/4 = 3/2 b) 2*3---9-16 Ganging av brøk. Felles brøkstrek, gange sammen. 6/144 = 1/24 c) 5:5/2= Brudden brøk. Gange øverste teller med nederste nevner, øverste nevner med nederste teller. 5 = 5/1 10/5 = 2 Lenke til kommentar
Hashtægg Skrevet 3. november 2007 Del Skrevet 3. november 2007 (endret) ok, jeg trenger hjelp med å forstå noe innen komplekse tall: Multiplikasjon og divisjon på eksponentiell form 6e^2pi i * 3e^(pi/2)i kan noen forklare hvordan man kommer frem til svaret, og gi en generell regel for det? matteboken suger i å forklare... Altså, du gjør akkurat det samme som ved vanlig potensregning. De samme reglene gjelder, det læreren sa til oss. 6e^2pi i * 3e^(pi/2)i 6e*3e^(2pi+(pi/2))i | Finner fellesnevner og plusser de to sammen. 9e^(5pi/2)i Er ihvertfall sånn jeg har forstått det. Endret 3. november 2007 av Demille Lenke til kommentar
storken Skrevet 4. november 2007 Del Skrevet 4. november 2007 Fikk en sånn grubleoppgave på en innføring nå, og er litt usikker. "På hvor mange måter kan fem store, fire middels store og 3 små bøker ordnes i en bokhylle når bøker av samme størrelse skal stå ved siden av hverandre? Svaralternativ: a) 5! * 4! * 3! * 3! = 103 680 b) 5! * 4! * 3! = 17 280 c) (5! * 4! * 3!) * 3 = 51 840 d) 5 * 4 * 3 * 3 = 180 e) 2 * 3 = 12 288 (her må det ha skjedd noe feil men det er det som står i oppgaveteksten) Jeg holder en knapp på b) men er ikke hel sikker. Hjelp Lenke til kommentar
Hashtægg Skrevet 4. november 2007 Del Skrevet 4. november 2007 (endret) Får ikke til denne her jeg. Andregradslikning med komplekse koeffisienter. Endret 4. november 2007 av Demille Lenke til kommentar
noob11 Skrevet 4. november 2007 Del Skrevet 4. november 2007 Fikk en sånn grubleoppgave på en innføring nå, og er litt usikker. "På hvor mange måter kan fem store, fire middels store og 3 små bøker ordnes i en bokhylle når bøker av samme størrelse skal stå ved siden av hverandre? Svaralternativ: a) 5! * 4! * 3! * 3! = 103 680 b) 5! * 4! * 3! = 17 280 c) (5! * 4! * 3!) * 3 = 51 840 d) 5 * 4 * 3 * 3 = 180 e) 2 * 3 = 12 288 (her må det ha skjedd noe feil men det er det som står i oppgaveteksten) Jeg holder en knapp på b) men er ikke hel sikker. Hjelp Hmm, sett opp fem store bøker i hyllen. Da får du ikke satt opp noen flere siden bøker av samme størrelse skal stå ved siden av hverandre. Du har satt opp de store og har da ikke flere store å sette opp, og store bøker kan bare stå ved siden av store bøker, ikke små eller mellomstore hvis bøker av samme størrelse skal stå ved siden av hverandre. (jeg liker alltid å svare f hvis alternativene er a-e ) Må jeg velge mellom alternativene så satser jeg på c) siden den tar for seg hvor mange måter du kan sette opp 5, 4 og 3 bøker på, også tar den hensyn til at du kan sette de store først, eller de små først, eller de mellomstore først. Lenke til kommentar
Xcrtry Skrevet 4. november 2007 Del Skrevet 4. november 2007 Skjønner ikke disse: "Løs ligningene og sett prøve på ett av svarene" a) 4x+5=7+2x b) 2(x+4)=3(x+2) c) 3x/7=9 d) x(2x-3)=2x2+15 Og: "Vis hvordan du kommer fram til svaret" a) 22+33 b) 42+30 c) 25*20*2-4 d) 33*3-2/36 Lenke til kommentar
storken Skrevet 4. november 2007 Del Skrevet 4. november 2007 Fikk en sånn grubleoppgave på en innføring nå, og *snip* Hmm, sett opp fem store bøker i hyllen. Da får du ikke satt opp noen flere siden bøker av samme størrelse skal stå ved siden av hverandre. Du har satt opp de store og har da ikke flere store å sette opp, og store bøker kan bare stå ved siden av store bøker, ikke små eller mellomstore hvis bøker av samme størrelse skal stå ved siden av hverandre. (jeg liker alltid å svare f hvis alternativene er a-e ) Må jeg velge mellom alternativene så satser jeg på c) siden den tar for seg hvor mange måter du kan sette opp 5, 4 og 3 bøker på, også tar den hensyn til at du kan sette de store først, eller de små først, eller de mellomstore først. Tenkte akkurat det samme selv faktisk , men siden det ikke var et svaralternativ så... Står mellom c) og b). Når jeg tenker meg om virker c) mer logisk. Lenke til kommentar
storken Skrevet 4. november 2007 Del Skrevet 4. november 2007 Skjønner ikke disse: "Løs ligningene og sett prøve på ett av svarene" a) 4x+5=7+2x b) 2(x+4)=3(x+2) c) 3x/7=9 d) x(2x-3)=2x2+15 Og: "Vis hvordan du kommer fram til svaret" a) 22+33 b) 42+30 c) 25*20*2-4 d) 33*3-2/36 Kan hjelpe deg litt igang: 4x+5=7+2x 4x-2x=7-5 2x=2 (deler på 2) x=1 Prøve: (4*1)+5=7+(2*1) 4+5=7+2 9=9 Den går opp 2(x+4)=3(x+2) 2x+8=3x+6 2x-3x=6-8 -1x=-2 (deler på -1) x=2 Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 4. november 2007 Del Skrevet 4. november 2007 (endret) storken var før meg ... Endret 4. november 2007 av Jaffe Lenke til kommentar
storken Skrevet 4. november 2007 Del Skrevet 4. november 2007 storken var før meg ... Du kan jo fortsette Jeg tok bare de to første Sitter her med historie nå, gosj så kjedelig Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 4. november 2007 Del Skrevet 4. november 2007 storken var før meg ... Du kan jo fortsette Jeg tok bare de to første Sitter her med historie nå, gosj så kjedelig Jeg tok bare den første og gav veiledning til de neste. Syns ikke det er noe poeng å løse oppgavene for folk. Er bedre å gi dem en pekepinn. Lenke til kommentar
Hashtægg Skrevet 4. november 2007 Del Skrevet 4. november 2007 Lyst til å gi meg en pekepinn? Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 4. november 2007 Del Skrevet 4. november 2007 Kan ingenting om komplekse tall. Lenke til kommentar
Valkyria Skrevet 4. november 2007 Del Skrevet 4. november 2007 ok, jeg trenger hjelp med å forstå noe innen komplekse tall: Multiplikasjon og divisjon på eksponentiell form 6e^2pi i * 3e^(pi/2)i kan noen forklare hvordan man kommer frem til svaret, og gi en generell regel for det? matteboken suger i å forklare... Altså, du gjør akkurat det samme som ved vanlig potensregning. De samme reglene gjelder, det læreren sa til oss. 6e^2pi i * 3e^(pi/2)i 6e*3e^(2pi+(pi/2))i | Finner fellesnevner og plusser de to sammen. 9e^(5pi/2)i Er ihvertfall sånn jeg har forstått det. Ifølge fasiten er svaret 18i og 6 * 3 blir 18, så der har du en feil. Siden jeg suger med komplekse tall kan jeg ikke si hva som er galt med potensregningen, men hva var det greiene med fellesnevner? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå