Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Jo, men da er det slik at du først ganger inn verdien foran parentesen også ganger du den bak parentesen med den nye verdien. Fikk det til nå. :)

 

Er det noen som vet om et veldig basic opplæringsnettsted i faktorisering? Jeg fikk det til , men sliter svært med det og læreboken er ikke til hjelp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

i et kalkulatoreksempel i boka sier at jeg skal skrive dette i GRAPH:

 

Y1>(-X+4)/(X-2)

Y2<0

 

i følge boka skal det komme to svar på ulikheten X<2 eller X>4, men jeg får bare

 

"Ma ERROR"

 

er det noen inntilling jeg ikke har gjort? Er en "Casio fx-9750G POWER GRAPHIC"

 

eksemplet i boka skal i følge boka passe til denne kalkulatoren

Lenke til kommentar
jeg sa svaret i forrige post.. men formelen er riktig

 

Ah, skal se etter.

 

chart?cht=tx&chl=\frac{1}{2}x^2  + \frac{4}{3}x\sqrt x  + x + C

For å sjekke om dette er rett kan vi kjøre det andre veien, nemlig derivere det.

 

chart?cht=tx&chl=\frac{d}{{dx}}(\frac{1}{2}x^2  + \frac{4}{3}x\sqrt x  + x + C) = x + \frac{4}{3} \frac{d}{{dx}}(x\sqrt x) + 1

 

chart?cht=tx&chl=\frac{4}{3} \frac{d}{{dx}}(x\sqrt x) løser vi ved å si at chart?cht=tx&chl=\frac{4}{3}  \frac{d}{{dx}}(x\sqrt x) =  \frac{4}{3} \frac{d}{{dx}}(x^{\frac{3}{2}}) = \frac{4}{3} \times \frac{{3\sqrt x }}{2} = \frac{{12\sqrt x }}{6} = 2\sqrt x

 

Altså, er den deriverte chart?cht=tx&chl= x + 2\sqrt x + 1 = (\sqrt x + \sqrt 1 )^2 \ne (\sqrt {x+1})^2

 

Hm.. Den første formelen der er riktig.. Men det er svaret på oppgaven jeg skrev først.. Skal jo regne ut oppgaven til å bli det svaret : chart?cht=tx&chl=\frac{1}{2}x^2  + \frac{4}{3}x\sqrt x  + x + C

Ikke gå ut i fra svaret som jeg forstod at du gjorde her.. Men dette var litt for avansert til hva vi har lært, så du har nok regna ut litt for vanskelig enn vi skal tydeligvis :p

Men hadde vært kjekt om du kunne regna ut den første oppgaven jeg skrev, hvor du skal finne de ubestemte integralene.. Altså : chart?cht=tx&chl=({\sqrt {x + 1} } )^2

Endret av MrUrge
Lenke til kommentar

Styrer med en oppgave her:

 

mimetex.cgi?x^2-2y^2-xy=4

 

Jeg skal vise at x ikke kan være 0.

 

mimetex.cgi?0^2-2y^2-0y=4

 

mimetex.cgi?2y^2-y=4

 

 

Y=1

mimetex.cgi?1-1=0

 

Y=2

mimetex.cgi?8-2=6

 

Y=3

mimetex.cgi?15-3=12

 

Ergo kan ikke x være 0. Er dette nok forklaring eller sikter oppgavegiver til en spesiell måte å formulere dette på? Det virker for meg litt simpelt å bare teste seg frem.

 

Takker for all respons. :)

Endret av GrandMa
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...