Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gud bedre denne kalkulatoren ønsker å drepe meg.

 

Jeg driver med brøkregelen på dette stykket: mimetex.cgi?\frac{-x^3+1}{x^2-4}

 

mimetex.cgi?U=1-x^3

 

mimetex.cgi?V=x^2-4

 

mimetex.cgi?U

 

mimetex.cgi?V

 

Dermed ser stykket jeg har kommet frem til slik ut: mimetex.cgi?\frac{3x^2(x^2-4)-(1-x^3)2x}{(x^2-4)^2}

 

Kalkulatoren mener derimot at det skal se slik ut: mimetex.cgi?\frac{-3(x^2-4)x^2-2(1-x^3)x}{(x^2-4)^2} Kan jo se ut som om kalkulatoren har 'trikset og mikset' litt for å forenkle, men det ødelegger min mattegroove. Hvilken er korrekt?

 

Hvordan løser jeg det stykket forresten? Først legge samme begge sidene av minuset for så å forenkle så mye som mulig?

Hvis du retter en bitteliten feil i det første uttrykket, kan jeg si at begge to er like :)

 

EDIT: Forkortet svar:chart?cht=tx&chl=-\frac{x(x^3 - 12x + 2)}{(x^2 - 4)^2}

Endret av TobiasFunke
Lenke til kommentar
Jeg trenger litt hjelp.. Har en oppgave jeg ikke skjønner her :

 

Finn de ubestemte integralene.

c) ∫(Kvadratroten av x + 1)^2dx

 

takk for svar

 

Er uttrykket p><p> ?

 

Det blir jo det samme som p><p>

 

Nesten riktig, men du må ha parentes mellom integralet og ^2 så parentesen er opphøyd i 2.

Og svaret ditt var ikke riktig, riktig svar: 1/2x^2 + 4/3xkvadratroten av x + x + C

 

Jeg suger på å sette opp sånne riktige formler som dere men håper dere forstår.

Endret av MrUrge
Lenke til kommentar
Jeg kunne like greit skrevet det som mimetex.cgi?\frac{-3(x^2-4)x^2-2(1-x^3)x}{(x^2-4)^2}

 

(Multipliser sammen først, så faktoriser)

 

Det er kanskje litt flaut å innrømme, men jeg oppdaget akkurat at jeg ikke kan faktorisere. :hmm:

 

Jeg kan faktorisere med bare tall, men når x'er og potenser og liknende blir blandet inn får jeg det ikke til.

Lenke til kommentar
Det er kanskje litt flaut å innrømme, men jeg oppdaget akkurat at jeg ikke kan faktorisere. :hmm:

 

Jeg kan faktorisere med bare tall, men når x'er og potenser og liknende blir blandet inn får jeg det ikke til.

 

mimetex.cgi?\frac{-3(x^2-4)x^2-2(1-x^3)x}{(x^2-4)^2}

 

Vi ganger ut og legger sammen:

 

chart?cht=tx&chl=\frac{-x^4 + 12x^2-2x}{(x^2-4)^2}

 

Som du ser kan vi enkelt faktorisere telleren.ved å sette -x utenfor parantes, dermed får vi:

 

chart?cht=tx&chl=-\frac{x(x^3 - 12x + 2)}{(x^2 - 4)^2}

 

Gang ut igjen for å se at det stemmer ;)

 

EDIT: Av ren nysgjerrighet, hvilket klassetrinn er du på, GrandMa?

Endret av TobiasFunke
Lenke til kommentar

Jeg sliter med å gange ut uttrykket når man har x og x^2 som står bak parentesene. Hvordan håndterer jeg disse?

 

Hvis det står en verdi foran et parentes ganger jeg det alle verdiene inne i parentesen. EKS

 

mimetex.cgi?3(X^2+1)=3x^2+3. Er det korrekt? Skal jeg gjøre det samme når den står bak parentesen? Eller skal jeg gange med den verdien jeg har fått etter å ha ganget med verdien foran parentesen. EKS:

 

mimetex.cgi?3(X^2+1)=3x^2+3

 

mimetex.cgi?(3x^2+3)x^2=3x^3+3x^2

 

Jeg er på første semester Bachelor ØkAdm ved UiA, men er nok ikke like flink som resten av klassen (hvis man ser bort i fra de som allerede ikke får gå opp til eksamen pga at de ikke har levert inn innleveringene sine.) Gikk fra matematikk 1Y/1M til dette med to års mellomrom så jeg sliter litt med de elementære tingene, mens resten kommer fortere. :p

Endret av GrandMa
Lenke til kommentar

La meg se om jeg forstår deg rett.

 

Hvis det står

mimetex.cgi?-3(x^2+1)x^2

Du lurer på hvordan man skal gange ut dette?

 

Isåfall.

Det uttrykket er det samme som:

mimetex.cgi?-3x^2(x^2+1)

 

Men hvis det blir for mye å tenke på er det bare å gange ut rett frem. For eksempel kan du gange in -3 først, slik at uttrykket ser slik ut:

mimetex.cgi?(-3x^2-3)x^2

 

For å så gange inn mimetex.cgi?x^2:

mimetex.cgi?-3x^4-3x^2

 

Hjelper det?

Endret av TobiasFunke
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...