Trashyman Skrevet 6. oktober 2009 Del Skrevet 6. oktober 2009 (endret) Det er kjerneregelen på norsk. (bildet er en link til wikipedias derivasjonsside) Endret 6. oktober 2009 av TobiasFunke Lenke til kommentar
Meyer_rbk Skrevet 6. oktober 2009 Del Skrevet 6. oktober 2009 Hei, sliter litt med en logaritmeoppgave her før prøve i morgen! Lg 6x + Lg x/4 =4 Har egentlig ikke den fjerneste anelse om hvordan jeg skal gå frem her. Noen som kan hjelpe? Lenke til kommentar
Daniel Skrevet 6. oktober 2009 Del Skrevet 6. oktober 2009 Bruk at log a + log b = log(a*b), så at det motsatte av å ta logaritmen til et tall er å opphøye 10 i det tallet. Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 6. oktober 2009 Del Skrevet 6. oktober 2009 (endret) Glem det, jeg er altfor treg. Endret 6. oktober 2009 av Henrik B Lenke til kommentar
Meyer_rbk Skrevet 6. oktober 2009 Del Skrevet 6. oktober 2009 Bruk at log a + log b = log(a*b), så at det motsatte av å ta logaritmen til et tall er å opphøye 10 i det tallet. Så du ser da på hele leddet "x/4" som b? Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 6. oktober 2009 Del Skrevet 6. oktober 2009 (endret) Jeg er riktig nok ikke den nevnte "du", men: Ja. Endret 6. oktober 2009 av Henrik B Lenke til kommentar
Meyer_rbk Skrevet 6. oktober 2009 Del Skrevet 6. oktober 2009 Har klart det nå, thanks a lot! Lenke til kommentar
GrandMa Skrevet 6. oktober 2009 Del Skrevet 6. oktober 2009 (endret) Kjerne=Core, ikke Chain. Irriterende. og får . Dermed ser stykket mitt slik ut: Kalkulatoren min vil derimot at det skal se slik ut: Hvilken er korrekt? Edit: Vent. Koden er feil. Ny Edit: Nå er koden riktig. Endret 6. oktober 2009 av GrandMa Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 6. oktober 2009 Del Skrevet 6. oktober 2009 Er det same kalkulator du linka til over? For den gjev ikkje det svaret der, om det er du skal derivere. Ditt svar er rett, men du kan dele på 2 i teljar og nemnar, so du får . Lenke til kommentar
Trashyman Skrevet 6. oktober 2009 Del Skrevet 6. oktober 2009 (endret) Jeg tror kalkulatoren din roter litt. Vennligst sjekk om det er brukerfeil på den Ditt svar er rett. Husk forresten hva jeg nevnte på forrige side. Forkort! EDIT: Wow, jeg er slow! Endret 6. oktober 2009 av TobiasFunke Lenke til kommentar
GrandMa Skrevet 6. oktober 2009 Del Skrevet 6. oktober 2009 (endret) Ja, det er samme kalkulator, men den ga meg et svar når jeg skrev inn: sqrt[x^2+1] Svaret den ga meg ble akkurat det samme som du skrev over (). Sikker på du gjorde det riktig? Er det endelige svaret eller må jeg gjøre mer? Det virket litt for enkelt. :o Noe som er usedvanlig urovekkende når jeg driver med matte. Ingenting er enkelt da. ^^ Endret 6. oktober 2009 av GrandMa Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 6. oktober 2009 Del Skrevet 6. oktober 2009 (endret) Om du fekk rett svar, kva er då problemet (eg fekk sjølvsagt det same)? Eller rettare sagt, kvifor skreiv du over at du fekk til svar? Red.: Det er det endelege svaret ja. Endret 6. oktober 2009 av Torbjørn T. Lenke til kommentar
GrandMa Skrevet 6. oktober 2009 Del Skrevet 6. oktober 2009 (endret) Jeg var ikke sikker på om det var rett svar. Fikk , men det var ikke svaret. Det var bare en mellomregning som jeg ikke forsto. Red: Takk. TobiasFunke: Haha. Min forståelse for matematiske uttrykk er virkelig skremmende god. Endret 6. oktober 2009 av GrandMa Lenke til kommentar
Trashyman Skrevet 6. oktober 2009 Del Skrevet 6. oktober 2009 De to uttrykkene er like Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 6. oktober 2009 Del Skrevet 6. oktober 2009 (endret) Dei to er akkurat det same, og kalkulatoren gjev ikkje det som svar på . Red.: Too late. Red.: Mellomrekning, OK. Endret 6. oktober 2009 av Torbjørn T. Lenke til kommentar
DrKarlsen Skrevet 6. oktober 2009 Del Skrevet 6. oktober 2009 Jeg var ikke sikker på om det var rett svar. Fikk Red: Takk. De to er like. Lenke til kommentar
GrandMa Skrevet 6. oktober 2009 Del Skrevet 6. oktober 2009 Nå skjedde det mye på en gang her, men takk uansett. :!: Lenke til kommentar
Trashyman Skrevet 6. oktober 2009 Del Skrevet 6. oktober 2009 (endret) Husk at Derfor blir de to helt like Endret 6. oktober 2009 av TobiasFunke Lenke til kommentar
GrandMa Skrevet 6. oktober 2009 Del Skrevet 6. oktober 2009 (endret) Gud bedre denne kalkulatoren ønsker å drepe meg. Jeg driver med brøkregelen på dette stykket: Dermed ser stykket jeg har kommet frem til slik ut: Kalkulatoren mener derimot at det skal se slik ut: Kan jo se ut som om kalkulatoren har 'trikset og mikset' litt for å forenkle, men det ødelegger min mattegroove. Hvilken er korrekt? Hvordan løser jeg det stykket forresten? Først legge samme begge sidene av minuset for så å forenkle så mye som mulig? Endret 6. oktober 2009 av GrandMa Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå