Torbjørn T. Skrevet 5. oktober 2009 Del Skrevet 5. oktober 2009 Det var ein eller annan, hugsar ikkje kven, som klaga over at det var so lite avstand mellom linjene når ein bruker tex-koder. Eg fann akkurat/kom akkurat på ein måte å auke linjeavstanden på. Har ført den opp i sticky-tråden, men nemner det nett her òg: f(x)=ax^n \\[30pt] f^\prime(x)=anx^{n-1} Lenke til kommentar
GrandMa Skrevet 6. oktober 2009 Del Skrevet 6. oktober 2009 (endret) Prøver å få inn en derivasjon i denne kalkulatoren: http://calc101.com/webMathematica/derivatives.jsp#topdoit Stykket er Jeg setter det inn som x^3+2x^2-x+(3:x^2), men får bare da Value "x^3+2x^2-x+(3:x^2)" of input "$$Arg1" cannot be parsed. Hvor er feilen? Endret 6. oktober 2009 av GrandMa Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 6. oktober 2009 Del Skrevet 6. oktober 2009 Hvor er feilen? PEBCAK... Den viktigste feilen er at du ikke kan derivere et såpass enkelt uttrykk.. Lenke til kommentar
GrandMa Skrevet 6. oktober 2009 Del Skrevet 6. oktober 2009 Joda, jeg er klar over hvor det problemet er. Det står at jeg skal derivere funksjonen. Hvordan kan jeg omgjøre den til en deriverbar funksjon? Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 6. oktober 2009 Del Skrevet 6. oktober 2009 Funksjonen er så absolutt deriverbar. Hvis du ser litt lenger opp på siden, står regelen du trenger i post 7041. I tillegg trenger du bare å vite at den deriverte av en sum er lik summen av de deriverte. Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 6. oktober 2009 Del Skrevet 6. oktober 2009 Når det gjeld den sida so lønner det seg å kikke på døma som står øvst. Feil 1: «Use spaces or * for multiplication.» Feil 2: / for brøkstrek, ikkje :. Lenke til kommentar
GrandMa Skrevet 6. oktober 2009 Del Skrevet 6. oktober 2009 (endret) Da fikk jeg det til å virke Torbjørn T. Takk. LastNickLeft: I post 7041 står det Når det gjelder den brøken ser jeg i boken at regelen er Da kommer jeg frem til Den kalkulatoren mener derimot at det er 6 i telleren, selv om jeg ikke skjønner hvordan det går seg til. Noen som har peiling på hva jeg gjør galt nå. (Jeg hater dette faget. Å gå fra 1Y matte til dette med to års mellomrom er ikke akkurat deilig) Endret 6. oktober 2009 av GrandMa Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 6. oktober 2009 Del Skrevet 6. oktober 2009 Da fikk jeg det til å virke Torbjørn T. Takk. LastNickLeft: I post 7041 står det Jeg hadde en forståelse av at det var Hvor sniker den A'en seg inn fra? A-en er bare et tall, for eksempel 3, som i (3x^n)'= n*3x^(n-1) Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 6. oktober 2009 Del Skrevet 6. oktober 2009 (endret) Det vil derimot si at 1: 2: 3: 4: Først av alt må du bruke riktig tegnsetting. x^3 er ikke det samme som 3x^2, men den deriverte av x^3, (x^3)'=3x^2 1: 2: 4: Regelen er: som gir: Endret 6. oktober 2009 av Zeke Lenke til kommentar
GrandMa Skrevet 6. oktober 2009 Del Skrevet 6. oktober 2009 Merkelig at jeg ikke finner den regelen i boken. Vi hadde om den i timen husker jeg nå. Skal jeg derivere den deriverte nå? Internettsiden min påstår det. Skal jeg alltid derivere den deriverte eller er det noe spesielt med dette stykket? Takk uansett. Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 6. oktober 2009 Del Skrevet 6. oktober 2009 Merkelig at jeg ikke finner den regelen i boken. Vi hadde om den i timen husker jeg nå. Ikke letet godt nok? Vel, det er mulig å løse den med den regelen du allerede kan, da bare ser du på som Skal jeg derivere den deriverte nå? Internettsiden min påstår det. Skal jeg alltid derivere den deriverte eller er det noe spesielt med dette stykket? Hvis du skal derivere den en gang til, så skal det stå i oppgaven. Det går an, og det er ofte vanlig å dobbeltderivere funksjoner, men det er ikke noe regel som sier at "nå skal du derivere den to ganger". Det må spesifiseres i oppgaven. Lenke til kommentar
GrandMa Skrevet 6. oktober 2009 Del Skrevet 6. oktober 2009 (endret) Ikke letet godt nok? Kan virke slik ettersom jeg fant den nå. Den var bare i en veldig annerledes form og dermed ganske vanskelig å finne. Hvis du skal derivere den en gang til, så skal det stå i oppgaven. Det går an, og det er ofte vanlig å dobbeltderivere funksjoner, men det er ikke noe regel som sier at "nå skal du derivere den to ganger". Det må spesifiseres i oppgaven. Ah. Så internettkalkulatoren deriverer 2 ganger 'just in case you need it'? Et siste spørsmål før jeg skal slutte å plage dere et par timer (skal klippe meg ). Jeg ser at du deler på x oppe og nede. Hvorfor gjør du dette? Endret 6. oktober 2009 av GrandMa Lenke til kommentar
Trashyman Skrevet 6. oktober 2009 Del Skrevet 6. oktober 2009 (endret) Det er god matematikk-'skikk'. Man forkorter svarene. I en eksamensoppgave, hva ville du skrevet 0.5 som. 5/10 eller 1/2? Endret 6. oktober 2009 av TobiasFunke Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 6. oktober 2009 Del Skrevet 6. oktober 2009 (endret) For å fortorte svaret så mye som mulig, vil jeg tro. Endret 6. oktober 2009 av Henrik B Lenke til kommentar
GrandMa Skrevet 6. oktober 2009 Del Skrevet 6. oktober 2009 Ah. Så dette ville vært riktig svar med , men man vil helst ikke ha det slik. Da forstår jeg. Takker. Lenke til kommentar
Trashyman Skrevet 6. oktober 2009 Del Skrevet 6. oktober 2009 Du kan jo sette inn en tilfeldig verdi for x, og sjekke begge svarene :-) Lenke til kommentar
GrandMa Skrevet 6. oktober 2009 Del Skrevet 6. oktober 2009 Det funket jo fint. Takk. Jeg prøver å finne 'the chain rule' i boken, men er usikker på oversettelsen. Noen som vet hva det står for? Finner ingen lenkeregel, eller liknende. Er en produktregel der, men den likner ikke. Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 6. oktober 2009 Del Skrevet 6. oktober 2009 Chain rule = kjerneregel. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå