Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Da fikk jeg det til å virke Torbjørn T. Takk. :)

 

LastNickLeft: I post 7041 står det

mimetex.cgi?x^3=3x^2

 

mimetex.cgi?2x^2=4x

 

mimetex.cgi?x=-1

 

mimetex.cgi?\frac{3}{x^2}=???

 

Når det gjelder den brøken ser jeg i boken at regelen er

 

mimetex.cgi?f(x)=\frac{1}{x}=f

 

Da kommer jeg frem til mimetex.cgi?-\frac{3}{x^3}

 

Den kalkulatoren mener derimot at det er 6 i telleren, selv om jeg ikke skjønner hvordan det går seg til. Noen som har peiling på hva jeg gjør galt . (Jeg hater dette faget. Å gå fra 1Y matte til dette med to års mellomrom er ikke akkurat deilig)

Endret av GrandMa
Lenke til kommentar
Merkelig at jeg ikke finner den regelen i boken. Vi hadde om den i timen husker jeg nå.

Ikke letet godt nok? :p

 

Vel, det er mulig å løse den med den regelen du allerede kan, da bare ser du på mimetex.cgi?\frac{3}{x^2} som chart?cht=tx&chl=3\cdot x^{-2}

 

Skal jeg derivere den deriverte nå? Internettsiden min påstår det. Skal jeg alltid derivere den deriverte eller er det noe spesielt med dette stykket?

Hvis du skal derivere den en gang til, så skal det stå i oppgaven. Det går an, og det er ofte vanlig å dobbeltderivere funksjoner, men det er ikke noe regel som sier at "nå skal du derivere den to ganger". Det må spesifiseres i oppgaven.

Lenke til kommentar
Ikke letet godt nok? :p

 

Kan virke slik ettersom jeg fant den nå. Den var bare i en veldig annerledes form og dermed ganske vanskelig å finne. :)

 

Hvis du skal derivere den en gang til, så skal det stå i oppgaven. Det går an, og det er ofte vanlig å dobbeltderivere funksjoner, men det er ikke noe regel som sier at "nå skal du derivere den to ganger". Det må spesifiseres i oppgaven.

 

Ah. Så internettkalkulatoren deriverer 2 ganger 'just in case you need it'?

 

Et siste spørsmål før jeg skal slutte å plage dere et par timer (skal klippe meg :p).

 

 

chart?cht=tx&chl=\frac{0\cdot x^2-3\cdot 2x}{x^4}\rightarrow \frac{6x:x}{x^4:x}=\frac{6}{x^3}

 

Jeg ser at du deler på x oppe og nede. Hvorfor gjør du dette?

Endret av GrandMa
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...