mosleth Skrevet 29. september 2009 Del Skrevet 29. september 2009 Vel... du kan finne fasiten på akkurat den oppgåva her. Lenke til kommentar
Frexxia Skrevet 29. september 2009 Del Skrevet 29. september 2009 Jeg har en innlevering til i morgen, og sliter selvfølgelig veldig med min VG1-matte (mattetard). Oppgave 2.74 - Faktoriser og forkort a) 1 +x+3+1 3x-3 x^2-1 x+1 Noen som vil hjelpe meg? Var ikke på skolen i går da dette ble gjennomgått, så grunnlaget mitt er ikke mye å skryte av... Hvis det skulle være noen tvil på føringen, så er det tre brøker hvor alle har to ledd i nevneren, og i den miderste nevneren står det x i annen minus 1 (: Start med å faktoriser nevnerene slik at du kan finne fellesnevner. Et hint er at du kan faktorisere nevneren i det midterste leddet til (x+1)(x-1) (konjugatsetningen). Lenke til kommentar
kolvereid Skrevet 30. september 2009 Del Skrevet 30. september 2009 (endret) Hvordan løser jeg dette integralet: 1/T x integral (fra T til 0) av (Vo + Asin(ωt)dt) Her er Vo= -2 A=5. Blir det da slik: 1/T [Vo t - (Acos(ωt))/ω] fra T til 0. Og siden ω = 2pi/T, så burde vel saken være biff. Ja det tror jeg. Endret 30. september 2009 av kolvereid Lenke til kommentar
Cemi Skrevet 30. september 2009 Del Skrevet 30. september 2009 (endret) Deriver: Så får jeg f'(x)=u'g+ug' x=u v g= f'(x)=+x Men jeg er ikke helt med på hvordan man får-x*2x over brøkstreken på slutten, antar at man deriverer og ganger (4-x^2) men da ville jeg såvidt jeg kan se ha fått noe som -2x som ikke ville passe med dette svaret. Endret 30. september 2009 av Cemi Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 30. september 2009 Del Skrevet 30. september 2009 Men jeg er ikke helt med på hvordan man får-x*2x over brøkstreken på slutten. Du må huske å bruke kjerneregelen i tillegg til produktregelen. Den deriverte av kjernen er nettopp -2x Lenke til kommentar
Cemi Skrevet 30. september 2009 Del Skrevet 30. september 2009 (endret) Takker for svar Var ikke helt med på hvorfor det blir -x*2x og ikke x*(-2x), men jeg antar at fasitten har valgt å skrive - i det første leddet ettersom utregningen blir -2x^2 uansett. Endret 30. september 2009 av Cemi Lenke til kommentar
AndersAu Skrevet 30. september 2009 Del Skrevet 30. september 2009 P(x) = 2x^3 - 6x^2 - 20x + 48 skal faktorisere dette uttrykket, og da blir det vell (2x - 4)(x + 4) Skjønner ikke hvor 4 kommer fra? er ikke så god på faktorisering og det står ikke noe forklaring på det i boka Lenke til kommentar
DrKarlsen Skrevet 30. september 2009 Del Skrevet 30. september 2009 P(x) = 2x^3 - 6x^2 - 20x + 48 skal faktorisere dette uttrykket, og da blir det vell (2x - 4)(x + 4) Skjønner ikke hvor 4 kommer fra? er ikke så god på faktorisering og det står ikke noe forklaring på det i boka Du har funnet to lineære faktorer. Produktet av to slike blir et polynom av grad to. Noe er altså ikke riktig. Skriv P(x) som 2*(x^3 - 3x^2 - 10x + 24). Hvis det finnes heltall x slik at P(x) = 0, så må heltallet være en faktor av 24. Altså må du bare teste x=+\- {1,2,3,4,6,8,12} Lenke til kommentar
Jonzki Skrevet 30. september 2009 Del Skrevet 30. september 2009 Kvadratrot av 2x? Lenke til kommentar
DrKarlsen Skrevet 30. september 2009 Del Skrevet 30. september 2009 Kvadratrot av 2x? What about it? Lenke til kommentar
Jonzki Skrevet 30. september 2009 Del Skrevet 30. september 2009 Kvadratrot av 2x? What about it? Hvis oppgaven er faktoriser, x^2 + 2 kvadratrot2x + 2 -4(x^-2) +11(kvadratrot2x+2) Lenke til kommentar
Daniel Skrevet 30. september 2009 Del Skrevet 30. september 2009 (endret) BLÆH, feil knapp. Endret 30. september 2009 av Daniel Lenke til kommentar
Cie Skrevet 2. oktober 2009 Del Skrevet 2. oktober 2009 Noen som har en link til en side som grundig forklarer om summetegnet (sigma), eller evt. selv vil forklare litt? Jeg sliter med å forstå hva i (indeksen, som jeg vet man kan kalle hva man vil, den som står under sigma) egentlig betyr/har å si... Ser jo at det som regel står i=1 på de fleste eksemplene, men av og til står det i=0 eller noe annet, og jeg aner ærlig talt ikke hva det betyr... Lenke til kommentar
fireofawakening Skrevet 2. oktober 2009 Del Skrevet 2. oktober 2009 Et ledende kuleskall med ytre radius b og indre radius a har samlet ladning -3Q, og i sentrum finnes en punktpartikkel med ladning Q. Hva er det elektriske feltet i en avstand r fra sentrum der a<r<b ? Svaret er E=0 men jeg ser liksom ikke hvorfor siden jeg ville sagt at Qencl blir Q-3Q*(volum av skall innenfor r)/(tot skallvolum). Men siden svaret skal være 0 så er det mulig jeg overser noe viktig her.. takk for svar Lenke til kommentar
No Matter What You Say Skrevet 2. oktober 2009 Del Skrevet 2. oktober 2009 (endret) Kan noen gi meg en forenklet forklaring på hva som er vitsen med å bruke "Implicit Differentiation"? Endret 3. oktober 2009 av Earthworm-Jim Lenke til kommentar
Frexxia Skrevet 3. oktober 2009 Del Skrevet 3. oktober 2009 Kan noen gi meg en forenklet forklaring på hva som er vitsen med å bruke "Implicit Differentiation"? Å derivere funksjoner som er vanskelig/umulig å løse for en variabel. Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 5. oktober 2009 Del Skrevet 5. oktober 2009 Jeg sliter med å forstå hva i (indeksen, som jeg vet man kan kalle hva man vil, den som står under sigma) egentlig betyr/har å si... Ser jo at det som regel står i=1 på de fleste eksemplene, men av og til står det i=0 eller noe annet, og jeg aner ærlig talt ikke hva det betyr... Indeksen nederst betyr enkelt og greit hvilket tall/element som er først. Et enkelt eksempel: , mens . Lenke til kommentar
Sondre Skrevet 5. oktober 2009 Del Skrevet 5. oktober 2009 Finn r uttrykt ved V og h i formelen Er helt lost. Ingen her i huset skjønner den. Lenke til kommentar
Cie Skrevet 5. oktober 2009 Del Skrevet 5. oktober 2009 Jeg sliter med å forstå hva i (indeksen, som jeg vet man kan kalle hva man vil, den som står under sigma) egentlig betyr/har å si... Ser jo at det som regel står i=1 på de fleste eksemplene, men av og til står det i=0 eller noe annet, og jeg aner ærlig talt ikke hva det betyr... Indeksen nederst betyr enkelt og greit hvilket tall/element som er først. Et enkelt eksempel: , mens . Takk... Utrolig at boka ikke klarte å forklare noe så utrolig enkelt... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå