Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg har en innlevering til i morgen, og sliter selvfølgelig veldig med min VG1-matte (mattetard).

 

Oppgave 2.74 - Faktoriser og forkort

 

a) 1 +x+3+1

3x-3 x^2-1 x+1

 

Noen som vil hjelpe meg? Var ikke på skolen i går da dette ble gjennomgått, så grunnlaget mitt er ikke mye å skryte av... Hvis det skulle være noen tvil på føringen, så er det tre brøker hvor alle har to ledd i nevneren, og i den miderste nevneren står det x i annen minus 1 (:

Start med å faktoriser nevnerene slik at du kan finne fellesnevner. Et hint er at du kan faktorisere nevneren i det midterste leddet til (x+1)(x-1) (konjugatsetningen).

Lenke til kommentar

Deriver: mimetex.cgi?x*sqrt{4-x^2}

 

Så får jeg mimetex.cgi?x*sqrt{4-x^2}

f'(x)=u'g+ug'

x=u v g=mimetex.cgi?sqrt{4-x^2}

f'(x)=mimetex.cgi?sqrt{4-x^2}+xmimetex.cgi?\frac{1}{2sqrt{4-x^2}}

 

Men jeg er ikke helt med på hvordan man får-x*2x over brøkstreken på slutten, antar at man deriverer og ganger (4-x^2) men da ville jeg såvidt jeg kan se ha fått noe som -2x som ikke ville passe med dette svaret.

Endret av Cemi
Lenke til kommentar
P(x) = 2x^3 - 6x^2 - 20x + 48

 

skal faktorisere dette uttrykket, og da blir det vell

 

(2x - 4)(x + 4) Skjønner ikke hvor 4 kommer fra? er ikke så god på faktorisering og det står ikke noe forklaring på det i boka

 

Du har funnet to lineære faktorer. Produktet av to slike blir et polynom av grad to. Noe er altså ikke riktig.

 

Skriv P(x) som 2*(x^3 - 3x^2 - 10x + 24).

 

Hvis det finnes heltall x slik at P(x) = 0, så må heltallet være en faktor av 24. Altså må du bare teste x=+\- {1,2,3,4,6,8,12}

Lenke til kommentar

Noen som har en link til en side som grundig forklarer om summetegnet (sigma), eller evt. selv vil forklare litt? Jeg sliter med å forstå hva i (indeksen, som jeg vet man kan kalle hva man vil, den som står under sigma) egentlig betyr/har å si... Ser jo at det som regel står i=1 på de fleste eksemplene, men av og til står det i=0 eller noe annet, og jeg aner ærlig talt ikke hva det betyr... :dontgetit:

Lenke til kommentar

Et ledende kuleskall med ytre radius b og indre radius a har samlet ladning -3Q, og i sentrum finnes en punktpartikkel med ladning Q. Hva er det elektriske feltet i en avstand r fra sentrum der a<r<b ? Svaret er E=0 men jeg ser liksom ikke hvorfor siden jeg ville sagt at Qencl blir Q-3Q*(volum av skall innenfor r)/(tot skallvolum). Men siden svaret skal være 0 så er det mulig jeg overser noe viktig her.. takk for svar

Lenke til kommentar
Jeg sliter med å forstå hva i (indeksen, som jeg vet man kan kalle hva man vil, den som står under sigma) egentlig betyr/har å si... Ser jo at det som regel står i=1 på de fleste eksemplene, men av og til står det i=0 eller noe annet, og jeg aner ærlig talt ikke hva det betyr... :dontgetit:

 

Indeksen nederst betyr enkelt og greit hvilket tall/element som er først. Et enkelt eksempel: chart?cht=tx&chl=\sum_{i=1}^2 2^i=2^1+2^2=6, mens chart?cht=tx&chl=\sum_{i=0}^2 2^i=2^0+2^1+2^2=7.

Lenke til kommentar
Jeg sliter med å forstå hva i (indeksen, som jeg vet man kan kalle hva man vil, den som står under sigma) egentlig betyr/har å si... Ser jo at det som regel står i=1 på de fleste eksemplene, men av og til står det i=0 eller noe annet, og jeg aner ærlig talt ikke hva det betyr... :dontgetit:

 

Indeksen nederst betyr enkelt og greit hvilket tall/element som er først. Et enkelt eksempel: chart?cht=tx&chl=\sum_{i=1}^2 2^i=2^1+2^2=6, mens chart?cht=tx&chl=\sum_{i=0}^2 2^i=2^0+2^1+2^2=7.

 

Takk...;) Utrolig at boka ikke klarte å forklare noe så utrolig enkelt... :roll:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...