Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I et klasserom er det n elever, der n er et partall. Hver dag er det labøvelse og to og to elever blir satt sammen.

 

a) Hvor mange uker tar det før alle elevene har vært på gruppe med alle i klassen ?

 

Rimelig greit ( n - 1 )

 

b) Hvor mange kombinasjoner gir dette når rekkefølgen ikke spiller en rolle ?

 

Står bomfast her, tenker sigma men har virkelig ikke peiling

Lenke til kommentar
I et klasserom er det n elever, der n er et partall. Hver dag er det labøvelse og to og to elever blir satt sammen.

 

a) Hvor mange uker tar det før alle elevene har vært på gruppe med alle i klassen ?

 

Rimelig greit ( n - 1 )

 

b) Hvor mange kombinasjoner gir dette når rekkefølgen ikke spiller en rolle ?

 

Står bomfast her, tenker sigma men har virkelig ikke peiling

 

Mener du antall kombinasjoner hver uke?

 

I så fall kan person a_1 pares med a_2, a_3, ..., a_n.

Person a_2 kan pares med a_3, a_4, ..., a_n.

...

...

...

 

Litt upresist, men du skjønner vel hvor jeg vil.

Endret av DrKarlsen
Lenke til kommentar
b) Hvor mange kombinasjoner gir dette når rekkefølgen ikke spiller en rolle ?

 

Står bomfast her, tenker sigma men har virkelig ikke peiling

 

Vel, la oss forenkle oppgaven litt, og se om du ser mønsteret i det:

 

La oss si at n i dette tilfellet er 4, at det da er fire elever i klassen. Hvor mange par-kombinasjoner finnes det da?

 

Dersom rekkefølgen spilte noen rolle, ville vi hatt p mulige lik:

chart?cht=tx&chl=P=\frac{4!}{2!} = 12

 

Når rekkefølgen ikke er relevant, vil halvparten av mulighetene faller bort, hvorfor er det slik?

Endret av cuadro
Lenke til kommentar

Tipper at det er slik, pga at to og to elever går sammen. Slik at det ikke spiller noen rolle om det er

Per og lise på gruppe, eller Lise og Per.

 

Men med 4 personer, så har jo person A bare 3 muligheter, siden personen ikke kan være på gruppe med seg selv.

Burde ikke riktig svar bli

 

chart?cht=tx&chl={n - 1 \choose 2} ?

 

men dette er jo bare for første dagen

må man ikke legge sammen koeffisientene ? Siden det bli verre og flerre personer man kan velges ut til å være på gruppe med ?

 

 

DrKarlsen, det skal være dager ikke uker

Lenke til kommentar
mimetex.cgi?(\sqrt[4]{x}^{3})^{2}\cdot\frac{x^{-\frac{1}{2}}}{2\sqrt{x}}

 

Det er oppgåva. Svaret blir mimetex.cgi?\frac{\sqrt{x}}{2}

 

Nokon som kan vise framgangsmåte? Får den ikkje til.

 

Jeg har løsningsforslag, men alt blir mye bedre om du klarer oppgaven selv.

 

Husk at

 

mimetex.cgi?\sqrt{x}=x^{\frac{1}{2}}

 

Spør om du trenger mer hjelp. Alltid løs opp det inne i parantesene før du begynner på det utenfor :)

 

Det visste eg frå før av. Skal prøve igjen snart, men kom fram til 3 forskjellige framgangsmåtar som alle ga feil svar. Kan legge ut bilder av framgangsmåten min om eg ikkje får det til neste forsøk.

Lenke til kommentar

Ahh, takker. Hadde gløymd å korte brøken så eg fekk fjerderota av x opphøgd i 6, i staden for kvadratrota av x opphøgd i 3.

 

Må ha tatt forferdeleg lang tid å skrive inn framgangsmåten, så takk igjen! :)

Endret av Gjest
Lenke til kommentar

Jeg har en innlevering til i morgen, og sliter selvfølgelig veldig med min VG1-matte (mattetard).

 

Oppgave 2.74 - Faktoriser og forkort

 

a) 1 +x+3+1

3x-3 x^2-1 x+1

 

Noen som vil hjelpe meg? Var ikke på skolen i går da dette ble gjennomgått, så grunnlaget mitt er ikke mye å skryte av... Hvis det skulle være noen tvil på føringen, så er det tre brøker hvor alle har to ledd i nevneren, og i den miderste nevneren står det x i annen minus 1 (:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...