tcmn Skrevet 24. september 2009 Del Skrevet 24. september 2009 Hei! Sliter med geometri.... 10 klasse geometri Oppgaven lyder: Regn ut de ukjente sidene i de rettvinklete, likebeinte trekantene. Her er tegningen: Håper på en god forklaring Lenke til kommentar
wûst Skrevet 24. september 2009 Del Skrevet 24. september 2009 Holder på med ikke-lineære likningssett, men får ikke til denne oppgaven: Løs likningssettene: x-y=1 -x^2+4x+y=3 Kan noen vise hele utregningen, så skal jeg nok klare de andre oppgavene. Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 24. september 2009 Del Skrevet 24. september 2009 (endret) tcmn: Den er likebeint, altså er to bein like lange. Bruk pytagoras for å finne hypotenusen. Endret 24. september 2009 av Matsemann Lenke til kommentar
tcmn Skrevet 24. september 2009 Del Skrevet 24. september 2009 tcmn: Den er likebeint, altså er to bein like lange. Bruk pytagoras for å finne hypotenusen. Ja, men det står at jeg skal finne begge de ukjente sidene, og jeg kan med og finne hypotenusen i pytagoras, men ikke med å finne en ukjent katet og ukjent pytagoras Lenke til kommentar
DrKarlsen Skrevet 24. september 2009 Del Skrevet 24. september 2009 Holder på med ikke-lineære likningssett, men får ikke til denne oppgaven: Løs likningssettene: x-y=1 -x^2+4x+y=3 Kan noen vise hele utregningen, så skal jeg nok klare de andre oppgavene. Du har y = x-1 fra den første. Sett det inn i den andre, og løs andregradsligningen. Lenke til kommentar
wûst Skrevet 24. september 2009 Del Skrevet 24. september 2009 Ja, jeg skjønner at den skal inn i den andre, men etter det stopper det opp. Lenke til kommentar
DrKarlsen Skrevet 24. september 2009 Del Skrevet 24. september 2009 Ja, jeg skjønner at den skal inn i den andre, men etter det stopper det opp. Har du ikke lært hvordan du løser andregradsligninger? Lenke til kommentar
wûst Skrevet 24. september 2009 Del Skrevet 24. september 2009 Vi starta så vidt i dag.. Lenke til kommentar
DrKarlsen Skrevet 24. september 2009 Del Skrevet 24. september 2009 Vi starta så vidt i dag.. Se i notatene dine. Hvis du ikke vet hvordan du løser slike er det lite jeg kan gjøre. Jeg gidder ikke gi deg løsningen i fanget når du ikke kan stoffet. Lenke til kommentar
wûst Skrevet 24. september 2009 Del Skrevet 24. september 2009 Hva tror du jeg gjør da? Kommer ikke hit for at folk skal gjøre leksene mine. Men takk for at du svarte i alle fall. Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 24. september 2009 Del Skrevet 24. september 2009 tcmn: Den er likebeint, altså er to bein like lange. Bruk pytagoras for å finne hypotenusen. Ja, men det står at jeg skal finne begge de ukjente sidene, og jeg kan med og finne hypotenusen i pytagoras, men ikke med å finne en ukjent katet og ukjent pytagoras Men den er likebeint, altså må to av sidene være 6 cm. Lenke til kommentar
DrKarlsen Skrevet 24. september 2009 Del Skrevet 24. september 2009 Løs likningssettene: x-y=1 -x^2+4x+y=3 Kan noen vise hele utregningen Hva tror du jeg gjør da? Kommer ikke hit for at folk skal gjøre leksene mine. Men takk for at du svarte i alle fall. Lenke til kommentar
wûst Skrevet 24. september 2009 Del Skrevet 24. september 2009 Huff, glem at jeg spurte Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 24. september 2009 Del Skrevet 24. september 2009 tcmn: Den er likebeint, altså er to bein like lange. Bruk pytagoras for å finne hypotenusen. Ja, men det står at jeg skal finne begge de ukjente sidene, og jeg kan med og finne hypotenusen i pytagoras, men ikke med å finne en ukjent katet og ukjent pytagoras Siden to av vinklene er lik, er trekanten likebeinet, det vil si at to av sidene er akkurat like lange. Når du vet at den ene av disse to sidene er 6 cm, da vet du også at den andre er 6 cm. Da kan du finne ut hypotenusen, siden du allerede vet lengden på begge katenene. PS: Det er mulig å løse den, selv om du ikke visste lengden av begge sidekantene, men jeg tror ikke dere lærer om det i 10. klasse. Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 24. september 2009 Del Skrevet 24. september 2009 (endret) Huff, glem at jeg spurte Ingen grunn til å sutre EDIT Egentlig like greit å bare legge sammen ligningene her, siden y`ene strykes mot hverandre. Endret 24. september 2009 av Nebuchadnezzar Lenke til kommentar
Tanner Skrevet 24. september 2009 Del Skrevet 24. september 2009 tcmn: Den er likebeint, altså er to bein like lange. Bruk pytagoras for å finne hypotenusen. Ja, men det står at jeg skal finne begge de ukjente sidene, og jeg kan med og finne hypotenusen i pytagoras, men ikke med å finne en ukjent katet og ukjent pytagoras Siden to av vinklene er lik, er trekanten likebeinet, det vil si at to av sidene er akkurat like lange. Når du vet at den ene av disse to sidene er 6 cm, da vet du også at den andre er 6 cm. Da kan du finne ut hypotenusen, siden du allerede vet lengden på begge katenene. PS: Det er mulig å løse den, selv om du ikke visste lengden av begge sidekantene, men jeg tror ikke dere lærer om det i 10. klasse. Er det ikke litt dårlig at de ikke er like lange på tegningen? Lenke til kommentar
wûst Skrevet 24. september 2009 Del Skrevet 24. september 2009 Nebuchadnezzar: Sutrer ikke, takk for hjelpen! Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 24. september 2009 Del Skrevet 24. september 2009 Er det ikke litt dårlig at de ikke er like lange på tegningen? Det har du helt rett i. Lenke til kommentar
ScrollLock Skrevet 25. september 2009 Del Skrevet 25. september 2009 Dersom det gjøres innbrudd i en bedrift en natt, ringer tyverialarmen med sannsynlighet 0,99. Dersom det ikke er innbrudd, ringer alarmen med sannsynlighet 0,02. Anta at sannsynligheten for innbrudd en natt er 0,001. En natt ringer tyverialarmen. Hvor stor er sannsynligheten for at et innbrudd har skjedd? Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 25. september 2009 Del Skrevet 25. september 2009 Regn først ut sannsynligheten for at tyverialarmen går. Del så sannsynligheten for at alarmen går og det er innbrudd på dette. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå