Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Hei, skulle gjerne hatt litt hjelp med følgjande oppgåve... Klarar liksom ikkje å finne ut kva eg skal gjera :blush:

 

``Finn koordinata til punktet du får når du speglar punktet P=(3,2,1) om planet med likninga x+2y-z=0.''

 

Finn deg et punkt S i planet (f.eks S(1,0,1) ). Finn avstanden fra P til planet med formelen

 

chart?cht=tx&chl=d = |\vec{SP} \bullet \frac{\vec{n}}{|n|} |

 

Får da at punktet du er ute etter, la oss si Q, er

 

chart?cht=tx&chl=\vec{OQ} = \vec{OP} - 2d \frac{\vec{n}}{|n|}

 

Vet ikke hvor langt i utdanninga du er kommet jeg, men hvis det var noe som var helt uforståelig der, så får du spørre mer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En sirkel har 360 grader, fra start til slutt...har du gått rundt hele sirkelen(et omløp), så begynner du på neste omløp, når du har gått andre omløp, så er du på 720 grader. See?

 

forsåvidt, 360 grader = 2 pi (180 grader = pi)

 

Jeg er ikke så god å forklare, men tenk deg at du står og peker med noe rett fram...om du nå skal dreie deg 360 grader grader til venstre, hvor ender du da? jo, på samme plass som du begynte, altså har du tatt en hel omdreining.

 

Hva jobber du med, trigonometriske funksjoner?

Lenke til kommentar
Når det gjelder kalkulatoren din, hvilken kalkulator har du? Og hva er det du forventer at den skal gjøre når du taster inn dette? Noen kalkulatorer vil se på dette som en forespørsel om å teste om 4 * innholdet av variabelen x er lik 20. Da kan 0 f.eks. bety "usant".

 

En Casio fx-9750G. Er det ikke mulig å få den til å regne ut hva x må være for at ligningen skal gå opp?

Lenke til kommentar
Hei, skulle gjerne hatt litt hjelp med følgjande oppgåve... Klarar liksom ikkje å finne ut kva eg skal gjera :blush:

 

``Finn koordinata til punktet du får når du speglar punktet P=(3,2,1) om planet med likninga x+2y-z=0.''

 

Finn deg et punkt S i planet (f.eks S(1,0,1) ). Finn avstanden fra P til planet med formelen

 

chart?cht=tx&chl=d = |\vec{SP} \bullet \frac{\vec{n}}{|n|} |

 

Får da at punktet du er ute etter, la oss si Q, er

 

chart?cht=tx&chl=\vec{OQ} = \vec{OP} - 2d \frac{\vec{n}}{|n|}

 

Vet ikke hvor langt i utdanninga du er kommet jeg, men hvis det var noe som var helt uforståelig der, så får du spørre mer.

Takk for svar ;)

 

Ser den første delen, men korleis du får uttrykt vektoren frå OQ slit eg med å sjå. Nokon som kan forenkla den siste delen, evt forklare?

Lenke til kommentar
Når det gjelder kalkulatoren din, hvilken kalkulator har du? Og hva er det du forventer at den skal gjøre når du taster inn dette? Noen kalkulatorer vil se på dette som en forespørsel om å teste om 4 * innholdet av variabelen x er lik 20. Da kan 0 f.eks. bety "usant".

 

En Casio fx-9750G. Er det ikke mulig å få den til å regne ut hva x må være for at ligningen skal gå opp?

 

Casio-kalkulatorene kan regne andre- og tredjegradslikninger og likninger med flere ukjente, men enkle likninger med en ukjent må du klare selv!

Lenke til kommentar

Hjelp noen?

 

Intensiteten L(x) til lys x meter under havflaten er gitt ved (se vedlegg) er lysintensiteten i havflaten. en dykker har funnet ut at intensiteten er redusert til halvparten 6 m under overflaten. Dykkeren kan ikke arbeide uten kunstig lys når intensiteten er under 1/10 av verdien i overflaten. Regn ut hvor dypt dykkeren kan gå uten å trenge kunstig lys til arbeidet.

 

Har noe med eksponentiallikninger å gjøre.

 

Takker for svar

Document4.doc

Endret av masb
Lenke til kommentar

Jeg har et ligningssett som ser slik ut:

I: 0,2x-0,8x=1,4

II: 6x+3y=12

 

(svar I: x= -2,33)

(svar II: y= 8,66)

 

Å regne dem ut er greit, men hva skjer med ligning I når jeg skal sette dem opp med en grafisk metode? Ligning II er grei, men hvordan finner jeg en y-verdi til ligning I når der ikke er noen?

Vil det bli slik:

I: x=1,4/-0,6+(oy)/-0,6 (deler på -0,6 for å få x alene). Dette vil jo gi x-verdi -2,33 hele veien. Er det riktig?

Lenke til kommentar
Hjelp noen?

 

Intensiteten L(x) til lys x meter under havflaten er gitt ved (se vedlegg) er lysintensiteten i havflaten. en dykker har funnet ut at intensiteten er redusert til halvparten 6 m under overflaten. Dykkeren kan ikke arbeide uten kunstig lys når intensiteten er under 1/10 av verdien i overflaten. Regn ut hvor dypt dykkeren kan gå uten å trenge kunstig lys til arbeidet.

 

Har noe med eksponentiallikninger å gjøre.

 

Takker for svar

Løs likningen L(6) = L(0)/2 for å bestemme a. Løs så L(x) = L(0)/10.

Lenke til kommentar
Takk for svar ;)

 

Ser den første delen, men korleis du får uttrykt vektoren frå OQ slit eg med å sjå. Nokon som kan forenkla den siste delen, evt forklare?

 

Tenk på speiling som å finne den korteste veien (både "strekning" og "retning") fra punktet til planet, og så gå to ganger denne strekningen i den retningen. Strekningen er gitt av d såklart. Korteste vei må nødvendigvis være parallell med n-vektor, for dersom den ikke er det så går den jo delvis parallelt med planet, og da er det ikke korteste vei (dette bruker man også når man regner ut d). Altså blir retningen enhetsnormalvektoren,

mimetex.cgi?\frac{\vec{n}}{|\vec{n}|} (deler på |n| for å forsikre meg om at den har lengde én).

 

Eller for å si det på en annen måte:

OP - d*mimetex.cgi?\frac{\vec{n}}{|\vec{n}|} angir punktet du speiler om. Går du enda lenger i samme retning, nemlig 2d*mimetex.cgi?\frac{\vec{n}}{|\vec{n}|} har du gått helt til Q. Håper det hjelper litt ihvertfall.

Lenke til kommentar

Har problemer med oppgåve 3.20 i Sinus 2p

 

"Tabellen viser kor mange millionar menneske på jorda som har hiv/aids

 

'Tabell' med år og personar: 1990 - 9, 1992 - 13, 1994 - 17, 1996 - 23, 1998 - 28, 2000 - 32, 2002 - 35, 2004 - 38

 

Lag kurvediagram som viser utviklinga."

 

Tenkte eg skulle gjere den på kalkulatoren min (casio 9850). Har satt det opp under "stat" og har årstal på list 1 og antall personar i millionar på list 2. innstillingar på kalkulator: Start=0 og pitch=1. V-view: xmin=1990, max=2004, scale=2, ymin=0, max=50, scale=1.

 

Får "ma error". Kva er gale?

Lenke til kommentar
Har problemer med oppgåve 3.20 i Sinus 2p

 

"Tabellen viser kor mange millionar menneske på jorda som har hiv/aids

 

'Tabell' med år og personar: 1990 - 9, 1992 - 13, 1994 - 17, 1996 - 23, 1998 - 28, 2000 - 32, 2002 - 35, 2004 - 38

 

Lag kurvediagram som viser utviklinga."

 

Tenkte eg skulle gjere den på kalkulatoren min (casio 9850). Har satt det opp under "stat" og har årstal på list 1 og antall personar i millionar på list 2. innstillingar på kalkulator: Start=0 og pitch=1. V-view: xmin=1990, max=2004, scale=2, ymin=0, max=50, scale=1.

 

Får "ma error". Kva er gale?

 

Fant det ut sjølv. Hadde satt graph type til npp i staden for xy-line :]

Endret av toysekopp
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...