dePt Skrevet 20. september 2009 Rapporter Del Skrevet 20. september 2009 (endret) Jeg ser bilde. Prøver å legge ut på nytt da... Allright. Om x skulle gå mot -∞ skulle en da tro at grafen gikk mot sqrt(2) da også. Men neida, denne nermer seg -1. Tar du denne også dr.karlsen? Edit: Er ikke min dag mht. vedlegg. Uansett, her er bildet: Bytt ut ∞ med -∞ Endret 20. september 2009 av dePt Lenke til kommentar
DrKarlsen Skrevet 20. september 2009 Rapporter Del Skrevet 20. september 2009 Jeg ser bilde. Prøver å legge ut på nytt da... Allright. Om x skulle gå mot -∞ skulle en da tro at grafen gikk mot sqrt(2) da også. Men neida, denne nermer seg -1. Tar du denne også dr.karlsen? Edit: Er ikke min dag mht. vedlegg. Uansett, her er bildet: Bytt ut ∞ med -∞ Jeg får det til å bli -sqrt(2) der. Noen som kan forklare hvordan jeg skal gå frem for å derivere arcsin(x/a) ? Svaret er gitt i oppgaven, men jeg aner ikke hvordan jeg skal komme frem til det: dx/sqrt(a^2-x^2) Hvis du kjenner til implisitt derivasjon kan du se på y = arcsin(x/a), som gir a*sin(y) = x. Har drevet litt med implisitt derivasjon, men klarer dessverre ikke se hvordan jeg kan løse oppgaven.. Skal prøve litt til, men hadde vært flott med noen flere hint! x = a*sin(y) x' = a*cos(y)*y' 1 = a*cos(y)*y' y' = 1/(a*cos(y)) = 1/a * 1/sqrt(1-sin^2(y)) = 1/a * 1/sqrt(1 - x^2/a^2) = 1/sqrt(a^2 - x^2). Lenke til kommentar
dePt Skrevet 20. september 2009 Rapporter Del Skrevet 20. september 2009 (endret) Du har så rett så rett. Jeg har gjort en feil i skisseringen min. Hvorfor får du -sqrt(2)? Jeg ender opp med Teller: 2 + 3/x Nemner: sqrt(2+1/x^2) og når x går mot -∞ vil da 3/x gå mot 0, og det vil vel også 1/x^2 ? Jeg er ikke helt med... Endret 20. september 2009 av dePt Lenke til kommentar
DrKarlsen Skrevet 20. september 2009 Rapporter Del Skrevet 20. september 2009 Du har så rett så rett. Jeg har gjort en feil i skisseringen min. Hvorfor får du -sqrt(2)? Jeg ender opp medTeller: 2 + 3/x Nemner: sqrt(2+1/x^2) og når x går mot -∞ vil da 3/x gå mot 0, og det vil vel også 1/x^2 ? Jeg er ikke helt med... Husk at når x er negativ, så får ikke minustegnet lov til å bli med på besøk under kvadratroten. Lenke til kommentar
dePt Skrevet 20. september 2009 Rapporter Del Skrevet 20. september 2009 Damn, tror hode mitt har tatt helg. Tusen takk for all hjelp DrKarlsen. Lenke til kommentar
DrKarlsen Skrevet 20. september 2009 Rapporter Del Skrevet 20. september 2009 Bare hyggelig. Lenke til kommentar
Lien- Skrevet 20. september 2009 Rapporter Del Skrevet 20. september 2009 Jeg ser bilde. Prøver å legge ut på nytt da... Allright. Om x skulle gå mot -∞ skulle en da tro at grafen gikk mot sqrt(2) da også. Men neida, denne nermer seg -1. Tar du denne også dr.karlsen? Edit: Er ikke min dag mht. vedlegg. Uansett, her er bildet: Bytt ut ∞ med -∞ Jeg får det til å bli -sqrt(2) der. Noen som kan forklare hvordan jeg skal gå frem for å derivere arcsin(x/a) ? Svaret er gitt i oppgaven, men jeg aner ikke hvordan jeg skal komme frem til det: dx/sqrt(a^2-x^2) Hvis du kjenner til implisitt derivasjon kan du se på y = arcsin(x/a), som gir a*sin(y) = x. Har drevet litt med implisitt derivasjon, men klarer dessverre ikke se hvordan jeg kan løse oppgaven.. Skal prøve litt til, men hadde vært flott med noen flere hint! x = a*sin(y) x' = a*cos(y)*y' 1 = a*cos(y)*y' y' = 1/(a*cos(y)) = 1/a * 1/sqrt(1-sin^2(y)) = 1/a * 1/sqrt(1 - x^2/a^2) = 1/sqrt(a^2 - x^2). Enhetsformelen er en fint ting ja.. Men hva gjør du i det siste steget? Lenke til kommentar
DrKarlsen Skrevet 20. september 2009 Rapporter Del Skrevet 20. september 2009 Ganger inn 1/a. Lenke til kommentar
Lien- Skrevet 20. september 2009 Rapporter Del Skrevet 20. september 2009 Ahh.. Jo så det, men skjønte ikke hvordan, men det er jo åpenbart.. Bør ta meg en pause nå kjenner jeg.. Takk for hjelpa! =) Lenke til kommentar
DELLARMADA Skrevet 20. september 2009 Rapporter Del Skrevet 20. september 2009 Har lagt ved bilde.. Skjønner ikke hvordan jeg skal få til dette? Noen som kan hjelpe ? Lenke til kommentar
DrKarlsen Skrevet 20. september 2009 Rapporter Del Skrevet 20. september 2009 (endret) Har lagt ved bilde.. Skjønner ikke hvordan jeg skal få til dette? Noen som kan hjelpe ? Del på h i teller og nevner, og bruk at sqrt(x)/h = sqrt(x/h^2). Endret 20. september 2009 av DrKarlsen Lenke til kommentar
Kimelimm Skrevet 20. september 2009 Rapporter Del Skrevet 20. september 2009 Jeg ser bilde. Prøver å legge ut på nytt da... Allright. Om x skulle gå mot -∞ skulle en da tro at grafen gikk mot sqrt(2) da også. Men neida, denne nermer seg -1. Tar du denne også dr.karlsen? Edit: Er ikke min dag mht. vedlegg. Uansett, her er bildet: Bytt ut ∞ med -∞ Jeg får det til å bli -sqrt(2) der. Noen som kan forklare hvordan jeg skal gå frem for å derivere arcsin(x/a) ? Svaret er gitt i oppgaven, men jeg aner ikke hvordan jeg skal komme frem til det: dx/sqrt(a^2-x^2) Hvis du kjenner til implisitt derivasjon kan du se på y = arcsin(x/a), som gir a*sin(y) = x. Har drevet litt med implisitt derivasjon, men klarer dessverre ikke se hvordan jeg kan løse oppgaven.. Skal prøve litt til, men hadde vært flott med noen flere hint! x = a*sin(y) x' = a*cos(y)*y' 1 = a*cos(y)*y' y' = 1/(a*cos(y)) = 1/a * 1/sqrt(1-sin^2(y)) = 1/a * 1/sqrt(1 - x^2/a^2) = 1/sqrt(a^2 - x^2). Første gang jeg er innom denne tråden, og fikk et lite sjokk da jeg så denne oppgaven, er det der lov?! Ojda... Jeg innså at jeg faktisk VAR ganske dårlig i matte ette å ha sett her. Lenke til kommentar
DrKarlsen Skrevet 20. september 2009 Rapporter Del Skrevet 20. september 2009 Hva skulle ikke vært lov? Lenke til kommentar
Andreas345 Skrevet 20. september 2009 Rapporter Del Skrevet 20. september 2009 (endret) Har lagt ved bilde.. Skjønner ikke hvordan jeg skal få til dette? Noen som kan hjelpe ? Jeg ville heller ha utvidet brøken med den konjugerte av telleren for å løse den oppgaven. Endret 20. september 2009 av Andreas345 Lenke til kommentar
DrKarlsen Skrevet 20. september 2009 Rapporter Del Skrevet 20. september 2009 Har lagt ved bilde.. Skjønner ikke hvordan jeg skal få til dette? Noen som kan hjelpe ? -modus. Lenke til kommentar
Andreas345 Skrevet 20. september 2009 Rapporter Del Skrevet 20. september 2009 Jeg ser bilde. Prøver å legge ut på nytt da... Allright. Om x skulle gå mot -∞ skulle en da tro at grafen gikk mot sqrt(2) da også. Men neida, denne nermer seg -1. Tar du denne også dr.karlsen? Edit: Er ikke min dag mht. vedlegg. Uansett, her er bildet: Bytt ut ∞ med -∞ Trenger hjelp til Mat111 innlevering ja, hehe... Hvis du er usikker på hvorfor svaret blir henholdsvis og er dette fordi når du løser oppgaven skjer dette: eller når Lenke til kommentar
dePt Skrevet 20. september 2009 Rapporter Del Skrevet 20. september 2009 Du har mat111 ved uib du også eller? Fått til oppgave 6? Lenke til kommentar
aspic Skrevet 20. september 2009 Rapporter Del Skrevet 20. september 2009 Eg har litt statistikk her på tampen: Eg skal finne covariancen av X og Y: f(x,y) = { 2/3 * (x + 2y), når 0 < x < 1 og 0 < y < 1. Funksjonen er 0 ellers. Eg har ikkje så god snøring på korleis eg starter. Eg set opp formelen for covariance, men der må eg ha inn myx og myy, og då er eg like langt. Eg veit det ikkje er noko anne enn litt formelpushing og div, men dobbeltintegrala gir meg hetta =( Kan nokon vise litt veg? =) Lenke til kommentar
Andreas345 Skrevet 20. september 2009 Rapporter Del Skrevet 20. september 2009 Du har mat111 ved uib du også eller?Fått til oppgave 6? Ja, og ja Antar at du sliter med c og d. Tips: Bruk den generelle definisjonen av kontinuitet i et punkt, den generelle definisjonen av den deriverte og skviseteoremet, bruk dette til å så betrakte hva n må være. (Ved å faktorisere riktig ser du dette lett). Lenke til kommentar
dePt Skrevet 20. september 2009 Rapporter Del Skrevet 20. september 2009 For å være ærlig setter jeg meg fast allerede ved a. Forstår ikke helt hva de spør om. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå