Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Løs ligningssettet ved grafisk framstilling og ved regning:

 

I: x-2y=3

II: x^2+4y=57

 

Har skjønt at jeg skal trekke fra 4y på begge sider og ta kvadratroten for å få x alene i ligning II. Er det noen som kan hjelpe meg med utregningen? Er ikke helt stø på dette her....

 

Enklere å løse for x i den øverste, og sette det inn i den andre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Men er man ikke avhengig av å ha et uttrykk man kan bruke? Hvis jeg skal feks bruke addisjonsmetoden eller innsettingsmetoden. Ser bare ikke helt hvordan det kan gjøres...

 

I:

x = 3+2y

 

Setter du inn for x i II, får du

 

II:

(3+2y)^2 + 4y = 57

9 + 12y + 4y^2 = 57

4y^2 + 12y = 48

y^2 + 3y = 12

y = (-3 + sqrt(57))/2, y = (-3 - sqrt(57))/2

Lenke til kommentar
Takk, det hjelper virkelig!

 

Kan jeg få hjelp til å løse den, da? Jeg regnet på hvor stor forskjellen var mellom den "teoretiske" og den reelle høyden, og finner at den kan rekke 11,96 m opp. Men fasiten sier 11,4. Kan noen regne på det?

 

mimetex.cgi?2,2m+3,1m=5,3m

 

mimetex.cgi?11m+2,2m=13,2m

 

chart?cht=tx&chl=13,2m \cdot 0,9056603773584905660377358490566=11,95m

 

 

tenk geometri og skill trekanten som stigen former med parallellen med bakken og rektangelet som dannes av at stigen starter 2,2m over bakken. Stigen danner en trekant der selve stigen er hypotenusen og høyden den strekker seg over startpunktet er det ene katet. Vi vet at sammenfoldet men med maksimal stigning rekker stigen 4,5m over bakken. Dette inkluderer de 2,2m som stigen startet over bakken. høyden på trekanten er dermed 4,5-2,2=2,3m. Siden stigen har maksimal stigning i dette tilfellet vet vi at forholdet mellom hypotenus og katet er det sammen for sammenfoldet og utstrakt tilstand. Altså kan du finne høyden i utstrakt tilstand ved å sette opp:

 

p><p>

 

Husk at dette finner hyden på trekanten og at stigen når 2,2m høyere over bakken.

 

Det er ofte lurt å tenge opp skisse når man skal løse geometrioppgaver beskrevet med ord.

 

DrKarlsen; å konstantere at å bytte ut to ord i en tekstoppgave virkelig ikke er mye til hjelp når man ber om en omformulering er da på ingen måte spydig. Å kun bytte ut to ord når noen ber om en omformulering derimot.... ;) om ikke spydig ville jeg kanskje kalt det en smule snørrhovent.

Lenke til kommentar
Takk, det hjelper virkelig!

 

Kan jeg få hjelp til å løse den, da? Jeg regnet på hvor stor forskjellen var mellom den "teoretiske" og den reelle høyden, og finner at den kan rekke 11,96 m opp. Men fasiten sier 11,4. Kan noen regne på det?

 

mimetex.cgi?2,2m+3,1m=5,3m

 

mimetex.cgi?11m+2,2m=13,2m

 

chart?cht=tx&chl=13,2m \cdot 0,9056603773584905660377358490566=11,95m

 

 

tenk geometri og skill trekanten som stigen former med parallellen med bakken og rektangelet som dannes av at stigen starter 2,2m over bakken. Stigen danner en trekant der selve stigen er hypotenusen og høyden den strekker seg over startpunktet er det ene katet. Vi vet at sammenfoldet men med maksimal stigning rekker stigen 4,5m over bakken. Dette inkluderer de 2,2m som stigen startet over bakken. høyden på trekanten er dermed 4,5-2,2=2,3m. Siden stigen har maksimal stigning i dette tilfellet vet vi at forholdet mellom hypotenus og katet er det sammen for sammenfoldet og utstrakt tilstand. Altså kan du finne høyden i utstrakt tilstand ved å sette opp:

 

p><p>

 

Husk at dette finner hyden på trekanten og at stigen når 2,2m høyere over bakken.

 

Det er ofte lurt å tenge opp skisse når man skal løse geometrioppgaver beskrevet med ord.

 

DrKarlsen; å konstantere at å bytte ut to ord i en tekstoppgave virkelig ikke er mye til hjelp når man ber om en omformulering er da på ingen måte spydig. Å kun bytte ut to ord når noen ber om en omformulering derimot.... ;) om ikke spydig ville jeg kanskje kalt det en smule snørrhovent.

 

 

Unnskyld meg, men jeg byttet faktisk minst tre ord.

Lenke til kommentar
Noen som kan forklare hvordan jeg skal gå frem for å derivere arcsin(x/a) ?

 

Svaret er gitt i oppgaven, men jeg aner ikke hvordan jeg skal komme frem til det:

 

dx/sqrt(a^2-x^2)

 

Hvis du kjenner til implisitt derivasjon kan du se på y = arcsin(x/a), som gir a*sin(y) = x.

 

Lurte på om noen kunne hjelpe meg med å snu på dette uttrykket, så jeg får 'd' aleine.

 

50 = ( 13 * (d/2) ) / ( (pi/2) * (d/2)^4

 

Håper jeg skrev det forståelig.

 

Du mangler en parantes i nevneren. Skal pi/2 også opphøyes i fjerde?

Lenke til kommentar
Lurte på om noen kunne hjelpe meg med å snu på dette uttrykket, så jeg får 'd' aleine.

 

50 = ( 13 * (d/2) ) / ( (pi/2) * (d/2)^4

 

Håper jeg skrev det forståelig.

 

Du mangler en parantes i nevneren. Skal pi/2 også opphøyes i fjerde?

 

ja, det manglet en parantes etter ^4.

 

 

Altså 50 = ( 13 * (d/2) ) / ( (pi/2) * (d/2)^4)

 

(pi/2) skal ikke opphøyes i fjerde.

Lenke til kommentar
Noen som kan forklare hvordan jeg skal gå frem for å derivere arcsin(x/a) ?

 

Svaret er gitt i oppgaven, men jeg aner ikke hvordan jeg skal komme frem til det:

 

dx/sqrt(a^2-x^2)

 

Hvis du kjenner til implisitt derivasjon kan du se på y = arcsin(x/a), som gir a*sin(y) = x.

 

 

Har drevet litt med implisitt derivasjon, men klarer dessverre ikke se hvordan jeg kan løse oppgaven.. Skal prøve litt til, men hadde vært flott med noen flere hint!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...