Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Arne starter bilen sin og øker farten med konstant akselerasjon på 0.8m/s²

Anita starter fra samme sted men 6,0s etterpå og har en akselerasjon på 1,8 m/s².

Ingen av dem kjører fortere enn 80km/h.

Hvor lang tid bruker anita på å ta igjen Arne?

sett opp funksjoner for avstand som funksjon av tiden. Der funksjoene krysser hverandre (avstand er lik) har du tiden for når Arne blir tatt igjenn av Anita. I tillegg må du sjekke hvilken tid de hver har oppnådd 80km/t. Funksjonen er altså todelt; en eksponesiell (akselerasjon) og en linjær (konstant fart).

Lenke til kommentar
Arne starter bilen sin og øker farten med konstant akselerasjon på 0.8m/s²

Anita starter fra samme sted men 6,0s etterpå og har en akselerasjon på 1,8 m/s².

Ingen av dem kjører fortere enn 80km/h.

Hvor lang tid bruker anita på å ta igjen Arne?

sett opp funksjoner for avstand som funksjon av tiden. Der funksjoene krysser hverandre (avstand er lik) har du tiden for når Arne blir tatt igjenn av Anita. I tillegg må du sjekke hvilken tid de hver har oppnådd 80km/t. Funksjonen er altså todelt; en eksponesiell (akselerasjon) og en linjær (konstant fart).

Prøvde det, men fikk det ikke til. Det var uansett meningen at jeg skulle regne det ut (nokså lik fremgangsmåte som du beskriver - men du mener vel med graf?). Det jeg gjorde var å regne ut hvor langt Arne kom og hvilken fart han hadde etter 6 sekunder.

Så satte jeg opp "arnes avstand fra start = anitas avstand fra start" med tiden som ukjent.

(v0)*t+(1/2)*a*^2 = (v0)*t+(1/2)*a*^2 hvorav en side var Arne's og en Anitas

Det ble da

4.8*x+1/2*0.8*x^2=1.8*x^2

 

Regnet ut, fikk rett svar.

Lenke til kommentar
Nå er jeg snart ferdig. :D Har snart holdt på i 8 timer med dette. ^^

 

Når A(x)= mimetex.cgi?\frac{0,1x^2-5x+100}{x} Hva er da den skrå asymptoten? Det er disse asymptotene jeg sliter mest med. Mange har prøvd å forklare meg, men hjernen min greier ikke forstå det. :(

Du får skrå asymptote dersom telleren har én høyere grad enn nevneren. Du kan finne den ved å polynomdividere (akkurat i dette eksempelet er det litt unødvendig):

 

p><p>

 

Av likningen kan man se at når x går mot uendelig vil leddet 100/x gå mot null, og funksjonen vil nærme seg linja 0,1x-5.

Lenke til kommentar

Ja, det samme fikk jeg etter utallige forsøk.

 

Nå er jeg på den siste og vanskeligste oppgaven. Jeg har kommet relativt langt, men tror jeg gir meg for i kveld. Fortsetter i morgen. Jeg skriver frem til der jeg har kommet så kan en eller annen påpeke hva jeg skal gjøre videre, hvis noen har bryet. :)

 

Jeg skal løse ulikheten uten andre begrensninger enn der det er brudd i stykket:

 

mimetex.cgi?0,1x-5+\frac{100}{x}<3

 

Det er brudd i x=0, og jeg samler alt på en side:

 

mimetex.cgi?0,1x+\frac{100}{x}<7

 

Hvordan fortsetter jeg?

Lenke til kommentar

 

 

Vet ikke helt om dette er riktig sted å poste. Jeg prøver å lage en matlab-funksjon som skriver ut alle primtall under et gitt tall (Ja, jeg vet dette finnes som innebygd funksjon).

 

 function P = primtall(makstall)
  P=[2];
  B=[1];
  for primkandidat=3:2:makstall
	  for i=1:length(P)
		  if rem(primkandidat,P(i))==0
			  B(i)=i;
			  break
		  else
			  B(i)=primkandidat/P(i);
		  end
	  end
	  if isreal(B)==1
		  P(length(P)+1)=primkandidat;
	  end
  end
end

Er jeg helt på bærtur? Jeg skjønner ikke hvorfor denne ikke fungerer (den vil gi ut alle oddetallene istedenfor), selv om f.eks 9 ville gitt et imaginært tall, slik at isreal(B) blir 0. Jeg har ikke brukt matlab så mye, så det er mulig at jeg har misforstått et eller annet.

 

 

 

edit: Og rett etter at jeg postet gikk det opp for meg (etter en time med prøving og feiling) at jeg overskriver i med en ny variabel i den ene løkken, slik at B aldri vil få imaginære tall. Det fungerte fint etter at jeg byttet den ut med en annen bokstav :p . Gi gjerne tips om det er noe som kan gjøres lettere da. Jeg prøvde først å finne en måte å teste for om et tall var et heltall eller ikke, men det klarte jeg ikke å finne.

Endret av Frexxia
Lenke til kommentar
Arne starter bilen sin og øker farten med konstant akselerasjon på 0.8m/s²

Anita starter fra samme sted men 6,0s etterpå og har en akselerasjon på 1,8 m/s².

Ingen av dem kjører fortere enn 80km/h.

Hvor lang tid bruker anita på å ta igjen Arne?

sett opp funksjoner for avstand som funksjon av tiden. Der funksjoene krysser hverandre (avstand er lik) har du tiden for når Arne blir tatt igjenn av Anita. I tillegg må du sjekke hvilken tid de hver har oppnådd 80km/t. Funksjonen er altså todelt; en eksponesiell (akselerasjon) og en linjær (konstant fart).

Prøvde det, men fikk det ikke til. Det var uansett meningen at jeg skulle regne det ut (nokså lik fremgangsmåte som du beskriver - men du mener vel med graf?). Det jeg gjorde var å regne ut hvor langt Arne kom og hvilken fart han hadde etter 6 sekunder.

Så satte jeg opp "arnes avstand fra start = anitas avstand fra start" med tiden som ukjent.

(v0)*t+(1/2)*a*^2 = (v0)*t+(1/2)*a*^2 hvorav en side var Arne's og en Anitas

Det ble da

4.8*x+1/2*0.8*x^2=1.8*x^2

 

Regnet ut, fikk rett svar.

 

Når jeg sier "sette opp funksjonene så mener jeg ikke å tegne grafen, men å gjøre akkurat det du nå har gjort. Husk at ved en prøve så har du ikke mulighet til å sjekke fasit. Da må du også sjekke om dette tidspunktet intreffer før eller etter at Anita har oppnådd 80km/t. I det hun oppnår denne farten vil avstanden mellom dem forbli konstant.

Lenke til kommentar

 

Vet ikke helt om dette er riktig sted å poste. Jeg prøver å lage en matlab-funksjon som skriver ut alle primtall under et gitt tall (Ja, jeg vet dette finnes som innebygd funksjon).

 

 function P = primtall(makstall)
  P=[2];
  B=[1];
  for primkandidat=3:2:makstall
	  for i=1:length(P)
		  if rem(primkandidat,P(i))==0
			  B(i)=i;
			  break
		  else
			  B(i)=primkandidat/P(i);
		  end
	  end
	  if isreal(B)==1
		  P(length(P)+1)=primkandidat;
	  end
  end
end

Er jeg helt på bærtur? Jeg skjønner ikke hvorfor denne ikke fungerer (den vil gi ut alle oddetallene istedenfor), selv om f.eks 9 ville gitt et imaginært tall, slik at isreal(B) blir 0. Jeg har ikke brukt matlab så mye, så det er mulig at jeg har misforstått et eller annet.

 

 

 

edit: Og rett etter at jeg postet gikk det opp for meg (etter en time med prøving og feiling) at jeg overskriver i med en ny variabel i den ene løkken, slik at B aldri vil få imaginære tall. Det fungerte fint etter at jeg byttet den ut med en annen bokstav :p . Gi gjerne tips om det er noe som kan gjøres lettere da. Jeg prøvde først å finne en måte å teste for om et tall var et heltall eller ikke, men det klarte jeg ikke å finne.

 

 

Har du sjekket hjelpen til MATLAB? Kanskje det står noe der.

 

Hvis ikke kan du jo alltids bruke if(x - floor(x) = 0), hvis MATLAB har en floor-funksjon.

Lenke til kommentar

jeg ser at jeg virkelig ligger langt under resten her, men jeg drister meg til et kjapt spørsmål :p

 

jeg har akkurat begynt å lese 2MX, eller R1 som det nå heter, og har ikke regnet på 10år. jeg er på 1.2 i Sinus, "Noen bevismetoder". Jeg skal bevise at x partall og y oddetall => xy partall

 

følgende står i fasiten:

x partall <=> x=2k og y oddetall <=> 2l+1 og begge k og l er hele tall.

xy = 2k(2l+1) = 2(2kl + k) = 2s

når k og l er hele tall, må også s=2kl+k være et helt tall.

derfor blir xy = 2s et partall.

x partall og y oddetall => xy partall

 

det jeg ikke skjønner her er hvor i all verden kommer denne S'en fra?? dette kan bli en lang høst... :(

Lenke til kommentar
jeg ser at jeg virkelig ligger langt under resten her, men jeg drister meg til et kjapt spørsmål :p

 

jeg har akkurat begynt å lese 2MX, eller R1 som det nå heter, og har ikke regnet på 10år. jeg er på 1.2 i Sinus, "Noen bevismetoder". Jeg skal bevise at x partall og y oddetall => xy partall

 

følgende står i fasiten:

x partall <=> x=2k og y oddetall <=> 2l+1 og begge k og l er hele tall.

xy = 2k(2l+1) = 2(2kl + k) = 2s

når k og l er hele tall, må også s=2kl+k være et helt tall.

derfor blir xy = 2s et partall.

x partall og y oddetall => xy partall

 

det jeg ikke skjønner her er hvor i all verden kommer denne S'en fra?? dette kan bli en lang høst... :(

De bare kaller 2kl+k for s for å gjøre uttrykket enklere å lese. Som det står der så er s=2kl+k et heltall dersom k og l er heltall. Siden xy kan skrives som 2s, og derfor kan deles på 2 (2s/2=s), er det et partall.

Lenke til kommentar

Eg har litt statistikk her på tampen:

 

Eg skal finne covariancen av X og Y:

 

f(x,y) = { 2/3 * (x + 2y), når 0 < x < 1 og 0 < y < 1. Funksjonen er 0 ellers.

 

Eg har ikkje så god snøring på korleis eg starter. Eg set opp formelen for covariance, men der må eg ha inn myx og myy, og då er eg like langt. Eg veit det ikkje er noko anne enn litt formelpushing og div, men dobbeltintegrala gir meg hetta =( Kan nokon vise litt veg? =)

Endret av aspic
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...