GrandMa Skrevet 17. september 2009 Del Skrevet 17. september 2009 K(x)=kostnader I(x)= inntekter P(x)=Profitt Oppgaven: Finn et uttrykk for profittfunksjonen P(x) for overskudd: I(x)-K(x)=P(x) Er det så enkelt eller har jeg gått glipp av noe her? Lenke til kommentar
RAD1V Skrevet 17. september 2009 Del Skrevet 17. september 2009 (endret) Fordi .. hvordan får jeg det til å bli -1? ser jo at det passer, men hvordan viser jeg at jeg ikke gjettet meg fram? Endret 17. september 2009 av datastol Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 17. september 2009 Del Skrevet 17. september 2009 Om , vil og . Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 17. september 2009 Del Skrevet 17. september 2009 (endret) Det jeg mente var om jeg bare skulle anta at x=noe som er uendelig stort. Hvis ikke, hvordan finner jeg ut at x=uendelig? Nei, du kan ikke bare anta dette, du må regne ut grenseverdien når x går mot uendelig. Når vet jeg at x går mot uendelig? x er en variabel, den går mot uendelig når du vil den skal gjøre det.. Og overskudd er inntekter minus utgifter, så profittfunksjonen er så enkel, ja. Endret 17. september 2009 av the_last_nick_left Lenke til kommentar
GrandMa Skrevet 17. september 2009 Del Skrevet 17. september 2009 (endret) Er dette 3 eller 0? Jeg kommer frem til 3 på arket, men kalkulatoren min insisterer på at det er 0. Weird. Kunne sverge på at det ble Endret 17. september 2009 av GrandMa Lenke til kommentar
GrandMa Skrevet 17. september 2009 Del Skrevet 17. september 2009 Nei, du kan ikke bare anta dette, du må regne ut grenseverdien når x går mot uendelig. x er en variabel, den går mot uendelig når du vil den skal gjøre det.. Og overskudd er inntekter minus utgifter, så profittfunksjonen er så enkel, ja. Takk. Du er en knupp og dere redder meg. Skal levere inn dette faenskapet i morgen. Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 17. september 2009 Del Skrevet 17. september 2009 Er dette 3 eller 0? Det er . Kva er det eigentleg du skal gjere? Lenke til kommentar
GrandMa Skrevet 17. september 2009 Del Skrevet 17. september 2009 Finne ut om det blir 0 i telleren (den setningen du har) når x=1. Det glemte jeg å si. Ikke så lett for dere hvis ikke. Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 17. september 2009 Del Skrevet 17. september 2009 (endret) Nei, det vert 1. , då ville x=1 gitt 0. Det same ville x=-3. Endret 17. september 2009 av Torbjørn T. Lenke til kommentar
GrandMa Skrevet 17. september 2009 Del Skrevet 17. september 2009 Hmm. -1 ganget med -1 = -1? Trodde fortegnene gjorde at det ble et positivt tall. Minus og minus blir pluss? Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 17. september 2009 Del Skrevet 17. september 2009 Det står , ikkje , so når du set inn 1 for x får du , og ikkje . Det stemmer at minus ganger minus vert pluss, men her skal du ikkje gange minus med minus. Lenke til kommentar
GrandMa Skrevet 17. september 2009 Del Skrevet 17. september 2009 (endret) Du er en gud. <3 Takk. Noen som kan se noen andre asymptoter enn den jeg allerede har funnet? Har funnet at 1=vertikal asymptote. Jeg vet at det ikke er en horisontal asymptote her ettersom telleren har større grad enn nevneren. Jeg sliter derimot med å finne ut om det er noen skrå asymptoter her. Endret 17. september 2009 av GrandMa Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 17. september 2009 Del Skrevet 17. september 2009 http://www.wolframalpha.com/input/?i=%28-x...2F%28x-1%29%3D0 Er det mulig å faktisk bruke en grafisk kalkulator før man spør her inne ? Litt trøtt men man må jo gjøre litt arbeid sev og. Lenke til kommentar
Carl Sagan Skrevet 17. september 2009 Del Skrevet 17. september 2009 (endret) Arne starter bilen sin og øker farten med konstant akselerasjon på 0.8m/s² Anita starter fra samme sted men 6,0s etterpå og har en akselerasjon på 1,8 m/s². Ingen av dem kjører fortere enn 80km/h. Hvor lang tid bruker anita på å ta igjen Arne? Endret 17. september 2009 av Todda7 Lenke til kommentar
GrandMa Skrevet 17. september 2009 Del Skrevet 17. september 2009 (endret) Er klar over at jeg spør mye, men jeg ville selvfølgelig gjort det selv hvis det bare var et spørsmål om vilje. Problemet er at jeg rett og slett ikke er så god i dette her. Får det ikke til uten å spørre. Nå har jeg sittet her i 5-6 timer med dette så begynner å bli relativt lei av dette. Den var tøff den kalkulatoren du fant frem der da. Endret 17. september 2009 av GrandMa Lenke til kommentar
GrandMa Skrevet 17. september 2009 Del Skrevet 17. september 2009 (endret) Tror dessverre jeg må fortsette å plage dere mer, hvis jeg skal få levert dette her. Mange takk til den som gidder. Kostnaden for produksjon av x vare-enheter av en spesiell var er gitt ved funksjonen: K(x)= Bedriften regner med en inntekt som kan gis ved funksjonen: I(x)= Definisjonsområde= 0<p<100 Ved hvilket produksjonsvolum x er overskuddet størst?, og hvor stort er det da? Edit: Skrev feil oppgave. <3 Endret 17. september 2009 av GrandMa Lenke til kommentar
Daniel Skrevet 17. september 2009 Del Skrevet 17. september 2009 Overskuddet O(x) = I(x)-K(x). For å finne ut når O(x) er størst må du finne ut når den deriverte til O(x) er 0. Du skal altså finne ut når O'(x) = 0. Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 17. september 2009 Del Skrevet 17. september 2009 (endret) Verd hjelp av geogebra får jeg at overskuddet er størst når x=50 da er overskuddet 149... Geogebra er et fantastisk verktøy Endret 17. september 2009 av Nebuchadnezzar Lenke til kommentar
AndersAu Skrevet 17. september 2009 Del Skrevet 17. september 2009 X^5=1,6? finner svaret grafisk på kalk. men trenger en formel for utrekning Lenke til kommentar
Scooby snacks Skrevet 17. september 2009 Del Skrevet 17. september 2009 Ta 5-te-roten av begge sider? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå