Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Hvordan får dere så fint oppsett på formlene? Internettside eller noe likende? :)

 

Hvis noen greier å forklare meg hvordan du kom frem til de to første stykkene du skriver der tror jeg at jeg er i mål. Med det mener jeg de 2 første avsnitt hvor du har teller og nevner. Sorry for at dere må hente frem den aller største teskjeen dere har, men jeg sliter skikkelig. :(

 

Jeg trenger vel forresten ikke drive med polynomdivisjon ettersom jeg bare skal forkorte brøken, ikke løse den?

 

Tuuusen takk for hjelp. Jeg trenger det sårt. :new_woot:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ang. hvordan man skriver formler osv., se https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1080165.

 

Du kan finne nullpunktene/røttene til 3. gradspolynomet ved inspeksjon, dvs. at du prøver ut ulike x-verdier (én eller flere av røttene til 3. gradspolynomer i slike oppgaver er gjerne små heltall), og ser om du får null. Å løse det vha. formel er litt mer styr.

Når du har funnet en rot x=a (her: x=-1), kan du polynomdividere 3.gradspolynomet med (x-a) (her: (x-(-1)) = x+1) . I denne oppgaven får du

mimetex.cgi?(x+1)(x-1)

Du kan lese litt mer om dette (konjugatsetningen) her: http://www.matematikk.org/_voksne/artikkel...ithin_tid=68095

 

---

 

En annen måte å angripe denne oppgaven er å utføre polynomdivisjon av den opprinnelige brøken:

chart?cht=tx&chl=-x^3-2x^2+2x+3 \quad:\quad x^2-1 = -x-2+ \frac{x+1}{x^2-1} = -x-2+\frac{1}{x-1}

Så kunne du fått dette på felles nevner. Her slipper du også å gjette på løsninger av 3. gradspolynomet.

Endret av teveslave
Lenke til kommentar
(t-1, 2t)

 

Bestemt t slik at vektoren får lengden 5...

 

Whaaat?!

 

Lengden av vektoren [x,y] er sqrt(x^2 + y^2). Dette følger av pytten.

 

Du har [t-1, 2t], og vil at lengden skal være lik 5. Da har du:

 

sqrt((t-1)^2 + (2t)^2) = sqrt(t^2 - 2t + 1 + 4t^2) = sqrt(5t^2 - 2t + 1) = 5, som er det samme som

5t^2 - 2t + 1 = 25. Løs den.

Lenke til kommentar

Du skal ikke ha [ code][/ code] rundt. Du trenger heller ikke å dele det opp; det går fint å sette et likhetstegn og begge uttrykkene i samme tex-tag.

 

Red.: Hvis du siterer dette innlegget får du se hvordan koden skal se ut.

chart?cht=tx&chl=\frac{-x^3-2x^2+2x+3}{x+1} = x^2+x+3

Endret av Daniel
Lenke til kommentar
Når man skal finne horisontale asymptoter i funksjoner skal man bare forvente at x går opp mot noe uendelig stort? Slik at 'noe' delt på x går nedover mot 0?

 

Litt usikker på hvordan jeg skal tolke andre del av utsagnet ditt. Horisontal asymptot er den grenseverdi som funksjonen har når x går mot uendelig (positiv eller negativ).

 

Hvis du har "noe"/x så vil dette gå mot 0 når x går mot uendelig, da vil den horisontale asyptoten være 0.

 

Verikal asyptot er det motsatte; den x-verdi som får funksjonen til å gå mot uendelig.

 

Som regel hjelper det å tegne opp funksjonen for å se hva asyptotene blir.

Lenke til kommentar

Nebuchadnezzar: Det der var ganske tøft. Takk. Satt det opp slik på arket, men trodde det var litt i overkant mye arbeid på forumet. ^^

 

Xell: Det jeg mente var om jeg bare skulle anta at x=noe som er uendelig stort. Hvis ikke, hvordan finner jeg ut at x=uendelig?

 

Når vet jeg at x går mot uendelig?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...