GrandMa Skrevet 16. september 2009 Del Skrevet 16. september 2009 Hvordan får dere så fint oppsett på formlene? Internettside eller noe likende? Hvis noen greier å forklare meg hvordan du kom frem til de to første stykkene du skriver der tror jeg at jeg er i mål. Med det mener jeg de 2 første avsnitt hvor du har teller og nevner. Sorry for at dere må hente frem den aller største teskjeen dere har, men jeg sliter skikkelig. Jeg trenger vel forresten ikke drive med polynomdivisjon ettersom jeg bare skal forkorte brøken, ikke løse den? Tuuusen takk for hjelp. Jeg trenger det sårt. Lenke til kommentar
teveslave Skrevet 17. september 2009 Del Skrevet 17. september 2009 (endret) Ang. hvordan man skriver formler osv., se https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1080165. Du kan finne nullpunktene/røttene til 3. gradspolynomet ved inspeksjon, dvs. at du prøver ut ulike x-verdier (én eller flere av røttene til 3. gradspolynomer i slike oppgaver er gjerne små heltall), og ser om du får null. Å løse det vha. formel er litt mer styr. Når du har funnet en rot x=a (her: x=-1), kan du polynomdividere 3.gradspolynomet med (x-a) (her: (x-(-1)) = x+1) . I denne oppgaven får du Du kan lese litt mer om dette (konjugatsetningen) her: http://www.matematikk.org/_voksne/artikkel...ithin_tid=68095 --- En annen måte å angripe denne oppgaven er å utføre polynomdivisjon av den opprinnelige brøken: Så kunne du fått dette på felles nevner. Her slipper du også å gjette på løsninger av 3. gradspolynomet. Endret 17. september 2009 av teveslave Lenke til kommentar
GrandMa Skrevet 17. september 2009 Del Skrevet 17. september 2009 Masse takk. Dette skal jeg få til!!! Det blir nok i morgen, men dette skal jeg klare! ^^ Lenke til kommentar
Zlatan92 Skrevet 17. september 2009 Del Skrevet 17. september 2009 Får ikke til å løse denne oppgaven: Vi legger sju bokstaver (A,B,C,D,E,F og G) i en bolle og trekker ur tre av bokstavene med tilbakelegging. Hvor mange måter kan vi gjøre dette på? Rekkefølgen spiller en rolle. takkforhjelp Lenke til kommentar
cuadro Skrevet 17. september 2009 Del Skrevet 17. september 2009 (endret) Yep. Som Nebuchadnezzar(matrix!) sier, så blir svaret her Dette fordi at ved første trekning, vil man ha syv muligheter; Endret 17. september 2009 av cuadRo Lenke til kommentar
Zlatan92 Skrevet 17. september 2009 Del Skrevet 17. september 2009 Hva er forskjellen på masse og tynge? Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 17. september 2009 Del Skrevet 17. september 2009 Det hører vel strengt tatt hjemme i fysikktråden, men uansett: Wikipedia to the rescue! Lenke til kommentar
RAD1V Skrevet 17. september 2009 Del Skrevet 17. september 2009 (x-1)^2=4 fasit: x=3 eller x=-1 hvorfor blir det ikke pluss eller minus kvadratroten av 3? Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 17. september 2009 Del Skrevet 17. september 2009 Fordi .. Lenke til kommentar
greiven Skrevet 17. september 2009 Del Skrevet 17. september 2009 (t-1, 2t) Bestemt t slik at vektoren får lengden 5... Whaaat?! Lenke til kommentar
DrKarlsen Skrevet 17. september 2009 Del Skrevet 17. september 2009 (t-1, 2t) Bestemt t slik at vektoren får lengden 5... Whaaat?! Lengden av vektoren [x,y] er sqrt(x^2 + y^2). Dette følger av pytten. Du har [t-1, 2t], og vil at lengden skal være lik 5. Da har du: sqrt((t-1)^2 + (2t)^2) = sqrt(t^2 - 2t + 1 + 4t^2) = sqrt(5t^2 - 2t + 1) = 5, som er det samme som 5t^2 - 2t + 1 = 25. Løs den. Lenke til kommentar
Daniel Skrevet 17. september 2009 Del Skrevet 17. september 2009 (endret) Lengden er . Sett det uttrykket lik fem og løs for t. Hilsen Daniel, treg poster. Endret 17. september 2009 av Daniel Lenke til kommentar
GrandMa Skrevet 17. september 2009 Del Skrevet 17. september 2009 Når man skal finne horisontale asymptoter i funksjoner skal man bare forvente at x går opp mot noe uendelig stort? Slik at 'noe' delt på x går nedover mot 0? Lenke til kommentar
GrandMa Skrevet 17. september 2009 Del Skrevet 17. september 2009 (endret) I tillegg lurer jeg på om dette ser riktig ut. Har polynomdividert. Endret 17. september 2009 av GrandMa Lenke til kommentar
Daniel Skrevet 17. september 2009 Del Skrevet 17. september 2009 (endret) Du skal ikke ha [ code][/ code] rundt. Du trenger heller ikke å dele det opp; det går fint å sette et likhetstegn og begge uttrykkene i samme tex-tag. Red.: Hvis du siterer dette innlegget får du se hvordan koden skal se ut. Endret 17. september 2009 av Daniel Lenke til kommentar
GrandMa Skrevet 17. september 2009 Del Skrevet 17. september 2009 Der ja. Takk for hjelpen. Trenger ikke det satt opp som brøk ettersom det er polynomdivisjon jeg styrer med. Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 17. september 2009 Del Skrevet 17. september 2009 (endret) Eller du gjør det på den proffe måten, synd bildet ikke viser EDIT http://calc101.com/webMathematica/long-divide.jsp#topdoit Endret 17. september 2009 av Nebuchadnezzar Lenke til kommentar
Xell Skrevet 17. september 2009 Del Skrevet 17. september 2009 Når man skal finne horisontale asymptoter i funksjoner skal man bare forvente at x går opp mot noe uendelig stort? Slik at 'noe' delt på x går nedover mot 0? Litt usikker på hvordan jeg skal tolke andre del av utsagnet ditt. Horisontal asymptot er den grenseverdi som funksjonen har når x går mot uendelig (positiv eller negativ). Hvis du har "noe"/x så vil dette gå mot 0 når x går mot uendelig, da vil den horisontale asyptoten være 0. Verikal asyptot er det motsatte; den x-verdi som får funksjonen til å gå mot uendelig. Som regel hjelper det å tegne opp funksjonen for å se hva asyptotene blir. Lenke til kommentar
GrandMa Skrevet 17. september 2009 Del Skrevet 17. september 2009 Nebuchadnezzar: Det der var ganske tøft. Takk. Satt det opp slik på arket, men trodde det var litt i overkant mye arbeid på forumet. ^^ Xell: Det jeg mente var om jeg bare skulle anta at x=noe som er uendelig stort. Hvis ikke, hvordan finner jeg ut at x=uendelig? Når vet jeg at x går mot uendelig? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå