Senyor de la guerra Skrevet 13. september 2009 Del Skrevet 13. september 2009 Første delen er sann, men er usikker på andre del (jeg skulle hatt spørsmålstegn der) - hva er sant om andre del av mitt resonnement da? Hva er vinkelen? Ikke for å være frekk, men tror du er helt på jordet nå.... Lenke til kommentar
DrKarlsen Skrevet 13. september 2009 Del Skrevet 13. september 2009 Første delen er sann, men er usikker på andre del (jeg skulle hatt spørsmålstegn der) - hva er sant om andre del av mitt resonnement da? Hva er vinkelen? Ikke for å være frekk, men tror du er helt på jordet nå.... Jeg tror du er helt på jordet. Hvis du mener at noe er feil kan du utdype. Jeg så ingenting feil. Lenke til kommentar
Senyor de la guerra Skrevet 13. september 2009 Del Skrevet 13. september 2009 Jeg tror du er helt på jordet. Hvis du mener at noe er feil kan du utdype. Jeg så ingenting feil. Nå misforstod du meg, er enig i det du har skrevet, jeg skrev tross alt det samme i posten rett over deg. Er TS jeg ikke fatter hva mener. Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 13. september 2009 Del Skrevet 13. september 2009 (endret) Nullvektoren er et punkt. Hva er vinkelen mellom to punkter? Svaret er at vinkelen mellom to nullvektorer ikke er definert. Endret 13. september 2009 av the_last_nick_left Lenke til kommentar
DrKarlsen Skrevet 13. september 2009 Del Skrevet 13. september 2009 Jeg tror du er helt på jordet. Hvis du mener at noe er feil kan du utdype. Jeg så ingenting feil. Nå misforstod du meg, er enig i det du har skrevet, jeg skrev tross alt det samme i posten rett over deg. Er TS jeg ikke fatter hva mener. Nei, jeg skjønte hva du mente. Ser ikke noe galt i det TS skrev, bortsett fra det han selv rettet på senere. Lenke til kommentar
.Lagrange. Skrevet 14. september 2009 Del Skrevet 14. september 2009 Poenget er at selve "hovedspørsmålet" med oppgaven var å finne vinkelen mellom de to vektorene. Derfor falt det meg ikke inn å tenke at den ikke skulle være definert. Beklager forvirringen. Lenke til kommentar
Fadeless Skrevet 14. september 2009 Del Skrevet 14. september 2009 Hvordan beregner jeg usikkerheten i et forsøk? Lenke til kommentar
Daniel Skrevet 14. september 2009 Del Skrevet 14. september 2009 Står det ikke noe om det i læreboka di? Lenke til kommentar
Fadeless Skrevet 14. september 2009 Del Skrevet 14. september 2009 Står det ikke noe om det i læreboka di? Nope. Derfor jeg spør Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 14. september 2009 Del Skrevet 14. september 2009 Største tallet minus minste tallet gange med en halv Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 14. september 2009 Del Skrevet 14. september 2009 Fysikk boka mi, men det er mange former for usikerhet, så det kan være lurt å spørre læreren Absolutte usikkerhet Relativ usikkerhet Standar avik osv Lenke til kommentar
Fadeless Skrevet 14. september 2009 Del Skrevet 14. september 2009 Fysikk boka mi, men det er mange former for usikerhet, så det kan være lurt å spørre læreren Absolutte usikkerhet Relativ usikkerhet Standar avik osv Ok Hvem av dem var det du posta? Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 14. september 2009 Del Skrevet 14. september 2009 (endret) Jeg tipper standardavviket? Endret 14. september 2009 av Zeke Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 14. september 2009 Del Skrevet 14. september 2009 Absolutt usikkerhet Hei, er det noen her som kan forklare meg kort og enkelt forskjellen mellom absolutt usikkerhet og relativ usikkerhet? La oss si at du har målt en planke til å være cirka 8 cm lang. Da vil den absolutte usikkerheten være 0,5 cm, siden du potensielt kan ha reelle verdier mellom >=7,5 cm og <8,5 cm. Som du ser avhenger den av antall gjeldende siffer i hovedverdien. Den relative (prosentvise) usikkerheten blir i dette tilfellet: (0,5 cm / 8 cm) * 100 % = 6,3 %. Hei, takk fredriksen. La oss si at du har målt en planke til å være cirka 8 cm lang. Da vil den absolutte usikkerheten være 0,5 cm, siden du potensielt kan ha reelle verdier mellom >=7,5 cm og <8,5 cm. Som du ser avhenger den av antall gjeldende siffer i hovedverdien. Er litt usikker på hva du mener her? Den relative (prosentvise) usikkerheten blir i dette tilfellet: (0,5 cm / 8 cm) * 100 % = 6,3 %. Hva er feilprosent, og hvordan kan det kompeneres i forhold til usikkerhet? Litt dårlig forklaring, men den relative usikkerheten gir deg hvor stor usikkerheten er i forhold til det du har målt. (Jeg antar at feilprosent bare er et annet navn for den relative usikkerheten på prosentform.) Hvis du måler avstanden fra huset ditt til skolen er jo en usikkerhet på f.eks. en meter overkommelig, ikke sant? Den relative usikkerheten blir da f.eks. 1m/500m = 0.2%, med andre ord veldig liten. Hvis du derimot måler lengden av rommet ditt og det er en feil på 1m, vil jo det være en katastrofal usikkerhet, og den relative usikkerheten blir f.eks. 1m/4m = 25%! Med andre ord sier den relative usikkerheten hvor stor den er i forhold til de målte dataene. Er litt usikker på hva du mener her? Hadde det stått 8,0 cm, ville absolutt usikkerhet vært på 0,05 cm, 8,00 -> 0,005, osv. Er mulig å søke på internett eller i forumet vet du. Lenke til kommentar
Daniel Skrevet 14. september 2009 Del Skrevet 14. september 2009 (endret) Var ikke det der bare middelverdien av to måleverdier? Fadeless: Kan du si litt mer om hva du skal regne ut usikkerheten til? Endret 14. september 2009 av Daniel Lenke til kommentar
Fadeless Skrevet 14. september 2009 Del Skrevet 14. september 2009 Var ikke det der bare middelverdien av to måleverdier? Fadeless: Kan du si litt mer om hva du skal regne ut usikkerheten til? Et tyngdeakselerasjon forsøk. Lenke til kommentar
wûst Skrevet 15. september 2009 Del Skrevet 15. september 2009 Har en oppgave her som jeg ikke vet hvordan jeg skal starte på eller i det hele tatt løse, boka gir ingen hjelp heller... 2x - x+1/2 + 1/3(x+3) = 7/3 hadde vært fint med litt hjelp! Lenke til kommentar
Xell Skrevet 15. september 2009 Del Skrevet 15. september 2009 bli kvitt brøker ved å gange begge sider av likningen med nevner(ene) (husk å gange alle ledd). Saml så alle ledd med x på den ene siden og alle uten x på den andre. Trekk sammen og løs. Lenke til kommentar
wûst Skrevet 15. september 2009 Del Skrevet 15. september 2009 Prøvde det, men det blir jo bare vås. Her er det jeg sitter igjen med 21x=25 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå