Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Første delen er sann, men er usikker på andre del (jeg skulle hatt spørsmålstegn der) - hva er sant om andre del av mitt resonnement da? Hva er vinkelen?

Ikke for å være frekk, men tror du er helt på jordet nå....

Jeg tror du er helt på jordet. Hvis du mener at noe er feil kan du utdype. Jeg så ingenting feil.

Lenke til kommentar
Jeg tror du er helt på jordet. Hvis du mener at noe er feil kan du utdype. Jeg så ingenting feil.

Nå misforstod du meg, er enig i det du har skrevet, jeg skrev tross alt det samme i posten rett over deg. Er TS jeg ikke fatter hva mener.

Nei, jeg skjønte hva du mente.

Ser ikke noe galt i det TS skrev, bortsett fra det han selv rettet på senere.

Lenke til kommentar

Absolutt usikkerhet

Hei, er det noen her som kan forklare meg kort og enkelt forskjellen mellom absolutt usikkerhet og relativ usikkerhet?

La oss si at du har målt en planke til å være cirka 8 cm lang. Da vil den absolutte usikkerheten være 0,5 cm, siden du potensielt kan ha reelle verdier mellom >=7,5 cm og <8,5 cm. Som du ser avhenger den av antall gjeldende siffer i hovedverdien.

Den relative (prosentvise) usikkerheten blir i dette tilfellet: (0,5 cm / 8 cm) * 100 % = 6,3 %.

Hei, takk fredriksen.

La oss si at du har målt en planke til å være cirka 8 cm lang. Da vil den absolutte usikkerheten være 0,5 cm, siden du potensielt kan ha reelle verdier mellom >=7,5 cm og <8,5 cm. Som du ser avhenger den av antall gjeldende siffer i hovedverdien. Er litt usikker på hva du mener her?

Den relative (prosentvise) usikkerheten blir i dette tilfellet: (0,5 cm / 8 cm) * 100 % = 6,3 %.

Hva er feilprosent, og hvordan kan det kompeneres i forhold til usikkerhet?

Litt dårlig forklaring, men den relative usikkerheten gir deg hvor stor usikkerheten er i forhold til det du har målt. (Jeg antar at feilprosent bare er et annet navn for den relative usikkerheten på prosentform.) Hvis du måler avstanden fra huset ditt til skolen er jo en usikkerhet på f.eks. en meter overkommelig, ikke sant? Den relative usikkerheten blir da f.eks. 1m/500m = 0.2%, med andre ord veldig liten. Hvis du derimot måler lengden av rommet ditt og det er en feil på 1m, vil jo det være en katastrofal usikkerhet, og den relative usikkerheten blir f.eks. 1m/4m = 25%! Med andre ord sier den relative usikkerheten hvor stor den er i forhold til de målte dataene.

Er litt usikker på hva du mener her?

Hadde det stått 8,0 cm, ville absolutt usikkerhet vært på 0,05 cm, 8,00 -> 0,005, osv.

Er mulig å søke på internett eller i forumet vet du.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...