Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er det mogleg å rekne seg fram til fellesnemnaren til dei følgjande brøkane?

 

chart?cht=tx&chl= \frac {3a}{21a-7} - \frac {4a+1}{9a-3}

 

Personleg ville eg gonga med 'motståande' nemner på kvar brøk, men Wolfram gongar med 7 og 3 på dei forskjellege brøkane, resultatet blir vel det same uansett? Korleis kjem Wolfram fram til denne enklare måten å få ein fellesnemnar?

 

Takk. :)

Lenke til kommentar
Er det mogleg å rekne seg fram til fellesnemnaren til dei følgjande brøkane?

 

chart?cht=tx&chl= \frac {3a}{21a-7} - \frac {4a+1}{9a-3}

 

Personleg ville eg gonga med 'motståande' nemner på kvar brøk, men Wolfram gongar med 7 og 3 på dei forskjellege brøkane, resultatet blir vel det same uansett? Korleis kjem Wolfram fram til denne enklare måten å få ein fellesnemnar?

 

Takk. :)

 

Hadde jeg vært deg nå, så hadde jeg faktorisert nevnerene og sett hva du får til felles.

Lenke til kommentar

Takk for hjelpen, folkens! Jeg trenger fortsatt litt hjelp med disse oppgavene:

Oppgave 5 (ulikheter): 3(2s + 1) - (5 - s) > 1 - (s + 3)

 

Oppgave 6 (dobbeltulikhet): x < 2x + 2 ≤ x + 3

 

En rett linje går gjennom punktene A(1,4) og B(-3,8)

a) Bestem likningen for linjen gjennom A og b ved regning.

 

En annen linje medlikningen y=2x-1 er i samme koordinatsystem som linjen i oppgave a)

b) Bestem skjæringspunktet mellom de linjene grafisk og ved regning.

 

Jeg tegnet opp grafen og da skulle likningen ha blitt y = -1x+5, men når jeg regnet det ut, tror jeg det skjedde en feil et sted.

 

mimetex.cgi?y=y2-y1=8-4=4

 

mimetex.cgi?x=x2-x1=(-3)-1=-4

 

mimetex.cgi?a=\frac{y}{x}=\frac{4}{-4}=-1

 

a = -1

x1 = -1

y1 = 4

 

mimetex.cgi?y-y1=a(x-x1)

 

mimetex.cgi?y-4=-1(x-(-1))

 

mimetex.cgi?y-4=-1(x+1)

 

mimetex.cgi?y-4=-1x-1

 

mimetex.cgi?y=-1x-1+4

 

mimetex.cgi?y=-1x+3

 

Når jeg ser på grafen, ser jeg jo at det blir feil, så om jeg antar at likningen skal være y=-1x+3, så må jeg vel sette opp et likningssett for å løse oppgave b ved regning. Det blir da altså følgende:

y=-1x+3

y=2x-1

Jeg har ikke løst et slikt likningssett før og finner ikke noe lignende i boken, så litt hjelp hadde vært kanon!

 

Jeg lurer også litt på hvordan denne oppgaven skal løses:

mimetex.cgi?\frac{2}{x-4}-\frac{1}{x-4}=\frac{5}{x}+\frac{8}{x(x-4)}

 

Igjen, takk for hjelpen!

Lenke til kommentar

MadOx:

Feilen i utrekninga gjorde du når du satte inn for mimetex.cgi?x_1. Du har satt inn -1, medan det skal vere 1. Då får du y=-x+5. (Det er unødvendig å skrive eit eittal framfor x-ane slik du gjer.)

 

Likningssettet er då

p><p>y_2=2x-1.

 

I skjæringspunktet har begge linjene same x- og y-verdi. For å finne det ved rekning set du dei to uttrykka du har for y lik kvarandre, og løyser for x. Dvs. set -x+5=2x-1, og finn kva x må vere. Den verdien set du inn i ein av likningane for linjene, og då får du y.

 

For den siste:

Få same nemnar i alle ledd, og gang so med denne nemnaren. Då vert det ei enkel likning å løyse for x.

 

Ulikskapane orker ikkje eg sjå på no, so det må nokon andre sjå på.

Lenke til kommentar
Takk for hjelpen, folkens! Jeg trenger fortsatt litt hjelp med disse oppgavene:

Oppgave 5 (ulikheter): 3(2s + 1) - (5 - s) > 1 - (s + 3)

 

Oppgave 6 (dobbeltulikhet): x < 2x + 2 > x + 3

5: Løs opp parentesene. Da får du chart?cht=tx&chl=6s+3-5+s > 1- s - 3. Derfra er det bare å løse det på samme måte som en likning.

 

6: Trekk fra (x+2) på alle sider.

 

Edit: Hadde skrevet < i stedet for >

Endret av the_last_nick_left
Lenke til kommentar
Joda, har lagt merke til at begge kan bli faktorisert til 3a-1, ved å dele på 7 og 3. Betyr dette at eg kan gange med denne faktoren på motsatt nemnar, og ende opp med ein fellesnemnar?

 

Det er ikkje 'logisk', akkurat..

 

når du har faktorisert så må du gange både teller og nevner med de faktorene som mangler for hver av brøkene. Når du ganger teller og nevner med samme tall ganger du egentlig med 1 og brøken i sin helhet er i praksis uendret, bare skrevet på en annen form. I dette eksempelet så må du gange den ene brøken med 7/7 og den andre med 3/3. Da sitter du igjenn med 2 brøker som begge har nevner 7*3*(3a-1) og du kan samle alt på en brøkstrek.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...