MadOx Skrevet 8. september 2009 Del Skrevet 8. september 2009 Takk for hjelpen! Jeg har prøvd å løse noen av oppgavene nå. Oppgave 1: (står litt fast - 2a-2a = a?) Oppgave 4: Ser dette greit ut, eller er jeg helt på villspor? Lenke til kommentar
Anonymous?? Skrevet 8. september 2009 Del Skrevet 8. september 2009 Noen som kan hjelpe meg med disse oppgavene? 1) Vinkel A = x og vinkel B = 2x. Hvorfor tilhører x <0, 60 grader>? 2) F(x)= Undersøk om arealet F har en maksimalverdi. Hva skjer med arealet når 3) L(h)= Bruk den deriverte til å bestemme h og a slik at de blir optimalt. Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 8. september 2009 Del Skrevet 8. september 2009 Noen som kan forklare meg disse to oppgavene? Jeg greier rett og slett ikke få noe fornuftig svar ut av dem ... 2x/3-1/2(x-4)=1/2-x/3 Her er fellesnevner 6, så man kan gange alle ledd med 2*3 og stryke nevnerene. Det er i alle fall det jeg trodde, men svaret ser ikke ut til å bli riktig. 1/5x-3/2x=2/5-13/10x Her er fellesnevner 10x, så man kan gange alle ledd med 5*2x eller 2x*5, alt etter hvordan nevneren ser ut. Da skulle brøkene forsvinne. Er det feil? Lenke til kommentar
Dr. Chaos Skrevet 8. september 2009 Del Skrevet 8. september 2009 Finn en formel for R når 1/R = 1/R1 + 1/R2 R1 og R2 er seperate variabler, det er ikke R opphøyd i 1 og 2. Skjønner ikke framgangsmåten. :o Lenke til kommentar
Mattematte Skrevet 8. september 2009 Del Skrevet 8. september 2009 I en idrettsinteressert klasse er det 24 elever. Av disse er 8 fotballspillere, 13 spiller håndball mens 13 er skiløpere. Av disse driver 5 med både fotball og håndball, 3 driver med både fotball og ski, og 6 driver med både håndball og ski. Av disse igjen driver 2 med alle tre idrettene. a) Hvor mange driver med en og kun en av disse idrettsgrenene? b) Hvor mange driver ikke med noen av disse idrettsgrenene? Noen som kan hjelpe med den? Please Lenke til kommentar
DrKarlsen Skrevet 8. september 2009 Del Skrevet 8. september 2009 Finn en formel for R når 1/R = 1/R1 + 1/R2 R1 og R2 er seperate variabler, det er ikke R opphøyd i 1 og 2. Skjønner ikke framgangsmåten. :o Er dette sånn motstandsdrit? 1/R = 1/R1 + 1/R2 = (R2 + R1)/(R2R1) R = (R1R2)/(R1+R2). Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 8. september 2009 Del Skrevet 8. september 2009 I en idrettsinteressert klasse er det 24 elever. Av disse er 8 fotballspillere, 13 spiller håndball mens 13 er skiløpere. Av disse driver 5 med både fotball og håndball, 3 driver med både fotball og ski, og 6 driver med både håndball og ski. Av disse igjen driver 2 med alle tre idrettene. a) Hvor mange driver med en og kun en av disse idrettsgrenene? b) Hvor mange driver ikke med noen av disse idrettsgrenene? Noen som kan hjelpe med den? Please Hvis du tegner et Venn-diagram og fyller inn det du vet, får du det nok til. Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 8. september 2009 Del Skrevet 8. september 2009 Oppgave 1: Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor . Dermed er , ikkje . Vidare er , og . Du får dermed at (står litt fast - 2a-2a = a?) 2a-2a=0, men du har to forteiknsfeil: Det skal ikkje vere -4 nokon stad, men +4. Bortsett frå det er det rett, so det gjenstår berre å trekkje saman. Veit ikkje om du brukte kvadratsetningane, men dei kunne no vore til hjelp i løysinga av oppgåva. Ser dette greit ut, eller er jeg helt på villspor? Rett den (bortsett frå at du ikkje deler på 3x/12 i tredje siste steg), men du skal vel løyse for x, so gang med 4. På oppgåve 3 kan du gjere meir enn det noob11 sa forresten. Etter å ha korta bort x-en han nemnte, faktoriser ut 3 i teljaren, og skriv om nemnaren ved hjelp av den siste kvadratsetninga eg nemnte over. Då kan du stryke litt meir. Lenke til kommentar
B25S Skrevet 9. september 2009 Del Skrevet 9. september 2009 Sitter på datamaskinen da jeg ikke kommer meg videre. Jeg kan vel starte med å si at jeg suger i likninger og algebra. Her kommer oppgaven: Et tall er dobbelt så stort som et annet tall. Summen av de to tallene er 45.Hvilke to tall er det? Jeg vet at det er snakk om 15 og 30. Men hvordan skal jeg sette det opp som likning? Jeg får ikke riktig på oppgaven om jeg ikke viser likning og utregning, og jeg har ingen "clue" om hvordan jeg skal gjøre det. Lenke til kommentar
Prizefighter Skrevet 9. september 2009 Del Skrevet 9. september 2009 (endret) Hola. Har en casio CFX-9850GB PLUS-kalkulator her. Hvordan regner jeg ut n! (n fakultet) på den? Edit: Fant ut av det. Endret 9. september 2009 av Chrisbjerk Lenke til kommentar
hockey500 Skrevet 9. september 2009 Del Skrevet 9. september 2009 Optn -> Calc -> Num eller noe sånt? har ikke gjort det på en stund, men let litt rundt der, så finner du det. Lenke til kommentar
Prizefighter Skrevet 9. september 2009 Del Skrevet 9. september 2009 Ja, den lå gjømt inni options. Takker for svar nevertheless. Lenke til kommentar
GrevenLight Skrevet 9. september 2009 Del Skrevet 9. september 2009 hvi jeg skal bytte a med 2 og b med 1 og har denne oppgaven..: 2(a-2b) + 3a = 6 Hvordan regner jeg det ut.. Er litt usikker.. Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 9. september 2009 Del Skrevet 9. september 2009 Er dette riktig? Jeg har på følelsen av at jeg gjør en eller annen dum feil. Lenke til kommentar
DrKarlsen Skrevet 9. september 2009 Del Skrevet 9. september 2009 hvi jeg skal bytte a med 2 og b med 1 og har denne oppgaven..: 2(a-2b) + 3a = 6 Hvordan regner jeg det ut.. Er litt usikker.. Bare skriv det du har med a=2 og b=1. Blir ikke enklere. Er dette riktig? Jeg har på følelsen av at jeg gjør en eller annen dum feil. Hvis du ser på det du begynner med er det åpenbart at x=0 ikke er en løsning. Lenke til kommentar
Frexxia Skrevet 9. september 2009 Del Skrevet 9. september 2009 Er dette riktig? Jeg har på følelsen av at jeg gjør en eller annen dum feil. Prøv å multipliser hver side med 10x. Lenke til kommentar
JarlG Skrevet 9. september 2009 Del Skrevet 9. september 2009 "Morten putta inn 10648kr i banken. Han fikk 1,7% rente på pengane pro anno. Etter nokon år hadde han 11200kr i banken. Kvar mange år stod pengane i banken?" Setter det opp slik: <-- her er det vel ein feil? Korleis skulle ein kunne rekne det ut vha. logaritmer? Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 9. september 2009 Del Skrevet 9. september 2009 Det er jo for så vidt det jeg har gjort. Både 5x*2, 2x*5 pg 5*2x er jo 10x. Lenke til kommentar
Kornfleks Skrevet 9. september 2009 Del Skrevet 9. september 2009 kjapt spørsmål; hva blir de neste to tallene i tallrekken: 4, 7, 11, 19, 36, 69 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå