Nebuchadnezzar Skrevet 7. september 2009 Del Skrevet 7. september 2009 Hvordan lager jeg en formel til denne tallrekken K ( n ) jeg vil plotte inn n verdier å få ut riktige k verider n verdier k verdier 5 : 5 6 : 5 7 : 7 8 : 7 9 : 8 10 : 8 11 : 10 12 : 10 jeg har funnet ut at differansen er 0 2 0 1 0 2 0 antar at rekken går slik 0 2 0 1 0 2 0 1 0 2 0 1 ... Så hvordan lager jeg en slik funksjon eller rekke ? Lenke til kommentar
Anonymous?? Skrevet 7. september 2009 Del Skrevet 7. september 2009 Noen som kan derivere dette stykket, og deretter finne h? L(h) = (31,25/h)-(h*tan63,5)+(2h/cos63,5) Lenke til kommentar
redsox Skrevet 7. september 2009 Del Skrevet 7. september 2009 (endret) Hei Dette burde være ganske enkelt. Jeg diskuterer med en kamerat om hva som er rett svar. Sett inn implikasjons pil: x>4 x>3 takk Endret 7. september 2009 av redsox Lenke til kommentar
Scooby snacks Skrevet 7. september 2009 Del Skrevet 7. september 2009 x>4 impliserer at x>3. Lenke til kommentar
GrevenLight Skrevet 7. september 2009 Del Skrevet 7. september 2009 Noen av dere som vet hvordan man regner ut hvor mange ganger man kan gå opp på en stol bare med og ha spist en liten sjokolade firkant hvis man vet: Hvor høy stolen er, hvor mye han/hun veier og hvor mye nergi det er i sjokoladen? Lenke til kommentar
No Matter What You Say Skrevet 7. september 2009 Del Skrevet 7. september 2009 Sliter med denne sammensattefunksjonen: g(h(f(x))) f(x)=kvadratroten av x g(x)=x/4 h(x)=4x-8 Lenke til kommentar
JarlG Skrevet 7. september 2009 Del Skrevet 7. september 2009 Trur det skal vere korrekt. Lenke til kommentar
No Matter What You Say Skrevet 7. september 2009 Del Skrevet 7. september 2009 Trur det skal vere korrekt. Jeg fikk sqrt(x)-8, men i fasiten står det sqrt(x) -2. Lenke til kommentar
JarlG Skrevet 7. september 2009 Del Skrevet 7. september 2009 Eg får også , men ser inga anna løysning på oppgåva. Garanterer sjølvsagt ikkje at mi løysning er korrekt, men er det mogleg at fasiten er feil? Dersom ein gløymer å dele på 4 i h(x), vil ein ende opp med fasitsvaret. Lenke til kommentar
Turbosauen Skrevet 7. september 2009 Del Skrevet 7. september 2009 Trur det skal vere korrekt. Har ikke du bytta om g og h nå? Lenke til kommentar
Daniel Skrevet 7. september 2009 Del Skrevet 7. september 2009 Fasitsvaret er riktig. g(h(f(x))) = g(h(sqrt(x))) = g(4sqrt(x) - 8) = sqrt(x) - 2 Lenke til kommentar
No Matter What You Say Skrevet 7. september 2009 Del Skrevet 7. september 2009 Fasitsvaret er riktig. g(h(f(x))) = g(h(sqrt(x))) = g(4sqrt(x) - 8) = sqrt(x) - 2 Takk, nå skjønte jeg det. Men det poppet desverre opp en ny jævel. sqrt(4x-8)/4 Dette skal liksom bli: sqrt(x-2)/2 ------------------------------------------------ Har jeg lov å ta kvadratroten av 4 uten å gjøre noe med teller? Lenke til kommentar
Daniel Skrevet 7. september 2009 Del Skrevet 7. september 2009 Skriv 4x-8 som 4(x-2), og bruk så at sqrt(a*b) = sqrt(a)*sqrt(b). Lenke til kommentar
clfever Skrevet 8. september 2009 Del Skrevet 8. september 2009 (endret) er det mulig å integrere dette uttrykket ? I så fall hvordan? Takk. Endret 8. september 2009 av clfever Lenke til kommentar
clfever Skrevet 8. september 2009 Del Skrevet 8. september 2009 (endret) Hei, jeg kan den integrasjonsregelen, men hvis du ser av oppgaven så er det tre forskjellige "ledd" i det sammensatte uttrykket. Endret 8. september 2009 av clfever Lenke til kommentar
Imaginary Skrevet 8. september 2009 Del Skrevet 8. september 2009 (endret) Delvis integrasjon: Endret 8. september 2009 av Fredrikern Lenke til kommentar
MadOx Skrevet 8. september 2009 Del Skrevet 8. september 2009 Hei! Jeg skal lese meg opp som privatist i matte og trenger hjelp med å friske opp hukommelsen litt - i tillegg til et par oppgaver. Oppgave 1, 2, 3 - skriv så enkelt som mulig: Oppgave 1: Oppgave 3: Oppgave 4: Oppgave 5 (ulikheter): 3(2s + 1) - (5 - s) > 1 - (s + 3) Oppgave 6 (dobbeltulikhet): x < 2x + 2 ≤ x + 3 I tillegg sliter jeg litt med oppgaven her: En rett linje går gjennom punktene A(1,4) og B(-3,8) a) Bestem likningen for linjen gjennom A og b ved regning. En annen linje medlikningen y=2x-1 er i samme koordinatsystem som linjen i oppgave a) b) Bestem skjæringspunktet mellom de linjene grafisk og ved regning. Hadde vært supert med litt hjelp! Det er lenge siden jeg hadde matte sist, gitt.. Lenke til kommentar
noob11 Skrevet 8. september 2009 Del Skrevet 8. september 2009 4: utvid brøkene slik at alle har 12 som nevner. Så ganger du med 12 på begge sider og du ender opp med et enkelt 6x+4-3x=1 som igjen blir 3x=-3 som igjen blir x=-1 3: trekk ut x oppe og nede så du får x(3x+6)/x(x^2+4) da blir du kvitt en x 2: Bruk kvadratsetningene. Hva blir feks (a+2)(a-2) og kan dette ligne på noe som står tidliger i stykket? evt gå andre veien 1: Gjør om potensens slik at de blir lette å regne med, så er det bare å kjøre A^2*A^3=A^(2+3) til du er i mål. Føler at jeg gikk fra klart svar til hint her, men det får du leve med Lenke til kommentar
Xell Skrevet 8. september 2009 Del Skrevet 8. september 2009 funksjonen for en rett linje er y=a*x+b du finner a ved å differansen mellom x'ene i de to punktene og dele på diferansen mellom y'ene (a=(1-(-3))/(4-8) ) sett så x og y verdien for ett av punktene inn i uttrykket (feks 4 = -1*1 + b) og løs for b så har du funksjonen for den rette linja. du kan kontrollere ved å sjekke funksjonen mot det andre punktet. for b skal du først tegne og se hvilket punkt de krysser i. Punktet linjene krysser i er punktet der x og y er lik for begge funksjonene. Det løses lettes ved å føsrt sette de to funksjonene lik hverandre (2x-1=-x+5) og løse denne for x. Sett så den kjente x-verdien inn i en av funskjonene og finn tilhørende y. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå