Senyor de la guerra Skrevet 1. september 2009 Del Skrevet 1. september 2009 Hvis vi har en kjent funksjon: y= sqrt(x), hvordan finner jeg da likningen til tangenten som skjærer x-aksen i x=-1? Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 1. september 2009 Del Skrevet 1. september 2009 Det vart diskutert for nokre innlegg sidan, so sjå litt lengre oppe i tråden. Lenke til kommentar
BlueDevil Skrevet 1. september 2009 Del Skrevet 1. september 2009 Har ikke tid til å bla gjennom, så: Hvordan løser jeg denne? Tenker spesielt på det i parentesen 4^3x(2^2x3)^3 ^ betyr opphøyd i. Det er samme om jeg får svaret i Potens eller vanlig tall. Lenke til kommentar
Senyor de la guerra Skrevet 1. september 2009 Del Skrevet 1. september 2009 Det vart diskutert for nokre innlegg sidan, so sjå litt lengre oppe i tråden. Takk til deg og Fredrikern. Tenk så flott verden hadde vært hvis vi alle hadde hatt en fysmat-er hver. Lenke til kommentar
tcmn Skrevet 1. september 2009 Del Skrevet 1. september 2009 Hei! Sitter og gjør mattelekser for 10. trinn der vi har Regning med variabler. Det går helt greit for meg med slike stykker som 2(2x + 4y) + 2(x + y) osv men når vi kommer til et stykke som ser slik ut: 3x(2x - 2) - 2x(x + 4), da slutter jeg å skjønne. Nå sliter jeg med dette stykket: 3a - (a - b) + (2a - 3b) og skjønner verken hvordan jeg skal regne det ut eller hvordan det skal settes opp. Kan noen forklare meg dette, og ellers hvordan man gjør det. Takk Lenke til kommentar
Senyor de la guerra Skrevet 1. september 2009 Del Skrevet 1. september 2009 (endret) 3a - (a-b) + (2a-3b) = 3a - a+b + 2a-3b = 3a-a+2a + b-3b = 4a - 2b = 2(2a-b) Edit: uoversiktelig Endret 1. september 2009 av runesole Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 1. september 2009 Del Skrevet 1. september 2009 @runesole Berre hyggjeleg. @Bluedevil Er x-ane gangeteikn, altso står det og . Då vert I tillegg kan eg nemne at og , om du vil trekkje det litt meir saman på ein eller annan måte. @tcmn Du skal berre forenkle uttrykket reknar eg med, altso trekkje saman dei ledda som høyrer saman (slik Xell var inne på lengre oppe). Hugs at der det står minus framfor ein parentes må du endre forteikn på alle ledda inne i parentesen når du tar den bort. T.d. vert 3a - (a-b) = 3a - a + b = 2a+b. 3a tyder 3*a, som òg kan skrivast a+a+a. 3a-a vert då a+a+a-a = a+a = 2a. Det er akkurat det same som med x-ane og y-ane i det fyrste stykket du skreiv opp, so du var kanskje klar over ein del av det eg sa her. Når det gjeld det andre stykket ditt, so fungerer det og på akkurat same måte, berre at her vil du få ledd som inneheld x2. T.d. er . Lenke til kommentar
tcmn Skrevet 1. september 2009 Del Skrevet 1. september 2009 3a - (a-b) + (2a-3b)= 3a - a+b + 2a-3b = 3a-a+2a + b-3b = 4a - 2b = 2(2a-b) Edit: uoversiktelig Helt greit, bortsett fra at svaret i fasiten i boka er 4a - 2b Men fikk hjelp så fant ut svaret. Har et annet stykke jeg sliter veldig med, det er: 5x - 3x (x - 2) - x(x + 2) Svaret i fasiten her er -4x2 (minus 4 x i 2) + 9x Lenke til kommentar
ovzer Skrevet 1. september 2009 Del Skrevet 1. september 2009 (endret) 5x - 3x (x - 2) - x(x + 2) = 5x - 3x² + 6x -x² -2x = 9x - 4x² Forklaring: 5x - 3x (x - 2) - x(x + 2) Først løser vi opp parantesene: Husk at x * x= x² og -3x * -2 blir + = 5x - 3x² + 6x -x² -2x Da er det bare å legge sammen og trekke fra. = 9x - 4x² 9x - 4x² er det samme som -4x² + 9x Endret 1. september 2009 av ovzern Lenke til kommentar
tcmn Skrevet 1. september 2009 Del Skrevet 1. september 2009 (endret) 5x - 3x (x - 2) - x(x + 2)= 5x - 3x² + 6x -x² -2x = 9x - 4x² Forklaring: 5x - 3x (x - 2) - x(x + 2) Først løser vi opp parantesene: Husk at x * x= x² og -3x * -2 blir + = 5x - 3x² + 6x -x² -2x Da er det bare å legge sammen og trekke fra. = 9x - 4x² Tusen takk for svar! Nå blir det mye spørring fra meg, men dette er den siste tingen jeg sliter med. Nå er jeg kommet til kategorien Multiplikasjon av to parantesutrykk. F. eks. dette stykket: (x - 4)(2 - x) er svaret -x(i andre) + 6x - 8 Jeg regnet ut stykket slik: (x -4)(2 - x) x*2 og x*x + 4*2 og 4*x 2x - x(i andre) + 8 - 4x Jeg tok så: 2x - 4x = -2x og svaret mitt blir: -x(i andre) - 2x - 8 Hvordan vet man hvor man skal bruke pluss og minus, både i utregningen og svaret. Dette er så irriterende! 9x - 4x² er det samme som -4x² + 9x ; Endret; tok ut av quoten Endret 1. september 2009 av tcmn Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 1. september 2009 Del Skrevet 1. september 2009 (endret) Tusen takk for svar! Nå blir det mye spørring fra meg, men dette er den siste tingen jeg sliter med. Nå er jeg kommet til kategorien Multiplikasjon av to parantesutrykk. F. eks. dette stykket: (x - 4)(2 - x) er svaret -x(i andre) + 6x - 8 Jeg regnet ut stykket slik: (x -4)(2 - x) x*2 og x*x + 4*2 og 4*x 2x - x(i andre) + 8 - 4x Jeg tok så: 2x - 4x = -2x og svaret mitt blir: -x(i andre) - 2x - 8 Hvordan vet man hvor man skal bruke pluss og minus, både i utregningen og svaret. Dette er så irriterende! 9x - 4x² er det samme som -4x² + 9x ; Endret; tok ut av quoten minus gange minus gir pluss minus gange pluss gir minus pluss gange pluss gir pluss pluss gange minus gir minus Kan også sies slik: Ulike fortegn gir minus, like fortegn gir pluss. her står + og - for å indikere positve og negative tall som blir ganget sammen. Endret 1. september 2009 av Nebuchadnezzar Lenke til kommentar
ovzer Skrevet 1. september 2009 Del Skrevet 1. september 2009 (endret) (x - 4)(2 - x) = x*-x + x*2 -4*-x -4*2 = -x² + 2x +4x -8 =-x² + 6x - 8 Jeg vet ikke hvordan dere har lært å regne slik, men jeg bruker å ta med plusser og minuser når jeg løser opp parantesene. Når du sier du tar x*2 og x*x + 4*2 og 4*x, så må du huske å ta med minusene med for eksempel x*x som skal være x*-x. Skjønte du det? Endret 1. september 2009 av ovzern Lenke til kommentar
DrKarlsen Skrevet 1. september 2009 Del Skrevet 1. september 2009 Det vart diskutert for nokre innlegg sidan, so sjå litt lengre oppe i tråden. Takk til deg og Fredrikern. Tenk så flott verden hadde vært hvis vi alle hadde hatt en fysmat-er hver. Ja, for all del. Bare hyggelig. Lenke til kommentar
Senyor de la guerra Skrevet 2. september 2009 Del Skrevet 2. september 2009 Trenger noen tips til hvordan oppg 5 og 11 skal løses. Kommer liksom ikke i gang på noen av de. Eksamensoppgaver TMA4100 Lenke til kommentar
Turbosauen Skrevet 2. september 2009 Del Skrevet 2. september 2009 (endret) De er såkalte 'Related rates'-problemer. Sett opp en ligning som beskriver systemet (f.eks i oppg 11: pytagoras), og deriver mhp tiden. Pass på å ikke glemme kjernereglen når du deriverer. Vet ikke hvor mye hjelp du vil ha, men her er litt til for oppg 11: s=avstad fra politi til bil Det de spør om er Endret 2. september 2009 av Turbosauen Lenke til kommentar
Deneb Skrevet 3. september 2009 Del Skrevet 3. september 2009 (endret) Heihei! Lurte på om noen kunne vise meg hvordan man svarer på følgende oppgave: "Find a parameterization for the lower part of the parabola x-z=y^2 " Flaut å si, men er helt blank, og finner ikke tilstrekkelig hjelp. Hvordan er korrekt fremgangmåte for å finne en parameterfremstilling for kurven? Er det riktig at en finner "lower part" v.ha å finne ut når den deriverte er tilnærmet 1? Endret 3. september 2009 av slux Lenke til kommentar
stasomfaen Skrevet 3. september 2009 Del Skrevet 3. september 2009 hmm... Jeg går T-matte nå, og har et stykke jeg er usikker på.. "Dette er en gammel kinesisk oppgave som minst er 2-3000 år gammel: Et 10M høyt bambusrør er knekt uten at de to delene er falt fra hverandre. Den nederste delen står fortsatt på den horisontale bakken. Enden av den øverste delen har truffet bakken 3 M fra rota. Hvor høyt over bakken er bruddstedet?" Det jeg har prøvd (svaret i fasit er 4.55, jeg får 4.5) er dette: X^2 = 2X^2 - 3^2 X^2 = 4X^2 - 9^2 X^2 = (4X^2)/4 - (9^2)4 Så tar jeg kvadratrota av 20,25 og det blir 4,5. Er jeg helt på villspor eller? Lenke til kommentar
Frexxia Skrevet 3. september 2009 Del Skrevet 3. september 2009 Det er riktig at du må bruke pytagoras, men jeg skjønner ikke helt hva du gjør. Du må uttrykke sidene i den rettvinklede trekanten ved x (høyden over bakken). Løsning: Lenke til kommentar
stasomfaen Skrevet 3. september 2009 Del Skrevet 3. september 2009 (endret) uff, jeg har tydligvis ikke anlegg for matematikk Men tusen takk Endret 3. september 2009 av robbern9292 Lenke til kommentar
Artorp Skrevet 3. september 2009 Del Skrevet 3. september 2009 Hei, går studiespesialiserende T-matte 1. året, og vil gjerne få en forklaring på en oppgave i boka. Svaret blir , men hvorfor? Jeg vet at 2/0.732 er 2.7322..., og motsatt (2/2.732 = 0.73206...), men hvordan viser man dette med regning? Takk Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå