Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hypotenusen er ikkje rett på nokon av bilete.

 

Bilete 1: Krummet innover.

Bilete 2: Krummet utover.

 

Tenk litt, så ser du det. Evt. rekn.

 

Dersom du f.eks. ser på streken som er 5 ruter frå spissen nede til venstre, så vil du se at den kryssar forskjelleg på begge bilete.

 

EDIT: Her er det verkeleg konkurranse om å svare fyst, ja! ;)

Endret av JarlG
Lenke til kommentar

En oppgave jeg ikke helt klarer å se løsningen på:

 

 

 

Finnes der en tangent til funksjonen chart?cht=tx&chl= y = \sqrt{x} som krysser x-aksen i x = -1? (ja) Finn likningen til tangenten, samt punktet (x,y) hvor funksjonen blir tangert.

 

anyone? Likningssett på ett eller annet vis?

Lenke til kommentar
En oppgave jeg ikke helt klarer å se løsningen på:

 

 

 

Finnes der en tangent til funksjonen chart?cht=tx&chl= y = \sqrt{x} som krysser x-aksen i x = -1? (ja) Finn likningen til tangenten, samt punktet (x,y) hvor funksjonen blir tangert.

 

anyone? Likningssett på ett eller annet vis?

 

y' = 1/(2*sqrt(x)).

 

Finn en vilkårlig tangent til y i et vilkårlig punkt (a,b), og bruk det du vet om linjer som går fra et punkt til et annet. Evt. stigningstall.

Lenke til kommentar
En oppgave jeg ikke helt klarer å se løsningen på:

 

 

 

Finnes der en tangent til funksjonen chart?cht=tx&chl= y = \sqrt{x} som krysser x-aksen i x = -1? (ja) Finn likningen til tangenten, samt punktet (x,y) hvor funksjonen blir tangert.

 

anyone? Likningssett på ett eller annet vis?

 

y' = 1/(2*sqrt(x)).

 

Finn en vilkårlig tangent til y i et vilkårlig punkt (a,b), og bruk det du vet om linjer som går fra et punkt til et annet. Evt. stigningstall.

 

Tror ikke jeg vet nok om linjer som går fra et punkt til et annet. Kan du bruke en litt mindre skje?

Lenke til kommentar

Det er tangenten i et vilkårlig punkt som skal skjære x = -1, funksjonen selv trenger ikke være definert der.

 

Definerer en lineær funksjon g(x) med kravene g(a) = y(a) og g(-1) = 0. Finner hvilket tall x = a som gjør at tangenten i y(a) skjærer x-aksen i -1:

 

chart?cht=tx&chl=\frac{g(a)-g(-1)}{a-(-1)} = y^\prime(a) = \frac{1}{2\sqrt{a}} \qquad \qquad \Rightarrow \qquad \qquad a = 1

 

chart?cht=tx&chl=\frac{g(x)-g(-1)}{x-(-1)} = y^\prime(1) = \frac{1}{2} \qquad \qquad \Rightarrow \qquad \qquad g(x) = \frac{1}{2}(x+1)

Endret av Fredrikern
Lenke til kommentar
for det første: sqrt(x) er ikke definert i x=-1, så den kan ikke ha noen tangent i det punktet. i x=1 derimot, er det enkelt å finne:

 

mimetex.cgi?y-y_0=a(x-x_0)

sett inn a=0.5, mimetex.cgi?y_0=1

 

Bare som et lite innstikk her for å friske opp mine elementære derivasjonskunnskaper. Når du deriverer mimetex.cgi?\sqrt{x}, hvis jeg husker riktig, behandler man det som mimetex.cgi?x^{\frac{1}{2}} og går videre derfra?

 

EDIT: Rettet mimetex.cgi?x^{-1} til mimetex.cgi?x^{\frac{1}{2}}.

Endret av Zeke
Lenke til kommentar
Men hvorfor blir svaret - og ikke + og når vet jeg når jeg skal plusse dem sammen de står helt hultitibulter :(

 

eks:

a-b+2a-3b-3a+4a=4a-4b

 

Du skal plusse de sammen når de hører sammen. a'ene hører sammen og b'ene hører sammen.

Hvis du sliter med å plusse de sammen fordi de står hultert i buldter så kan det være lurt å sortere de først.

 

 

a-b+2a-3b-3a+4a = a + 2a - 3a + 4a - b - 3b = 4a - 4b

 

her blir det - forran b'ene fordi -1-3=-4

 

Du spør hvorfor det noen ganger blir + og noen ganger + , vel, det er fordi oppgavene er forskjellig. Hvis det feks hadde stått + i stede for - forran den siste 3b så hadde svaret blitt 4a + 2b fordi -1+3=2.

Lenke til kommentar
Fysikk, om det finnes lignende tråd så bare link meg :)

 

Odin står på toppen av et tårn og det er 300 meter til bakken.

Han har to kuler A og B. A veier 30kg og B veier 10 kg.

 

a) Når faller kulene like fort ?

b) Når aksellererer kule B mer enn A ?

c) Hva er den største avstanden mellom kulene ?

Hvis vi ser bort fra luftmotstand vil de falle like fort. I vakum faller en fjær og en bowlingball like fort.

dermed:

a: hele tiden

b: aldri, de akselerer like fort. 9.81 m/s2 hvis det er på jorda

c: kommer an på avstanden mellom kulene når han slipper de ned. med vertikalt vil det ikke være noen avstandsforskjell

Lenke til kommentar

Jeg tenkte det på denne måten: Odin slipper begge kulene samtidig.

 

a) Kule A er tyngre og faller fortere, men dette betyr at den treffer fortere punktet der kreftene utlignes

( tyndgekraft og luftmotstand )

b) Kule B vil aksellere raskere etter Kule A har nådd maks farten, fremtil den selv treffer maks farten.

c) avstanden mellom kulene vil være størst i det A når maksfarten sinn.

 

Kan godt være dette er feil siden jeg kan meget lite fysikk. Men kunne være greit å få en forklaring på hvorfor dette er feil. Jeg mener også at begge kulene treffer bakken samtidig, men at kulene ellers ikke oppfører seg helt likt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...