olopolo Skrevet 31. august 2009 Del Skrevet 31. august 2009 (endret) Noen som kan hjelpe til med denne =) ? K Endret 31. august 2009 av olopolo Lenke til kommentar
JarlG Skrevet 31. august 2009 Del Skrevet 31. august 2009 Noen som kan hjelpe til med denne =) ? K Kan vel prøve, samt forklare underveis; Ledd med negativ potens blir flytta, og endra, så vi ender med dette: Dette kan me rekne meir på; Så stryke faktorar mot kvarandre i teller og nemner: Her kan me ikkje gjera noko meir, og vi har derfor kjemt fram til svaret vårt. Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 31. august 2009 Del Skrevet 31. august 2009 Det er berre y-en i nemnaren som er opphøga, so då vert det Hadde heile nemnaren vore opphøga ville du jo fått ma. i teljaren. Lenke til kommentar
JarlG Skrevet 31. august 2009 Del Skrevet 31. august 2009 Ja, det er sant. Takk for retting! Lenke til kommentar
iharal4 Skrevet 31. august 2009 Del Skrevet 31. august 2009 Vet ikke om dette er helt rett tråd men tar det her uansett. Om jeg fikk en svak 4 i T-matte på vgs1, er da R-matte på vgs2 og 3 så godt som uoverkommelig? Lenke til kommentar
Scooby snacks Skrevet 31. august 2009 Del Skrevet 31. august 2009 Jeg strøk i vg1-matten (1MX), men klarte da å karre til meg en 6-er i 2- og 3MX (tilsvarende R-matte i dag). Lenke til kommentar
zatux Skrevet 31. august 2009 Del Skrevet 31. august 2009 Jeg sliter med en mellomregning. Dette er slik det står i boka - men jeg skjønner ikke hva som blir gjordt der imellom. Noen som kan gi meg ett hint? Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 31. august 2009 Del Skrevet 31. august 2009 Flytt over 2x og del på 2y. Lenke til kommentar
Scooby snacks Skrevet 31. august 2009 Del Skrevet 31. august 2009 (endret) "Flytter over" 2x og deler på 2y ... Slått på målstreken ... Endret 31. august 2009 av Billy-the-kid Lenke til kommentar
zatux Skrevet 31. august 2009 Del Skrevet 31. august 2009 Hjertelig. Jeg lette blindt etter en mer avansert løsning, hehe. Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 31. august 2009 Del Skrevet 31. august 2009 Kan noen forklare eller henvise til steder hvor jeg kan løse oppgaver på formen x personer maler y hust på t timer helst hvordan man finner x, y og t... eksempel 5 personer maler 4 hus på 3 timer hvor lang tid bruker 4 personer på 5 hus ? eller 5 personer bruker 6 timer på 7 hus hvor mange menn trengs det for å male 100 hus på 100 timer ? Lenke til kommentar
GrevenLight Skrevet 31. august 2009 Del Skrevet 31. august 2009 (endret) 4x-y-2y+2x+y=6x-2y Noen som vil forklare? Forstår ikke hvorfor svaret blir - og ikke + Endret 31. august 2009 av GrevenLight Lenke til kommentar
Pokey Skrevet 31. august 2009 Del Skrevet 31. august 2009 4x-y-2y+2x+y=6x-2y Noen som vil forklare? still dem opp bedre: (flytt X-ene sammen og Y-ene sammen) 4x+2x-y-2y+y = 6x-2y addert og substrahert: 6x-2y = 6x-2y oh would you look at that. Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 31. august 2009 Del Skrevet 31. august 2009 Kan noen forklare eller henvise til steder hvor jeg kan løse oppgaver på formen x personer maler y hust på t timer helst hvordan man finner x, y og t... eksempel 5 personer maler 4 hus på 3 timer hvor lang tid bruker 4 personer på 5 hus ? eller 5 personer bruker 6 timer på 7 hus hvor mange menn trengs det for å male 100 hus på 100 timer ? Det er vel ikke verre enn å tenke at f.eks. (på den første) 4 hus males på 3 timer, altså brukes det 3/4 = 0.75 timer per hus. Dette gjøres av 5 personer, så én person ville brukt 0.75 * 5 = 3.75 timer på ett hus. Deler du dette på 4 så får du 0.94 timer, som er tiden 4 personer ville brukt på ett hus. Nå er det bare til å gange med antall hus, altså 5, så har du svaret. En systematisk måte å gjøre dette på, er å definere en slags hastighet/effektivitet for malerene. Det er jo dette som er pointet med opplysningene som gis -- de forteller hvor rask hver maler er. La "malerhastighet" være definert som v = y/(t * x). Altså antall hus delt på tiden, delt på antall folk. Dette er jo en logisk definisjon. Eksempelet ovenfor blir da: v = 4/(3 * 5) = 4/15 Så har du at hastigheten i spørsmålet er v = 5/(t*4). Disse må være like. Så 4/15 = 5/(4t). Løser du denne så får du samme t-verdi som ovenfor. Det er sikkert andre måter å sette dette opp på også. Lenke til kommentar
GrevenLight Skrevet 31. august 2009 Del Skrevet 31. august 2009 Men hvorfor blir svaret - og ikke + og når vet jeg når jeg skal plusse dem sammen de står helt hultitibulter eks: a-b+2a-3b-3a+4a=4a-4b Lenke til kommentar
Pokey Skrevet 31. august 2009 Del Skrevet 31. august 2009 Det var ikke noe serlig svar i den oppgaven. 4x+2x-y-2y+y = 6x-2y det du skal gjøre her er å forenkle den mest mulig, noe som her gikk helt ned til 6x-2y=6x-2y. Det bak likhetstegnet var ikke i minus. x og y er fortsatt variabler. Hvis vi sier at x=3 og y=2 ville det blitt som dette 6x-2y=18-4 altså 6x-2y=14 ------ a-b+2a-3b-3a+4a=4a-4b Selv om det står pluss inni der må du skille a og b fra hverandre. Du kan ikke ta f.eks 2a-b. Svaret på 2a-b hadde da blitt akkurat det, 2a-b, fordi du ikke kan forenkle det mer. Lenke til kommentar
GrevenLight Skrevet 31. august 2009 Del Skrevet 31. august 2009 Huh? Hvorfor står det noen ganger: eks: =2a-2b og andre ganger 2a+2b? Lenke til kommentar
JarlG Skrevet 31. august 2009 Del Skrevet 31. august 2009 Korleis rekkefølgje du adderer i, har ingenting og seie. Vi seier at addisjon er kommutativ, nettopp derfor. Eksempel: Denne omstellingi endrar inga ting på det endelege resultatet, den berre gjer ting enklare. Ein anna måte å gjere ting enklare på, er å setje inn parantesar; Forresten; multiplikasjon er også ein kommutativ reknemåte. Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 31. august 2009 Del Skrevet 31. august 2009 Vet ikke om dette er helt rett tråd men tar det her uansett. Om jeg fikk en svak 4 i T-matte på vgs1, er da R-matte på vgs2 og 3 så godt som uoverkommelig? Det går nok fint om du har nok viljestyrke. Selv fikk jeg en midt-på-treet firer i 1T, og en (overraskende) dårlig treer i R1-matte. Jeg visste da at jeg måtte skjerpe meg hvis jeg ville fortsette med R-matte og ta R2 i 3. klasse, og gjorde dette. Endte opp med en solid femmer i R2. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå