Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Noen som kan hjelpe til med denne =) ?

 

K

Kan vel prøve, samt forklare underveis;

 

Ledd med negativ potens blir flytta, og endra, så vi ender med dette:

 

chart?cht=tx&chl= \frac {6x^5*3x^4}{xy^2}

 

Dette kan me rekne meir på;

 

chart?cht=tx&chl= \frac {18x^9}{xy^2}

 

Så stryke faktorar mot kvarandre i teller og nemner:

 

chart?cht=tx&chl= \frac {18x^8}{y^2}

 

Her kan me ikkje gjera noko meir, og vi har derfor kjemt fram til svaret vårt.

Lenke til kommentar

Kan noen forklare eller henvise til steder hvor jeg kan løse oppgaver på formen

 

x personer maler y hust på t timer

 

helst hvordan man finner x, y og t...

 

eksempel

 

5 personer maler 4 hus på 3 timer

 

hvor lang tid bruker 4 personer på 5 hus ?

 

eller

 

5 personer bruker 6 timer på 7 hus

 

hvor mange menn trengs det for å male 100 hus på 100 timer ?

Lenke til kommentar
Kan noen forklare eller henvise til steder hvor jeg kan løse oppgaver på formen

 

x personer maler y hust på t timer

 

helst hvordan man finner x, y og t...

 

eksempel

 

5 personer maler 4 hus på 3 timer

 

hvor lang tid bruker 4 personer på 5 hus ?

 

eller

 

5 personer bruker 6 timer på 7 hus

 

hvor mange menn trengs det for å male 100 hus på 100 timer ?

 

Det er vel ikke verre enn å tenke at f.eks. (på den første) 4 hus males på 3 timer, altså brukes det 3/4 = 0.75 timer per hus. Dette gjøres av 5 personer, så én person ville brukt 0.75 * 5 = 3.75 timer på ett hus. Deler du dette på 4 så får du 0.94 timer, som er tiden 4 personer ville brukt på ett hus. Nå er det bare til å gange med antall hus, altså 5, så har du svaret.

 

En systematisk måte å gjøre dette på, er å definere en slags hastighet/effektivitet for malerene. Det er jo dette som er pointet med opplysningene som gis -- de forteller hvor rask hver maler er. La "malerhastighet" være definert som v = y/(t * x). Altså antall hus delt på tiden, delt på antall folk. Dette er jo en logisk definisjon. Eksempelet ovenfor blir da:

 

v = 4/(3 * 5) = 4/15

 

Så har du at hastigheten i spørsmålet er v = 5/(t*4). Disse må være like. Så 4/15 = 5/(4t). Løser du denne så får du samme t-verdi som ovenfor.

 

Det er sikkert andre måter å sette dette opp på også.

Lenke til kommentar

Det var ikke noe serlig svar i den oppgaven.

4x+2x-y-2y+y = 6x-2y

det du skal gjøre her er å forenkle den mest mulig, noe som her gikk helt ned til 6x-2y=6x-2y.

 

Det bak likhetstegnet var ikke i minus. x og y er fortsatt variabler. Hvis vi sier at x=3 og y=2 ville det blitt som dette

6x-2y=18-4

altså

6x-2y=14

 

------

a-b+2a-3b-3a+4a=4a-4b

Selv om det står pluss inni der må du skille a og b fra hverandre. Du kan ikke ta f.eks 2a-b. Svaret på 2a-b hadde da blitt akkurat det, 2a-b, fordi du ikke kan forenkle det mer.

Lenke til kommentar

Korleis rekkefølgje du adderer i, har ingenting og seie. Vi seier at addisjon er kommutativ, nettopp derfor.

 

Eksempel:

chart?cht=tx&chl= 2+5 = 5+2

 

chart?cht=tx&chl= 2a +3b - a = 2a - a + 3b = a +3b

 

Denne omstellingi endrar inga ting på det endelege resultatet, den berre gjer ting enklare. Ein anna måte å gjere ting enklare på, er å setje inn parantesar;

 

chart?cht=tx&chl= 4x  - y - 2y + 2x + y= 6x - 2y

 

chart?cht=tx&chl= (4x+2x) + (y -y - 2y) = 6x - 2y

 

chart?cht=tx&chl= 6x + (-2y) = 6x - 2y

 

 

Forresten; multiplikasjon er også ein kommutativ reknemåte. :)

Lenke til kommentar
Vet ikke om dette er helt rett tråd men tar det her uansett.

 

Om jeg fikk en svak 4 i T-matte på vgs1, er da R-matte på vgs2 og 3 så godt som uoverkommelig?

Det går nok fint om du har nok viljestyrke. Selv fikk jeg en midt-på-treet firer i 1T, og en (overraskende) dårlig treer i R1-matte. Jeg visste da at jeg måtte skjerpe meg hvis jeg ville fortsette med R-matte og ta R2 i 3. klasse, og gjorde dette. Endte opp med en solid femmer i R2. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...