Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Noen som kan hjelpe til med denne =) ?

 

K

Kan vel prøve, samt forklare underveis;

 

Ledd med negativ potens blir flytta, og endra, så vi ender med dette:

 

chart?cht=tx&chl= \frac {6x^5*3x^4}{xy^2}

 

Dette kan me rekne meir på;

 

chart?cht=tx&chl= \frac {18x^9}{xy^2}

 

Så stryke faktorar mot kvarandre i teller og nemner:

 

chart?cht=tx&chl= \frac {18x^8}{y^2}

 

Her kan me ikkje gjera noko meir, og vi har derfor kjemt fram til svaret vårt.

Kan noen forklare eller henvise til steder hvor jeg kan løse oppgaver på formen

 

x personer maler y hust på t timer

 

helst hvordan man finner x, y og t...

 

eksempel

 

5 personer maler 4 hus på 3 timer

 

hvor lang tid bruker 4 personer på 5 hus ?

 

eller

 

5 personer bruker 6 timer på 7 hus

 

hvor mange menn trengs det for å male 100 hus på 100 timer ?

Kan noen forklare eller henvise til steder hvor jeg kan løse oppgaver på formen

 

x personer maler y hust på t timer

 

helst hvordan man finner x, y og t...

 

eksempel

 

5 personer maler 4 hus på 3 timer

 

hvor lang tid bruker 4 personer på 5 hus ?

 

eller

 

5 personer bruker 6 timer på 7 hus

 

hvor mange menn trengs det for å male 100 hus på 100 timer ?

 

Det er vel ikke verre enn å tenke at f.eks. (på den første) 4 hus males på 3 timer, altså brukes det 3/4 = 0.75 timer per hus. Dette gjøres av 5 personer, så én person ville brukt 0.75 * 5 = 3.75 timer på ett hus. Deler du dette på 4 så får du 0.94 timer, som er tiden 4 personer ville brukt på ett hus. Nå er det bare til å gange med antall hus, altså 5, så har du svaret.

 

En systematisk måte å gjøre dette på, er å definere en slags hastighet/effektivitet for malerene. Det er jo dette som er pointet med opplysningene som gis -- de forteller hvor rask hver maler er. La "malerhastighet" være definert som v = y/(t * x). Altså antall hus delt på tiden, delt på antall folk. Dette er jo en logisk definisjon. Eksempelet ovenfor blir da:

 

v = 4/(3 * 5) = 4/15

 

Så har du at hastigheten i spørsmålet er v = 5/(t*4). Disse må være like. Så 4/15 = 5/(4t). Løser du denne så får du samme t-verdi som ovenfor.

 

Det er sikkert andre måter å sette dette opp på også.

Det var ikke noe serlig svar i den oppgaven.

4x+2x-y-2y+y = 6x-2y

det du skal gjøre her er å forenkle den mest mulig, noe som her gikk helt ned til 6x-2y=6x-2y.

 

Det bak likhetstegnet var ikke i minus. x og y er fortsatt variabler. Hvis vi sier at x=3 og y=2 ville det blitt som dette

6x-2y=18-4

altså

6x-2y=14

 

------

a-b+2a-3b-3a+4a=4a-4b

Selv om det står pluss inni der må du skille a og b fra hverandre. Du kan ikke ta f.eks 2a-b. Svaret på 2a-b hadde da blitt akkurat det, 2a-b, fordi du ikke kan forenkle det mer.

Korleis rekkefølgje du adderer i, har ingenting og seie. Vi seier at addisjon er kommutativ, nettopp derfor.

 

Eksempel:

chart?cht=tx&chl= 2+5 = 5+2

 

chart?cht=tx&chl= 2a +3b - a = 2a - a + 3b = a +3b

 

Denne omstellingi endrar inga ting på det endelege resultatet, den berre gjer ting enklare. Ein anna måte å gjere ting enklare på, er å setje inn parantesar;

 

chart?cht=tx&chl= 4x  - y - 2y + 2x + y= 6x - 2y

 

chart?cht=tx&chl= (4x+2x) + (y -y - 2y) = 6x - 2y

 

chart?cht=tx&chl= 6x + (-2y) = 6x - 2y

 

 

Forresten; multiplikasjon er også ein kommutativ reknemåte. :)

Vet ikke om dette er helt rett tråd men tar det her uansett.

 

Om jeg fikk en svak 4 i T-matte på vgs1, er da R-matte på vgs2 og 3 så godt som uoverkommelig?

Det går nok fint om du har nok viljestyrke. Selv fikk jeg en midt-på-treet firer i 1T, og en (overraskende) dårlig treer i R1-matte. Jeg visste da at jeg måtte skjerpe meg hvis jeg ville fortsette med R-matte og ta R2 i 3. klasse, og gjorde dette. Endte opp med en solid femmer i R2. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...