Torbjørn T. Skrevet 27. august 2009 Rapporter Del Skrevet 27. august 2009 (endret) Reknar med det skal vere ? Berre del opp brøken: Red.: Forteiknsfeil Endret 27. august 2009 av Torbjørn T. Lenke til kommentar
No Matter What You Say Skrevet 27. august 2009 Rapporter Del Skrevet 27. august 2009 Skjønner ikke helt hvorfor man bare kan stryke den første x'en, og hvorfor det blir pluss tegn mellom brøkene etter du har delt de. Synes dette var litt motstridende med det jeg har lært tidligere. Lenke til kommentar
Imaginary Skrevet 27. august 2009 Rapporter Del Skrevet 27. august 2009 Han har bare tatt for seg brøken. Minustegnet forsvinner fordi det er 2 av dem. Lenke til kommentar
wûst Skrevet 28. august 2009 Rapporter Del Skrevet 28. august 2009 Trenger hjelp med faktorisering. Her er to oppgaver (gjerne forklar hva jeg skal gjøre med teskje) : 1) (2x+1)^2 - 16 2) 12x - 75x Lenke til kommentar
Frexxia Skrevet 28. august 2009 Rapporter Del Skrevet 28. august 2009 På den første kan du bruke konjugatsetningen, og på den andre setter du x utenfor parantes (du må altså finne det som er felles for leddene). Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 28. august 2009 Rapporter Del Skrevet 28. august 2009 (endret) Endret 28. august 2009 av Nebuchadnezzar Lenke til kommentar
JarlG Skrevet 28. august 2009 Rapporter Del Skrevet 28. august 2009 På den første kan du bruke konjugatsetningen, og på den andre setter du x utenfor parantes (du må altså finne det som er felles for leddene). Trur du meiner 1. kvadratsetning. Konjugatsetningen blir nytta i følgjande tilfelle: Vil ikkje vere pirkete, men rett skal vere rett. Lenke til kommentar
Imaginary Skrevet 28. august 2009 Rapporter Del Skrevet 28. august 2009 (endret) Nei, det var konjugatsetningen som ble benyttet her: Endret 28. august 2009 av Fredrikern Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 28. august 2009 Rapporter Del Skrevet 28. august 2009 Nei, han meiner konjugatsetninga. Set a = (2x+1) og b = 16, so får ein Som Nebuchadnezzar gjorde over, berre at han blingsa litt og satte 16=8^2. Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 28. august 2009 Rapporter Del Skrevet 28. august 2009 (endret) Hva gjør du egentlig her i 2. ledd? Der ser ut som du setter -16 = -82. Er det trykkfeil, og skal være -42, eller er det noe jeg ikke forstår? Endret 28. august 2009 av Zeke Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 28. august 2009 Rapporter Del Skrevet 28. august 2009 Rettet på Dette hadde blitt stryk på eksamen gitt. Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 28. august 2009 Rapporter Del Skrevet 28. august 2009 (endret) Hehe. ^^ Jeg blir alltid så usikker på mine egne mattekunnskaper når jeg ser ting jeg tror er feil i andres arbeid, spesielt hos personer jeg vet er flinkere/høyere utdannet enn meg. Men alle kan selvfølgelig slurve en gang i blant. Endret 28. august 2009 av Zeke Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 28. august 2009 Rapporter Del Skrevet 28. august 2009 (endret) Hahah ja, men jeg er verken smartere eller høyere utdannet enn deg. Bare en stakkar elev som akkurat har begynnt på VG2 og tar R1 Sir lancelot og 5 riddere sitter rundt det rundte bordetetter en opphetet diskusjon blir alle uvenner med personen som sitter på høyre og venstre av seg og må derfor bytte plass hvor mange nye kombinasjoner kan vi få ? Er svaret 12 eller 36, veldig usikker her. Setter en knapp på 36 though. Endret 28. august 2009 av Nebuchadnezzar Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 28. august 2009 Rapporter Del Skrevet 28. august 2009 Aha, da blander jeg. Av en eller annen grunn mente jeg at jeg hadde lest at du gikk på høyskole/universitet. Lenke til kommentar
JarlG Skrevet 28. august 2009 Rapporter Del Skrevet 28. august 2009 (endret) Beklager kvadratsetning - konjugatsetning tullet mitt.. Leste ikkje ordentleg gjennom, så berre , og inga ting om faktorisering. Ser sjølvsagt no at dykk har heilt korrekt. Endret 28. august 2009 av JarlG Lenke til kommentar
ArmenMinAU Skrevet 28. august 2009 Rapporter Del Skrevet 28. august 2009 Oki har noe matte til dere Husk at det er matte og ikke fysikk, så antar at man må sette opp en ligning på en eller annen måte. På en motorvei er to fotobokser koblet slik at det måler gjennomsnittsfarten til passerende biler over en strekning på 5 km. Fartsgrensen på denne strekningen er 80 km/t. En uoppmerksom bilist oppdager at han har kjørt halve strekningen i farten 95 km/t. Hvor fort kan han i gjennomsnitt kjøre på siste halvdel av strekningen uten å bli tatt i den siste fotoboksen? Lenke til kommentar
Imaginary Skrevet 28. august 2009 Rapporter Del Skrevet 28. august 2009 Minste mulige tid bilisten kan bruke totalt sett: ttot = s / v = 5 km / 80 (km/h) = 0.0625 h. Tid brukt på første halve strekning: tførste del = s / v = 2.5 km / 95 (km/h) ≈ 0.0263 h. Tid bilisten mininmum må bruke på siste strekning: tsiste del = ttot - tførste del ≈ 0.0362 h. Høyeste fart på siste strekning: v = s / tsiste del = 2.5 km / 0.0362 ≈ 69 km/h. Lenke til kommentar
ArmenMinAU Skrevet 28. august 2009 Rapporter Del Skrevet 28. august 2009 (endret) Det var sånn jeg også gjorde det, men virker jo altfor lett til å være rett måte. Det der er jo fysikk, kinda.. Er jo ingeniørmatematikk 1 dette... Endret 28. august 2009 av ArmenMinAU Lenke til kommentar
RainbowLady Skrevet 29. august 2009 Rapporter Del Skrevet 29. august 2009 Sitter og trener meg litt på regnerekkefølge, negative tall, potenser og ting i det nabolaget, og lurer på to ting; 8 : (−4) = Er det ikke noe med at når man deler et positivt tall på et negativt tall så blir det et større positivt tall enn den opprinnelige dividenden? 9 − (−7) Blir svaret her 18, fordi jeg skal endre fortegnet i parantesen med minus foran? Eller er det bare minus multiplisert med minus som gir pluss? Lenke til kommentar
Scooby snacks Skrevet 29. august 2009 Rapporter Del Skrevet 29. august 2009 (endret) Sitter og trener meg litt på regnerekkefølge, negative tall, potenser og ting i det nabolaget, og lurer på to ting; 8 : (−4) = Er det ikke noe med at når man deler et positivt tall på et negativt tall så blir det et større positivt tall enn den opprinnelige dividenden? 9 − (−7) Blir svaret her 18, fordi jeg skal endre fortegnet i parantesen med minus foran? Eller er det bare minus multiplisert med minus som gir pluss? 8:(-4) = 8*(-1/4) = -2 9-(-7)=9+(-1)*(-7)=16 You see? Endret 29. august 2009 av Billy-the-kid Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå