endrebjo Skrevet 25. oktober 2007 Del Skrevet 25. oktober 2007 R = (p * i) / aRa = p * i (R * a) / i = p først ganger du med a på begge sider, så dividerer du med i på begge sider. eventuelt kan du tenke at når du skal flytte over en brøk, kan du bare snu den på hodet. Ok. Men jeg er fremdeles ikke helt med, hater matte Men på 2) så blir det? B=µ*N*I/l Bl=µ*N*I Er det riktig så langt? Hvordan får jeg vekk µ og N? Det nytter ikke å gå rundt og tenke at du hater matte. Utifra formlene kan det virke som at du går elektro, og der har du faktisk bruk for masse matte og formler/algebra.Det uttrykket du oppgir var veldig merkelig, helt til jeg fant ut det var en liten L under brøkstreken. Men du har helt riktig hittil. Nå kan du dele med N og µ på begge sider, så forsvinner de fra høyresiden. Lenke til kommentar
-Tommy Skrevet 25. oktober 2007 Del Skrevet 25. oktober 2007 Heheh, jeg vet at det ikke går ann å tenke slik, og ja, jeg går elektro. Men hvordan skal jeg skrive det opp? Blir det bare B*l/µ/N=I Lenke til kommentar
-Tommy Skrevet 25. oktober 2007 Del Skrevet 25. oktober 2007 Ok, takk for kjempe gode svar Lenke til kommentar
NevroMance Skrevet 25. oktober 2007 Del Skrevet 25. oktober 2007 Trenger hjelp til å invertere en matrise. Om dere har tid så ta det steg for steg. | 2 3 5| | 1 1 -2| |-1 0 3| danke Tar det steg for steg, så løsningen blir lang. La den derfor i skjul tag. Hvis du ikke vet det så finner du forresten den inverterte ved å henge identitetsmatrisen bak og radredusere uttrykket til du har identieten foran. Den inverse vil da være de kolonnene som dannet identiteten før radreduseringa. (Uavhengig av hvor stor nxn matrisen er). Løsning: Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Hvis en setter |2 3 5 1 0 0| [A I]=|1 1 -1 0 1 0| |-1 0 3 0 0 1| Deretter må du radredusere matrisen til første 3 kolonnene danner identitetsmatrisen. Ser at første leddet i rad 1 blir borte ved å legge til 2*rad3. Da vi gjør dette får vi: |0 3 11 1 0 2| |1 1 -1 0 1 0| |-1 0 3 0 0 1| Fjerner så første leddet i rad 3 ved å legge til rad 2. |0 3 11 1 0 2| |1 1 -1 0 1 0| |0 1 2 0 1 1| Bytter om rad 1 og 2. |1 1 -1 0 1 0| |0 3 11 1 0 2| |0 1 2 0 1 1| Fjerner 2. leddet fra rad 2 ved å ta rad 2 - 3*rad 3 |1 1 -1 0 1 0| |0 0 5 1 -3 -1| |0 1 2 0 1 1| Bytter om rad 2 og 3 |1 1 -1 0 1 0| |0 1 2 0 1 1| |0 0 5 1 -3 -1| deler rad 3 på 5 |1 1 -1 0 1 0| |0 1 2 0 1 1| |0 0 1 1/5 -3/5 -1/5| Legget til rad 3 til rad 1 og trekker fra 2*rad 3 i rad 2 |1 1 0 1/5 2/5 -1/5| |0 1 0 2/5 -1/5 7/5| |0 0 1 1/5 -3/5 -1/5| Til slutt trekker vi fra rad 2 fra rad 1 |1 0 0 -1/5 3/5 -8/5| |0 1 0 2/5 -1/5 7/5| |0 0 1 1/5 -3/5 -1/5| Ser da at vi har identitetsmatrisen i de 3 første kolonnene, de 3 siste danner da den inverse som er(Med forbehold om regnefeil): |-1/5 3/5 -8/5| |2/5 -1/5 7/5| |1/5 -3/5 -1/5| Hvis det jeg kom med først var nytt vil jeg anbefalle deg å prøve med dette selv en gang før du ser hva jeg har gjort. Hvis du ikke vet hvordan en radreduserer ligger det noen tips i skjultagen under også: Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Det er kun 3 ting en kan gjøre når en radreduserer. 1) Legge til et multippel av en rad til en annen rad. (Som legge til 2*rad3 til rad 2) 2) Multiplisere en rad med en skalar. (Som å multiplisere rad 1 med 1/2) 3) Bytte om 2 rader. (som bytte rad 2 og 3) Disse 3 tingene gjør at ligningen en får ved for eks. en Ax=b oppgave ikke vil endre seg. Det vil si, tallene vil endre seg, men de vil endre seg i forhold til hverandre slik at svarene vil være like. Håper dette var til hjelp. Lenke til kommentar
edge Skrevet 25. oktober 2007 Del Skrevet 25. oktober 2007 "Vi har gitt AB=a, AC=2a og vinkel A 60 grader. Bestem BC (Snakk om cosinussetningen). Noen? Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 25. oktober 2007 Del Skrevet 25. oktober 2007 Det er bare til å fylle inn i cosinussetningen og løse med hensyn på BC. Svaret skal være gitt med bokstaver (derfor skriver de 'bestem BC' og ikke 'hvor lang er BC?'). Lenke til kommentar
edge Skrevet 25. oktober 2007 Del Skrevet 25. oktober 2007 Det er bare til å fylle inn i cosinussetningen og løse med hensyn på BC. Svaret skal være gitt med bokstaver (derfor skriver de 'bestem BC' og ikke 'hvor lang er BC?'). Skjønte det, men er for trøtt til å skjønne løsningen Lenke til kommentar
-Teddy- Skrevet 25. oktober 2007 Del Skrevet 25. oktober 2007 (endret) Oppgaven lyder: En sirkel går gjennom punktet (4, 0) og tangerer y-aksen i punktet(0, 2). Forklar at likningen for sirkelen kan skrives som (x-r)^2 + (y-2)^2 = r^2 Finn r og skriv opp likningen for sirkelen. Haster egentlig. Endret 25. oktober 2007 av -Teddy- Lenke til kommentar
Prizefighter Skrevet 26. oktober 2007 Del Skrevet 26. oktober 2007 [...] Takker så mye for hjelpen. Lenke til kommentar
Atald Skrevet 26. oktober 2007 Del Skrevet 26. oktober 2007 (endret) Spm 1: En 1 cm bred pinne passerer fotocelle a på 38 ms og fotocelle b som står 1,1 m unna på 26,5 ms. Hvordan finner jeg akselerasjonen? Spm 2: En rakett med startfart v0= 12500 m/s og akselerasjon -9,81 ms/s^2 beveger seg loddrett oppover, hvor høyt kommer raketten? Endret 26. oktober 2007 av Atald Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 26. oktober 2007 Del Skrevet 26. oktober 2007 Spm 1: En 1 cm bred pinne passerer fotocelle a på 38 ms og fotocelle b som står 1,1 m unna på 26,5 ms. Hvordan finner jeg akselerasjonen? Fyll inn i den tidløse formelenv2 - v02 = 2as og løs med hensyn på a. Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 26. oktober 2007 Del Skrevet 26. oktober 2007 En fargeklatt kan ha x antall farger. x antall farger bestemmes ut i fra 3 nivåer, som slås sammen. Det er 3 nivåer som hver for seg har 255 forskjellige fargenyanser. La oss kalle nivåene a, b og c. En nyanse: a: 1 b: 1 c: 1 En annen nyanse: a: 1 b: 1 c: 2 En tredje nyanse: a: 1 b: 2 c: 1 Osv. osv. osv. Hvor mange fargenyanser kan fargeklatten ha? Lenke til kommentar
Atald Skrevet 26. oktober 2007 Del Skrevet 26. oktober 2007 Spm 1: En 1 cm bred pinne passerer fotocelle a på 38 ms og fotocelle b som står 1,1 m unna på 26,5 ms. Hvordan finner jeg akselerasjonen? Fyll inn i den tidløse formelenv2 - v02 = 2as og løs med hensyn på a. Takk, fant den selv en time senere, da jeg var litt mer våken og klar i toppen. Lenke til kommentar
nercix Skrevet 27. oktober 2007 Del Skrevet 27. oktober 2007 (endret) En fargeklatt kan ha x antall farger. x antall farger bestemmes ut i fra 3 nivåer, som slås sammen. Det er 3 nivåer som hver for seg har 255 forskjellige fargenyanser. La oss kalle nivåene a, b og c. En nyanse: a: 1 b: 1 c: 1 En annen nyanse: a: 1 b: 1 c: 2 En tredje nyanse: a: 1 b: 2 c: 1 Osv. osv. osv. Hvor mange fargenyanser kan fargeklatten ha? 255^3 = 16 581 375 Men... Viss du tenker «datapiksel» er det vanlig med 256 (0-255) nyanser for kvart av dei tre nivåa. 256^3 = 2^24 =16 777 216 Endret 27. oktober 2007 av nercix Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 28. oktober 2007 Del Skrevet 28. oktober 2007 Har kommet til integrasjon nå. Har gått gjennom en del regler, men ingen som går på brøk spesifikt. Kanskje bare jeg som gjør det vanskelig for meg selv. Nuvel. Noen som kan forklare dette for meg; 2 / ( x - 1 )² dx = - ( 2 / ( x - 1 ) ) + C Slik ser altså oppgaven ut, og jeg skal vise at det er riktig. Lenke til kommentar
DrKarlsen Skrevet 28. oktober 2007 Del Skrevet 28. oktober 2007 u = x-1 du = dx int(2/(x-1)^2)dx = int(2/u^2)du = 2 int(1/u^2)du = -2/u + C = -2/(x+1) + C- Lenke til kommentar
Hashtægg Skrevet 28. oktober 2007 Del Skrevet 28. oktober 2007 Løs likning: (lgx)^2 = 1. Husker ikke hvordan jeg gjorde det når hele lgx var opphøyd i 2. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 28. oktober 2007 Del Skrevet 28. oktober 2007 Tar kvadratroten på begge sider lg x = sqrt(1) = ±1 x = 10^1 = 10 x = 10^-1 = 0,1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå