Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×
Presidentvalget i USA 2024 ×

Den enorme matteassistansetråden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Kap 4.6 i calculus boka dekker det.

«Calculus boka» er ikke akkurat særlig beskrivende for andre.

Hvis du mener "andre" som i tilfeldige folk som leser tråden så er jeg forsåvidt enig at jeg burde presisert hvilken bok. Men siden Runesole har vært aktiv i NTNU tråden antok jeg at ihvertfall han skulle skjønne det.

Forøvrig bra at du gjorde oppgaven skikkelig for han, L'hop hadde jo fungert, men din metode var latterlig mye enklere.

Lenke til kommentar
Det viktigste å huske på når man løser ulikheter er at dersom man ganger eller deler med et negativt tall så skal man snu ulikhetstegnet. Da ender man gjerne opp med 2 ulikheter i stede for en. Dersom det er komplisert å se sammenhengen kan man drøfte de forskjellige leddene (faktorene på talllinja)

Når du begynner så tenk på det som om du skal løse en helt vanlig likning. I ditt tilfelle så har du en brøk på den ene sida. hadde dette vært en helt vanlig likning så ville du ganske enkelt ganget begge sider med (x-1), men siden man ganger med et negativt tall for x>1 så må man dele det opp i to ulikheter en som gjelder for x>1 og en for x<1

Håper du skjønte noe av det, for jeg har ikke tid til å uttdype noe mer akkurat nå.

Nei, jeg ble dessverre ikke så mye klokere...:p Så man MÅ virkelig dele opp i to ulikheter? Hvorfor i all verden kan jeg ikke huske det da...=/

Lenke til kommentar
Det viktigste å huske på når man løser ulikheter er at dersom man ganger eller deler med et negativt tall så skal man snu ulikhetstegnet. Da ender man gjerne opp med 2 ulikheter i stede for en. Dersom det er komplisert å se sammenhengen kan man drøfte de forskjellige leddene (faktorene på talllinja)

Når du begynner så tenk på det som om du skal løse en helt vanlig likning. I ditt tilfelle så har du en brøk på den ene sida. hadde dette vært en helt vanlig likning så ville du ganske enkelt ganget begge sider med (x-1), men siden man ganger med et negativt tall for x>1 så må man dele det opp i to ulikheter en som gjelder for x>1 og en for x<1

Håper du skjønte noe av det, for jeg har ikke tid til å uttdype noe mer akkurat nå.

Nei, jeg ble dessverre ikke så mye klokere...:p Så man MÅ virkelig dele opp i to ulikheter? Hvorfor i all verden kan jeg ikke huske det da...=/

Gang med (x-1)^2 på begge sider, så slipper du å tenke på negative saker.

Lenke til kommentar

Ok, nå har jeg prøvd å løse den uten å tenke på dette med å lage to ulikheter:

x > 2/(x-1)

x - 2/(x-1) > 0

(x(x-1)-2) / (x-1) > 0

(x+1)(x-2) / (x-1) > 0

Så tegnet jeg fortegnslinjer og fant rette svar...

Så hvorfor er ikke den en riktig måte å gjøre det på? Læreren vi hadde i dag sa man bare kunne gjøre det på den måten Xell forklarte (og den måten forstår jeg fortsatt ikke)...

Lenke til kommentar

Det er måten vi har lært det på...

få 0 på ene siden, faktorisere, lage fortegnslinjer.

Det eneste du må huske på er at du ikke kan gange med minus

om du har

-x^2 + x + 6 < 0 så må du faktorisere denne slik

( - 1 ) ( x - 3 ) ( x + 2 ) < 0

Så lager du linjer og får ut svaret :)

Ja liten feil der ja...

Endret av Nebuchadnezzar
Lenke til kommentar
Vet ikke hva Nebuchadnezzar har drukket, men han mener vel -x^2 + x + 6 < 0.

Ingen liker negativt tegn foran det høyeste leddet, så vi skriver om til

x^2 - x - 6 > 0, altså

(x-3)(x+2) > 0.

Jaja, det skjønte jo jeg og, at han hadde glemt et lite tegn...;) Men er prinsippet riktig, KAN man gjøre det sånn jeg har gjort, uten å bry seg om å lage to forskjellige ulikeheter (en for over en og en for under)? Gjorde jo slike ting i R1 uten å bry meg om sånt, men min kjære lærer på universitetet kunne bare den ene måten... :ermm:

Lenke til kommentar

(2a+3a) + (4a-2a) = 7a.

(5a) + (2a) = 7a.

5a + 2a = 7a

7a = 7a

Bokstavregning er mye det samme som vanlig regning.

Løse opp parantesene og trekke sammen like ting.

a er bare et tall og ofte brukt som en forkortelse for noe som appelsiner eller en

variablel ( noe som varierer )

Oppgaven over kunne vært for eksempel

a) at Ida og per kjøper 2 og 3 appelsiner

Knut kjøper 4 appelsiner men lise stjeler 2 appelsiner.

Hvor mange appelsiner kjøper de tilsammen

b) Hvor mye koster det når appelsinene koster 3 kroner per stykk

Her kommer matten til hjelp og ved å forkorte så gjør dette det mye lettere

P(a) = 7a

P(3) = 7*3

P(3) = 21

Endret av Nebuchadnezzar
Lenke til kommentar

Poenget er at om det står minus framfor ein parentes må du endre forteiknet på alle ledda inne i parentesen når du tek den bort. Det medfører at

chart?cht=tx&chl=-(3a-5a) = -3a + 5a.

Du ser at det positive leddet (3a) inni parentesen vert negativt, og det negative leddet (5a) inni parentesen vert positivt. Heile stykket vert dermed

chart?cht=tx&chl=(3a-a) - (3a-5a) = 3a-a-3a+5a=4a.

Red.: Litt seint ute ja.

Endret av Torbjørn T.
Lenke til kommentar

Da fyrer jeg opp en oppgave da

Lurer fælt på denne

En klasse drar på leirskole og jentene og guttene sover i hver sinn fløy.

Det er 10 jenter i klassen. Jentefløyen består av 3 rom med henholdsvis

4 , 4 og 2 senger. Hvor mange kombinasjoner gir dette ?

Usikker på akkurat hva de mener, men antar at hvilken seng de sover på spiller ingen rolle

og så spiller det heller ingen rolle hvilket rom de ligger på. Altså om A B C og D ligger på rom 1 eller 2 er det fremdeles bare 1 kombinasjon.

tenkte slik jeg men er sikkert feil, håper noen kan hjelpe.

chart?cht=tx&chl={10 \choose 4} * {6 \choose 4} * 2

ekstraspørsmål hvordan regner man ut stykket om det spiller en rolle hvilken seng de ligger i ?

Endret av Nebuchadnezzar
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...