Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×
Presidentvalget i USA 2024 ×

Den enorme matteassistansetråden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det er et stykke unna svaret, ja.. Start med å dele opp parentesene og stryk ledd mot ledd.

Nå ganget jeg ut alle parantesene og de som var i en opphøyd potens, og står med:

12a * 10b

-----------------------------

12 * 3a * 5b

Kan jeg stryke vekk b'ene, og stå igjen med 5b på toppen? Kan jeg gange sammen 12 og 3a for så å stryke vekk 12a på topp?

Lenke til kommentar
12a * 10b

12 * 3a * 5b

Kan jeg stryke vekk b'ene, og stå igjen med 5b på toppen? Kan jeg gange sammen 12 og 3a for så å stryke vekk 12a på topp?

For det første: Nei, du kan ikke stryke 10b mot 5b og sitte igjen med 5b. Hvis du har 5b kan du stryke 5b mot 5b og sitte igjen med 2. For det andre: Hvordan har du fått 12a * 10b? mimetex.cgi?(3a)^4=3^4*a^4, ikke 12a. Se på DrKarlsens løsning og les på potenser og elementær brøkregning.

Endret av the_last_nick_left
Lenke til kommentar
Nå ganget jeg ut alle parantesene og de som var i en opphøyd potens, og står med:

12a * 10b

12 * 3a * 5b

Jeg tror ikke du helt har skjønt hva potenser er. Hvis du har ab betyr det at du skal gange a med seg selv b ganger, ikke at du skal gange a med b, som du later til å ha gjort. I oppgaven din får du dermed chart?cht=tx&chl=(3a)^4 = 3^4 \cdot a^4 = 3a \cdot 3a \cdot 3a \cdot 3a, og tilsvarende for (2b)5.

Lenke til kommentar

Går på ungdomsskolen så det burde vøre et lett spørsmål, egentlig ikke matte spørsmål men lurer på hva de mener i oppgave.

Det står: Regn ut og skriv svaret på standarform, hva er betyr det :p:P oppgave 1 er 200 x 700, skal jeg da gange 200 og 700 sammen og skrive svaret i standar form eller skrive 200 og 700 i standar form og så regne det ut :p:P noen som vet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...