Raspeball Skrevet 19. august 2009 Rapporter Del Skrevet 19. august 2009 Kunne trengt hjelp til å løse, eller i alle fall et par hjelpende tips, en tallteorioppgave: Lenke til kommentar
Junior91 Skrevet 19. august 2009 Rapporter Del Skrevet 19. august 2009 Er det ikke bare å multiplisere? I så fall er begge tallene like store. Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 19. august 2009 Rapporter Del Skrevet 19. august 2009 (endret) Nei, det er potenser. Det vil si tall som man ganger med seg selv så mange ganger som tallet som er oppevet sier. For eksempel er er størst, men jeg regner med du er ute etter en metode å løse denne og lignende oppgaver mer elegant enn å teste på kalkulatoren, og det kan ikke jeg hjelpe deg med. Endret 19. august 2009 av Zeke Lenke til kommentar
Daniel Skrevet 19. august 2009 Rapporter Del Skrevet 19. august 2009 Å skrive 101^100 som (100*1,01)^100 kan kanskje hjelpe. Lenke til kommentar
Makk2 Skrevet 19. august 2009 Rapporter Del Skrevet 19. august 2009 Noen som kan vise meg hvordan man omformer 4,9<120/X<5,1 til 10/49>X/120>10/51 ? Lenke til kommentar
Imaginary Skrevet 19. august 2009 Rapporter Del Skrevet 19. august 2009 Alle 3 brøkene er bare snudd om. Lenke til kommentar
Imaginary Skrevet 19. august 2009 Rapporter Del Skrevet 19. august 2009 (endret) Kunne trengt hjelp til å løse, eller i alle fall et par hjelpende tips, en tallteorioppgave: Litt bedre metode: OK, fordi logaritmefunksjonen er voksende for x > 0. Endret 19. august 2009 av Fredrikern Lenke til kommentar
Daniel Skrevet 19. august 2009 Rapporter Del Skrevet 19. august 2009 Der har du nok gjort noe galt, Fredrik. Lenke til kommentar
Raspeball Skrevet 19. august 2009 Rapporter Del Skrevet 19. august 2009 Ble riktig nå. Men, når jeg tenker meg om, er det en liten hake ved beviset. Hvordan bevise at: Lenke til kommentar
DrKarlsen Skrevet 20. august 2009 Rapporter Del Skrevet 20. august 2009 (endret) Ble riktig nå. Men, når jeg tenker meg om, er det en liten hake ved beviset. Hvordan bevise at: Den siste ulikheten er sann fordi når n>1 vil vi ha Og det er sant siden Den siste ulikheten der kan være en ekte ulikhet, men det spiller ingen rolle, og argumentet blir det samme. Og ja, dette er skikkelig grisete, men litt griseregning om morgenen er bare kos. PS: Jeg velger å ikke bruke tex-funksjonen. Enten tar jeg helt feil når jeg tror at det er \binom{}{}, eller så støtter ikke forumet det. Lim det inn på www.math.ntnu.no/tex2gif hvis du ikke forstår. Endret 20. august 2009 av DrKarlsen Lenke til kommentar
DrKarlsen Skrevet 20. august 2009 Rapporter Del Skrevet 20. august 2009 Kunne trengt hjelp til å løse, eller i alle fall et par hjelpende tips, en tallteorioppgave: Litt bedre metode: OK, fordi logaritmefunksjonen er voksende for x > 0. Du kan ikke bare spytte ut at 101*log(100) > 100*log(101). Det er ikke nødvendigvis åpenbart, og etter min mening er dette det samme som at jeg enkelt bare kan påstå fort at 100^101 > 101^100 siden 100^101 har større potens enn 101^100. Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 20. august 2009 Rapporter Del Skrevet 20. august 2009 Enten tar jeg helt feil når jeg tror at det er \binom{}{}, eller så støtter ikke forumet det.Du har rett om \binom, men mimetex som vert brukt i forumet støtter av ein eller annan grunn ikkje denne. Bruk i staden {n \choose k}. Lenke til kommentar
DrKarlsen Skrevet 20. august 2009 Rapporter Del Skrevet 20. august 2009 Enten tar jeg helt feil når jeg tror at det er \binom{}{}, eller så støtter ikke forumet det.Du har rett om \binom, men mimetex som vert brukt i forumet støtter av ein eller annan grunn ikkje denne. Bruk i staden {n \choose k}. Takk. Lenke til kommentar
Henrik C Skrevet 20. august 2009 Rapporter Del Skrevet 20. august 2009 Hvordan skal jeg integrere denne? Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 20. august 2009 Rapporter Del Skrevet 20. august 2009 Sett (1+x) = u og integrer med tanke på u. Lenke til kommentar
clfever Skrevet 20. august 2009 Rapporter Del Skrevet 20. august 2009 (endret) En båt krysser ei 100m bed elv. Vannet i elva renner med farten 3m/s. Båten kjører slik at den hele tidea har lengeretningen vinkelrett på elvebreddene og farten 4m/s i denne retningen. a) Finn båtens virkelige fart, verdi og retning, altså fart i forhold til bakken. b) Hvor kommer båten til å lande på motsatt bredd? c) Hvor lang tid bruker båten på å krysse elva? Jeg sliter med oppgaven over. Denne oppgaven er i grunn en fysikkoppgave, så jeg antar at det blir feil å poste her. Forøvrig finner jeg ikke fysikktråden, og blir mao svært takknemlig hvis det er noen som kan poste ut linken til fysikktråden. Takk. Endret 20. august 2009 av clfever Lenke til kommentar
Henrik C Skrevet 20. august 2009 Rapporter Del Skrevet 20. august 2009 Skal lete gjennom min gamle mattebok, hva er oppgavenummeret? Regner med at det er fra Sinus R1, hadde en helt lik oppgave der! Lenke til kommentar
Imaginary Skrevet 20. august 2009 Rapporter Del Skrevet 20. august 2009 «Den store fysikkassistansetråden». a) Tegn opp, så ser du at det blir en trekant. angir her forskyvningsvinkelen i forhold båtens opprinnelige fart. b) Trekant igjen. Treffpunktet er forskjøvet en lengde L langs sidebredden i samme retning som elva renner. c) Flere måter å gjøre det på her. Kan for eksempel finne virkelig traversert lengde, og benytte at du allerede vet den virkelige farten. Lenke til kommentar
clfever Skrevet 20. august 2009 Rapporter Del Skrevet 20. august 2009 Fredrikern, blir litt vanskelig å skjønne dine tips uten se et bilde av situasjonen. Hmmm...Kunne du tegne ett bilde av det? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå