Nebuchadnezzar Skrevet 14. august 2009 Del Skrevet 14. august 2009 Hater bevis, står ikke en skit i boken hvordan man skal gjøre det jo. Gjennomfør et inderekte bevis og bevis at den følgene setningen er feil;" Hvis x og y er to irrasjonele tall så er x/y et irrasjonelt tall"... Satt opp noen greier med at x = a/b og y = c/d men står fast. Lenke til kommentar
DrKarlsen Skrevet 14. august 2009 Del Skrevet 14. august 2009 Hater bevis, står ikke en skit i boken hvordan man skal gjøre det jo. Gjennomfør et inderekte bevis og bevis at den følgene setningen er feil;" Hvis x og y er to irrasjonele tall så er x/y et irrasjonelt tall"... Satt opp noen greier med at x = a/b og y = c/d men står fast. Et motbevis er det greieste. Sett x = y = noe irrasjonalt. Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 15. august 2009 Del Skrevet 15. august 2009 (endret) Satt opp noen greier med at x = a/b og y = c/d men står fast. Gjør som DrKarlsen sier. For å gni det inn litt, er hele poenget med irrasjonale tall at de ikke kan settes opp som a/b.. (Så lenge b ikke er 1..) Edit: Leif, tallene er irrasjonale, ikke irrasjonelle.. Endret 15. august 2009 av the_last_nick_left Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 15. august 2009 Del Skrevet 15. august 2009 unnskyld for at jeg er treig, men boken gir ingen eksempler på hvordan jeg skal føre bevis. Eneste som står er at bevis er en rekke logiske konklusjoner som leder mot et svar. Så er det en oppgave som viser at hvis x og y er begge partal så er x + y et partall. Og en oppgave som viset hvordan man skal ebvise at 2 er et irrasjonelt tall. Jeg vet at poenget med irrasjonelle tall er at de ikke kan settes opp slik, derfor tenkte jeg at jeg kunne sette det opp slik og senere "bevise" at det er feil. Selv om som sagt jeg er helt blank på hvordan føre slike bevis. Lenke til kommentar
Senyor de la guerra Skrevet 16. august 2009 Del Skrevet 16. august 2009 (endret) Kan noen se om dette stemmer: G(z)= 1/(sqrt(4-z^2)) Def.mengde: (-2,2) Verdi mengde: (1/2, ->) Sorry, kan ikke skrive formler i forumet. Endret 16. august 2009 av runesole Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 16. august 2009 Del Skrevet 16. august 2009 Det kan du lære her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1080165&hl= Verdimengda vert vel , definisjonsmengda er som du skriv. Lenke til kommentar
Senyor de la guerra Skrevet 16. august 2009 Del Skrevet 16. august 2009 (endret) Ok, var det jeg prøvde å skrive på verdimengde. Endret 16. august 2009 av runesole Lenke til kommentar
Senyor de la guerra Skrevet 16. august 2009 Del Skrevet 16. august 2009 Hvordan kommer jeg fra f(x+h) til at y=(-x+7)^2 når det eneste jeg vet er den opprinnelige y=-x^2 og forskyvning 7 enheter til høyre til den nye grafen? Lenke til kommentar
havfal Skrevet 17. august 2009 Del Skrevet 17. august 2009 (endret) Dette er egentlig litt flaut, men jeg husker det rett og slett ikke, og har ingen bok som kan forklare det godt nok. Bestem n slik at: Noen som gidder? Gjerne ta med et par mellomregninger. Edit: Det snek seg inn en liten feil. Endret 17. august 2009 av strek Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 17. august 2009 Del Skrevet 17. august 2009 Faktoriserer du 210 så ser du at du nå må ha at Vi vet at fakultet av et tall skal være produktet av alle tall fra 1 og opp til tallet. Det betyr at siden 7 er høyeste tall på høyre side, så må 7 være høyeste tall i (n+2)!. Det betyr at n+2 = 7 som altså gir at n = 5. Lenke til kommentar
havfal Skrevet 17. august 2009 Del Skrevet 17. august 2009 Jepp, slik var det ja. Man takker. Lenke til kommentar
RAD1V Skrevet 18. august 2009 Del Skrevet 18. august 2009 noen som kan gi et raskt svar på hvilken modell "den vanlige casio kalkulatoren som de bruker på videregående" er? kalkulator for forkurs det er snakk om btw Lenke til kommentar
Senyor de la guerra Skrevet 18. august 2009 Del Skrevet 18. august 2009 FX-9750GA Plus Lenke til kommentar
Imaginary Skrevet 18. august 2009 Del Skrevet 18. august 2009 Casio FX-9760-serien er mye kjappere og anbefales hvis du har mulighet. Lenke til kommentar
RAD1V Skrevet 18. august 2009 Del Skrevet 18. august 2009 takk for svar. hadde bare ikke tålmodighet til å vente på de dessverre. kjøpte casio CFX-9850GC PLUS. ikke åpnet den, så bør jeg gå å bytte? Lenke til kommentar
hockey500 Skrevet 18. august 2009 Del Skrevet 18. august 2009 (endret) neida, det er den vanlige på vgs. presisering: hvertfall den vi hadde, og alle jeg kjenner fra andre skoler også. Endret 18. august 2009 av hockey500 Lenke til kommentar
Imaginary Skrevet 18. august 2009 Del Skrevet 18. august 2009 (endret) Jeg ville ha byttet den inn, - stygt overpriset på den nettbutikken også (minst over 400,- dyrere enn andre nettbutikker for den modellen). Norli hadde en kurant pris på Casio FX-9860GII. hockey500: Kalkulatorene er omtrent helt like programmessig, men alt går bare hundre ganger raskere, spesielt i GRAPH-modus. I tillegg er skjermen en god del bedre (bakgrunnsbelyst!), samt at du kan klippe og lime internt og mellom programmene. Dessuten kan du sette insert-modus permanent, - ved 9850-serien må man trykke SHIFT+INS hver bidige gang. Endret 18. august 2009 av Fredrikern Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432 Skrevet 18. august 2009 Del Skrevet 18. august 2009 Stemmer dette, gidder ikke ta med de første utregningene. (jeg vet det ikke stemmer, hva gjør jeg galt) a-(7a-8)+2a 4 4 4 = a-7a+8+2a 4 = -4a+8 4 ?? Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432 Skrevet 18. august 2009 Del Skrevet 18. august 2009 Hvordan får du det til og bli det? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå