Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Hmhm, matriser og div, lineær algebra ftw! =D

post-100969-1249490007_thumb.jpg

 

Det er på B eg stussar litt. Det går lett å finne løysingsmengda til det homogene systemet, men når eg skal finne løysingsmengda til det inhomogene systemet slit eg litt. Eg innbiller meg at eg berre set Ax = b (som eg gjorde ved det homogene systemet), og reduserer til redusert echelon-form. For så å bruke tilbakesubstitusjon. Dette gir dog ikkje eit fullverdig svar ser det ut som, og i værste fall er nok svaret feil. Er det noko spesielt eg skal sjå på her? Eller skal det gå med "standardmåten" ?:)

 

Nå har jo han over meg forklart det, men allikevel, dersom du ikke har det så er LF her

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lurer litt på drøfting av funksjoner og slikt.

Mer spesifikt hva man finner når man setter deriverte av funksjon lik null.

 

f(x) = 0 Her finner man ut hvor f(x) krysser x akseen, nullpunktene til funksjonen, når x = 0

f'(x) = 0 Her finner vi ekstremalpunktene til funksjonen, når grafen hverken synker eller stiger.

f''(x) = 0 Her finner vi vendepunktene til funksjonen, hvor funksjonen stiger eller synker mest, krummningen.

f'''(x) = 0 ?

mimetex.cgi?f^{(4)}=0 ?

 

Hva finner vi når vi setter f(4)(x) = 0 og f'''(x)=0 ?

Lenke til kommentar
f(x) = 0 Her finner man ut hvor f(x) krysser x akseen, nullpunktene til funksjonen, når x = 0

x trenger ikke være null.

 

Høyere ordens deriverte følger jo bare den samme utviklingen: f(3) sier noe om krumningens forandring, f(4) om forandringen til krumningens forandring, osv. Det er ikke noe utbredt spesialord for disse «forandringene» hos høyere ordens deriverte så langt jeg kan se. I fysisk applikasjon kalles de tre første derivatene ofte følgende: D(f) - fart, D2(f) - akselerasjon, D3(f) - dragning.

Lenke til kommentar

Nå vet jeg selvfølgelig at det finnes som du torbjørn sier terskelpunkt / terassepunkt

men jeg trodde at ordet ekstremalpunkt omfattet alle tre, noe som viste seg her og være feil.

 

Men ja jeg bare lurte på hva de høyere ordnene av deriverte het, og hvilken praktisk betydning de hadde.

Og fredrikeren svarte jo fint på dette. Takk for hjelpen :)

Lenke til kommentar
Yeah Daniel.. I morgon klokko 13.00 er det rett på flaska!

 

Lykke til!

 

Har akkurat begynt på høgskole, og ikke fått utlevert bøker med skikkelig gjennomgang av komplekse tall. Noen som kan hjelpe med denne:

 

x^4=(1+i)/sqrt2

 

?

 

 

Prøv å slå opp DeMoivre's formula. Den skal nok gjøre susen her.

Endret av DrKarlsen
Lenke til kommentar
Har akkurat begynt på høgskole, og ikke fått utlevert bøker med skikkelig gjennomgang av komplekse tall. Noen som kan hjelpe med denne:

 

x^4=(1+i)/sqrt2

 

?

 

 

Prøv å slå opp DeMoivre's formula. Den skal nok gjøre susen her.

 

Fant løsningen selv, men takk for hjelpen :)

Valgte å bruke Eulers (har vel en sammenheng med DeMoivre's)

 

:)

Lenke til kommentar

Stort sette det samme som med vanlige funksjoner.

Derivere den, finne nullpunkter, bunnpunkter, toppunkter.

Hvis mulig også finne ut når grafen er mest til høyre og mest til venstre.

 

Slik at jeg får en generell fil, og til neste oppgave jeg har der jeg skal lage

en paraamterfremstilling kan jeg sette inn opplysningene og få ut en fin graf.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...