Vannfrisk Skrevet 22. oktober 2007 Del Skrevet 22. oktober 2007 Takk, nå skjønner jeg! Nå gjenstår det bare om jeg får til å finne ut hvordan jeg regner verdien hvor f'(x) er størst Lenke til kommentar
DrKarlsen Skrevet 22. oktober 2007 Del Skrevet 22. oktober 2007 Hvorfor vil du vite det? Lenke til kommentar
Vannfrisk Skrevet 22. oktober 2007 Del Skrevet 22. oktober 2007 Hvorfor jeg vil vite det? Fordi det er en del av oppgaven Lenke til kommentar
DrKarlsen Skrevet 22. oktober 2007 Del Skrevet 22. oktober 2007 Høres ut som 1) noe SSB vil vite, eller 2) noe en økonom vil vite, eller 3) noe folk innen salg vil vite. Konklusjon: Jeg vil ikke vite. Lenke til kommentar
NevroMance Skrevet 23. oktober 2007 Del Skrevet 23. oktober 2007 Takk, nå skjønner jeg! Nå gjenstår det bare om jeg får til å finne ut hvordan jeg regner verdien hvor f'(x) er størst f'(x) er størst i nullpunktet til f''(x) så sant det som er før nullpunktet i fortegnsskjemaet er positivt. Med andre ord. Deriver f'(x) igjen og finn nullpunktet/nullpunktene og finn ut hvilken/hvilke som er toppunkter. Hvis det er flere toppunkter sjekker du hvilket av disse som er høyest (Da må du tilbake i f'(x) for å finne hvilket som er høyest). Lenke til kommentar
aspic Skrevet 23. oktober 2007 Del Skrevet 23. oktober 2007 Vi driv med Volum av omdreiingslekam no og eg treng hjelp til ein liten filleting: (x^2 + 2x)^2 Her bruker eg berre 1. kvadratsetning? (x^4 + 4x^2 + 2x^2 ) ? som eg igjen skal integrere: Integrert: 1/5*x^5 + 1/3*4*x^3 + 1/3*2x^3 Please, eg veit eg gjer feil ein plass, kan nokon korrigere? Er så masse skriving om eg byrjar på ny, med same feil. Lenke til kommentar
NevroMance Skrevet 23. oktober 2007 Del Skrevet 23. oktober 2007 (endret) 1. kvadratsetning sier: (a+b)^2 = a^2 +2ab +b^2 I ditt tilfelle vil dette gi: (x^2)^2+2*x^2*2x+(2x)^2 = x^4+4x^3+4x^2 Har ikke sett noe på resten, så vet ikke om det er noe feil der. Men der har du hvertfall ett sted å begynne. EDIT: Tips! Hvis du ikke har gjort det. Del opp integrasjonen slik at du integrerer x^4 for seg, 4x^3 for seg og 4x^2 for seg. Endret 23. oktober 2007 av NevroMance Lenke til kommentar
aspic Skrevet 23. oktober 2007 Del Skrevet 23. oktober 2007 Takk takk, ser eg rotar med kvadratsetninga ja.. Lenke til kommentar
-Tommy Skrevet 24. oktober 2007 Del Skrevet 24. oktober 2007 Trenger hjelp til noen matte oppgaver. 1) Løs formelen med hensyn på p: R=p*i/a 2) Løs formelen med hensyn på I: B=µ*N*I/l 3) Løs formelen med hensyn på R: U=R*I 4) Løs formelen med hensyn på U: P=U*I Lenke til kommentar
Killer_DT Skrevet 24. oktober 2007 Del Skrevet 24. oktober 2007 Trenger hjelp til noen matte oppgaver. 1) Løs formelen med hensyn på p: R=p*i/a 2) Løs formelen med hensyn på I: B=µ*N*I/l 3) Løs formelen med hensyn på R: U=R*I 4) Løs formelen med hensyn på U: P=U*I Gidder ikke ta alle siden det er akkurat den samme ekle metoden på alle sammen. på oppg4 skal du ha U alene på ene siden av = tegnet. Det du gjør er å gange begge sider med I, da kan du stryke I fra høyre side. Du får da U=P*I Lenke til kommentar
DrKarlsen Skrevet 24. oktober 2007 Del Skrevet 24. oktober 2007 Evt. så kan du dele på I og få U = P/I. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 24. oktober 2007 Del Skrevet 24. oktober 2007 Trenger hjelp til noen matte oppgaver. 1) Løs formelen med hensyn på p: R=p*i/a 2) Løs formelen med hensyn på I: B=µ*N*I/l 3) Løs formelen med hensyn på R: U=R*I 4) Løs formelen med hensyn på U: P=U*I Gidder ikke ta alle siden det er akkurat den samme ekle metoden på alle sammen.på oppg4 skal du ha U alene på ene siden av = tegnet. Det du gjør er å gange begge sider med I, da kan du stryke I fra høyre side. Du får da U=P*I Men det er faktisk feil.Hvis U skal stå alene på ene siden, så må man dele på I på begge sider. Dermed får vi (U*I)/I = P/I, og stryker I'ene på venstre side og får: U = P / I Lenke til kommentar
Killer_DT Skrevet 24. oktober 2007 Del Skrevet 24. oktober 2007 Selvfølgelig har du rett. Sorry for den feilen altså, må ha lest som en full skjøge på søndagsmorgen Lenke til kommentar
Singh tha king Skrevet 25. oktober 2007 Del Skrevet 25. oktober 2007 har et problem med aritmetiske rekker. finn summen deb aritmestiske rekkken ved regning: 100+98+96+....+50 Saken er jo å finne antall ledd n først(?) men jeg får bare -24, og n = 26. Brukte denne. (aritmestisk rekke, ledd n) Men skjønner ikke hva jeg gjør feil. an = a1+(n-1)d Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 25. oktober 2007 Del Skrevet 25. oktober 2007 Antall ledd i rekken: an = a1 + (n-1)d 50 = 100 + (n - 1)(-2) 50 = 100 - 2n + 2 50 - 102 = -2n -52 = -2n n = 26 Summen av rekken: sn = n(a1 + an)/2 s26 = 26(100 + 50)/2 = 26*75 = 1950 Lenke til kommentar
Prizefighter Skrevet 25. oktober 2007 Del Skrevet 25. oktober 2007 Trenger hjelp til å invertere en matrise. Om dere har tid så ta det steg for steg. | 2 3 5| | 1 1 -2| |-1 0 3| danke Lenke til kommentar
-Tommy Skrevet 25. oktober 2007 Del Skrevet 25. oktober 2007 Trenger hjelp til noen matte oppgaver. 1) Løs formelen med hensyn på p: R=p*i/a 2) Løs formelen med hensyn på I: B=µ*N*I/l 3) Løs formelen med hensyn på R: U=R*I 4) Løs formelen med hensyn på U: P=U*I Gidder ikke ta alle siden det er akkurat den samme ekle metoden på alle sammen.på oppg4 skal du ha U alene på ene siden av = tegnet. Det du gjør er å gange begge sider med I, da kan du stryke I fra høyre side. Du får da U=P*I Men det er faktisk feil.Hvis U skal stå alene på ene siden, så må man dele på I på begge sider. Dermed får vi (U*I)/I = P/I, og stryker I'ene på venstre side og får: U = P / I Takk for svar, men hvordan er det med 1) da? Skjønte ikke helt dette Lenke til kommentar
A-dog Skrevet 25. oktober 2007 Del Skrevet 25. oktober 2007 Slenger meg på denne, med et par ungdomskole oppgaver 1) Prisen på en vare gikk opp fra 87 til 94. Hvor mange prosent gikk varen opp? 2a) På utheia videregåendeskole går det 660 elever. 4/11 av elevene går på VG1 Hvor mange elever går i VG1? b) I september var elevfraværet på skolen i gjennomsnitt på 5% per dag. Hvor mange elever var i gjennomsnitt fraværende per dag i september? c) I oktober var27 elever i gjennomsnitt fraværende per dag. Hvor mange i gjennomsnitt var faværende hver dag i oktober? D) hvor mange prosent sank fraværet fra sept. Til Okt. Jeg ber dere ikke gjøre leksene for meg, men hjelpe med til å forstå de. Lenke til kommentar
hockey500 Skrevet 25. oktober 2007 Del Skrevet 25. oktober 2007 R = (p * i) / a Ra = p * i (R * a) / i = p først ganger du med a på begge sider, så dividerer du med i på begge sider. eventuelt kan du tenke at når du skal flytte over en brøk, kan du bare snu den på hodet. Lenke til kommentar
-Tommy Skrevet 25. oktober 2007 Del Skrevet 25. oktober 2007 R = (p * i) / aRa = p * i (R * a) / i = p først ganger du med a på begge sider, så dividerer du med i på begge sider. eventuelt kan du tenke at når du skal flytte over en brøk, kan du bare snu den på hodet. Ok. Men jeg er fremdeles ikke helt med, hater matte Men på 2) så blir det? B=µ*N*I/l Bl=µ*N*I Er det riktig så langt? Hvordan får jeg vekk µ og N? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå