Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Fordi mimetex.cgi?u (dette behandler du som en brøk og ganger opp "dx".) Altså, den deriverte av u er lik forandring i u, delt på forandring i x, akkurat som chart?cht=tx&chl=f'(x)=\frac{x-x_0}{y-y_0}=\lim_{x\to 0}\frac{\Delta x}{\Delta y} (chart?cht=tx&chl=\Delta x er det samme som dx, og chart?cht=tx&chl=\Delta y er det samme som dy.)

Det er ikke det samme, men på vgs.-nivå bryr man seg vel ikke om forskjellen. Dog greit å være klar over det.

Takker for rettelse. Nå som du har sagt det ble jeg litt interresert. Hva er egentlig forskjellen da?

Fredrikern sa det greit nok. Du kan f.eks. google etter "infinitesimal".

Lenke til kommentar
De ordene der har ikke jeg sett i min mattebok (Cappelen). :hmm:

Kulekalott, er det da snakk om en kjegle?

Jeg har aschehougs bok, og i den står det hvordan man finner overflaten av et kulesegment, altså overflaten av en del av en kule.

Så når jeg tenker meg om, tror jeg forskjellen er at kulesegment, det er bare overflata av kuledelen, mens kulekalotten er volumet av kuledelen på en måte. Høres ihvertfall logisk ut, ettersom det på jorda er snakk om nordkalotten og sørkalotten.

Edit: Jeg fant det ut! Det var visst omvendt av hva jeg trodde: Når en kule deles i to deler av et plan, vil kula deles i to kulesegmenter. Kuleflata sier vi deles i to kulekalotter. Ergo er kulekalott bare overflata av kulesegmentet=)

Endret av duperjulie
Lenke til kommentar

Ja, stemmer ikke det?

Tenk på enhetssirkelen: enig i at pi-v og v må ha samme sinusverdi? Er sinv=1/3, må vel sin(pi- 1/3)=1/3 òg. Du trenger ikke formelen, det holder å tenke på sammenhengen mellom sinus og cosinus. Den siste løser du ved at sin- og cos-funksjonene er faseforskjøver pi/2 i forhold til hverandre og sin(pi/2 -v)=cos(v).

Endret av Billy-the-kid
Lenke til kommentar

Kan noen hjelpe meg med å vise at denne likningen er separabel?

N' = kN(B-N)

Dette er likningen for logistisk vekst. Jeg blir litt forvirra her. Hva er argumentet til N for eksempel? k er proporsjonalitetskonstanten, N er antall individer i en populasjon og B er bæreevnen.

Edit: Når jeg tenker meg om, er det vel tiden t som er argumentet for N, ettersom populasjonen endres med hensyn på t. Men likevel, jeg skjønner ikke helt hvordan jeg viser at den er separabel.

Endret av duperjulie
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...