2bb1 Skrevet 13. juni 2009 Rapporter Del Skrevet 13. juni 2009 Har du ikke bare glemt å ta med u videre, sånn at du egentlig skal få 1/2u som integrand? Jo. Fikset det opp nå. Lenke til kommentar
Lenevl Skrevet 13. juni 2009 Rapporter Del Skrevet 13. juni 2009 Hei. Jeg ble trukket opp i matte muntlig i går og har hele helga på meg. Jeg sikter høyt og vil styre mot 5 eller 6. Jeg trakk temaet "Sommerferien 09" og det er anbefalt at jeg får med; Busjett og regnskap, Valuta, Matematikk i dagliglivet, prosent, vei,fart og tid, funksjoner, geometri, måleenheter, målestokk,volum,tallsystem og kart. Er godt i gang og har fått med det aller meste, men er usikker på dybden i oppgavene. Lurer på om det er noen som har noen tips til hvilke oppgaver jeg burde ha med. Så trenger jeg litt hjelp med en oppgave jeg ikke får helt til, hvor jeg skal finne ut forholdet mellom mengden kaldt og varmt vann som skal til for å få en temperatur på 26 grader i et badebasseng. På forånd tusen,tusen takk. Mvh 10.klassing Lenke til kommentar
Robåt Skrevet 13. juni 2009 Rapporter Del Skrevet 13. juni 2009 Faktoriser . Dette blir .Ta så det som er felles i de to faktorene; i dette tilfellet 6a (2, 3 og a = 2*3*a=6a) og sett dem utenfor en parantes. Sett så det resterende inni en parantes. Dermed får du Jeg må bare finne ut om jeg vet hvor eneren kommer ifra. Tar en annen oppgave som eksempel: Er dette rett? Lenke til kommentar
hockey500 Skrevet 13. juni 2009 Rapporter Del Skrevet 13. juni 2009 det var veldig klønete ført, men det er nogenlunde riktig ja, bortsett fra en del overdreven bruk av minustegn som til nød kan kalles riktig med litt godvilje. og enere "kommer ikke fra" noe sted, det er bare noe man setter inn for å lettere se hva du setter utenfor og hva du lar stå igjen inne i parentesen, siden det ikke har noen betydning å gange med en. slik skal det føres: Lenke til kommentar
iver56 Skrevet 13. juni 2009 Rapporter Del Skrevet 13. juni 2009 (endret) Kan noen hjelpe meg å løse denne likningen? Man kan omforme sin(2x) til noe annet, men om det er nyttig vet jeg ikke: Men hva gjør man så? Endret 13. juni 2009 av Iver_j Lenke til kommentar
Frexxia Skrevet 13. juni 2009 Rapporter Del Skrevet 13. juni 2009 (endret) Kan noen hjelpe meg å løse denne likningen? Man kan omforme sin(2x) til noe annet, men om det er nyttig vet jeg ikke: Men hva gjør man så? Du trenger ikke omforme uttrykket på noen måte Om det er grader du skal ha så bytter du ut pi med 180 grader. edit: glemte en løsning der ja gitt Endret 13. juni 2009 av Frexxia Lenke til kommentar
Scooby snacks Skrevet 13. juni 2009 Rapporter Del Skrevet 13. juni 2009 Kan noen hjelpe meg å løse denne likningen? Man kan omforme sin(2x) til noe annet, men om det er nyttig vet jeg ikke: Men hva gjør man så? sin^-1(2x)=sin^-1(0.6) 2x=0.6435+2n*pi V 2x=pi-0.6435+2n*pi x=0.3217+n*pi V x=2.4980+n*pi Lenke til kommentar
Robåt Skrevet 14. juni 2009 Rapporter Del Skrevet 14. juni 2009 det var veldig klønete ført, men det er nogenlunde riktig ja, bortsett fra en del overdreven bruk av minustegn som til nød kan kalles riktig med litt godvilje. og enere "kommer ikke fra" noe sted, det er bare noe man setter inn for å lettere se hva du setter utenfor og hva du lar stå igjen inne i parentesen, siden det ikke har noen betydning å gange med en. slik skal det føres: Åh, takk for hjelpa! Lenke til kommentar
beerformyhorses Skrevet 14. juni 2009 Rapporter Del Skrevet 14. juni 2009 Lenevl: Les et par sider bakover i tråden, evt søk. Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 14. juni 2009 Rapporter Del Skrevet 14. juni 2009 (endret) Spørsmålet omhandler geometriske rekker: Oppgave: Mette har begynt å bruke en bestemt type medisin. Hver dag må hun ta en tablett som inneholder 1,8 mg giftstoff. Kroppen bryter ned 15 % av giftstoffet i tabletten hver dag. a) Hvor mye giftstoff er det igjen etter en uke av den første tabletten Mette tok? b) Forklar at mengden giftstoff i kroppen til Mette etter n dager kan uttrykkes ved hjelp av en geometrisk rekke. c) Hvor mye giftstoff har Mette i kroppen etter den første uka? Svar: a) b) Vi har et startledd som skal ganges med et konstantledd opphøyet i n (hvor n er antall dager etter at tabletten ble tatt). Derfor kan mengden giftstoff i kroppen uttrykkes ved hjelp av en geometrisk rekke. Noe mer jeg bør tilføye? c) Er c-en riktig? Endret 14. juni 2009 av 2bb1 Lenke til kommentar
Frexxia Skrevet 14. juni 2009 Rapporter Del Skrevet 14. juni 2009 (endret) Du gjør det vanskelig for deg selv. Du kan bruke sumformelen for geometriske rekker edit: Denne oppgaven er litt uklar egentlig, både min og din er riktig avhengig av om "målingen" gjøres før eller etter den siste tabletten er brutt ned. Du kan likevel regne den ut med sumformelen ved å bytte ut a1 med 1,8*0,8: edit2: Men sannsynligvis er ikke den siste brutt ned. Endret 14. juni 2009 av Frexxia Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 14. juni 2009 Rapporter Del Skrevet 14. juni 2009 (endret) Fikk det ikke til å stemme med sumformelen, men ser nå at ditt alternativ to gir riktig svar (står som kommentar at det er like før hun tar ny tablett, altså at den siste er brutt ned i ca. ett døgn). Ny oppgave: Per har fast jobb. Han vil spare til bil. Han vil kjøpe en bil som koster 300.000,- kr. Kari har startet som selvstendig næringsdrivende. Hun regner ikke med noen særlige inntekter de to første årene. Kari spør Per om han kan låne henne 8500,- kr hver måned i 2 år fremover. Kari sier hun vil betale god rente per måned og at alt hun har lånt skal betales tilbake med renter 1 måned etter at hun mottok de siste 8500,- kr. Per kjenner Kari godt og stoler på henne. Han ser dette som en mulighet til å kunne kjøpe seg bil raskere enn om han benyttet banksparing. Hva må den månedlige renten være dersom Per skal kunne kjøpe seg den bilen han hadde tenkt for pengene han får tilbake fra Kari? Svar: Det blir vel en geometrisk rekke dette også. Endret 14. juni 2009 av 2bb1 Lenke til kommentar
Juden Skrevet 14. juni 2009 Rapporter Del Skrevet 14. juni 2009 Kan noen gi tips om hvordan man kan øve til muntlig eksamen i R1 vg2? Lenke til kommentar
Juden Skrevet 14. juni 2009 Rapporter Del Skrevet 14. juni 2009 Hvordan tegner man grafen til et delt funksjonuttrykk? Et eksempel: Lenke til kommentar
Frexxia Skrevet 14. juni 2009 Rapporter Del Skrevet 14. juni 2009 Hvordan tegner man grafen til et delt funksjonuttrykk? Et eksempel: Du kan jo for eksempel tegne to forskjellige grafer, der den ene går fra 0 til 60 og den andre går fra 60 til 100 eks: http://bildr.no/view/431874 I geogebra kan du gjøre det med Function[200,0,60] og Function[10x+200,60,100] Lenke til kommentar
Scooby snacks Skrevet 14. juni 2009 Rapporter Del Skrevet 14. juni 2009 (endret) f(x) er 200 for alle x-verdier i mengden [0,60] (fra og med 0, til og med 60) og f(x) er 10x+100 for x i mengden <60,100] (fra 60, til og med 100). Bare å tegne i vei. Før eksamen bør du regne mest mulig eksamensoppgaver. Det hjelper veldig mye å ha sett oppgaven tidligere, da eksamensoppgavene innenfor de forskjellige temaene ofte er svært like. Endret 14. juni 2009 av Billy-the-kid Lenke til kommentar
Senyor de la guerra Skrevet 14. juni 2009 Rapporter Del Skrevet 14. juni 2009 (endret) Sitter å ser litt på diverse utledninger til R2 eksamen. Lurte bare på om dy/dx betyr deltaY/deltaX. Altså stigningstallet. Sikkert et dumt spørsmål Edit: som i y' Endret 14. juni 2009 av runesole Lenke til kommentar
hockey500 Skrevet 14. juni 2009 Rapporter Del Skrevet 14. juni 2009 det er en annen skrivemåte for den deriverte, så du kan vel si at dy/dx er deltaY/deltaX ja. Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 14. juni 2009 Rapporter Del Skrevet 14. juni 2009 Matematikk R2 muntlig eksamen, er det såkalt "praktisk eksamen" som varer i 45 minutt? Eller er det "vanlig" eksamen som varer i 30 minutt? Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 14. juni 2009 Rapporter Del Skrevet 14. juni 2009 Det kan vel hver enkelt skole velge selv, så vidt jeg vet. På vår skole har vi to fysikklasser. Den ene (min) hadde den 45-minuttersformen, der vi får 45 minutter før eksamen til forberedelse, og blir spurt/utfører et forsøk for sensor og lærer. Den andre gruppen hadde 2 dagers forberedelse, der de laget en presentasjon for et tema. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå