Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×
Presidentvalget i USA 2024 ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei. Jeg ble trukket opp i matte muntlig i går og har hele helga på meg. Jeg sikter høyt og vil styre mot 5 eller 6.

Jeg trakk temaet "Sommerferien 09" og det er anbefalt at jeg får med; Busjett og regnskap, Valuta, Matematikk i dagliglivet, prosent, vei,fart og tid, funksjoner, geometri, måleenheter, målestokk,volum,tallsystem og kart.

Er godt i gang og har fått med det aller meste, men er usikker på dybden i oppgavene. Lurer på om det er noen som har noen tips til hvilke oppgaver jeg burde ha med.

Så trenger jeg litt hjelp med en oppgave jeg ikke får helt til, hvor jeg skal finne ut forholdet mellom mengden kaldt og varmt vann som skal til for å få en temperatur på 26 grader i et badebasseng.

 

På forånd tusen,tusen takk.

 

Mvh 10.klassing :grin:

Lenke til kommentar
Faktoriser mimetex.cgi?54a^2+6a. Dette blir mimetex.cgi?2*3*3*3*a*a+2*3*a*1.

Ta så det som er felles i de to faktorene; i dette tilfellet 6a (2, 3 og a = 2*3*a=6a) og sett dem utenfor en parantes. Sett så det resterende inni en parantes.

 

Dermed får du mimetex.cgi?6a(9a+1)

 

 

Jeg må bare finne ut om jeg vet hvor eneren kommer ifra. Tar en annen oppgave som eksempel: chart?cht=tx&chl=-3ab^2-12ab= -3*a*1*b*b-2*-2*-3*a*1*b*1= -3*a*1*b(b+4*1)= -3ab(b+4)

Er dette rett?

Lenke til kommentar

det var veldig klønete ført, men det er nogenlunde riktig ja, bortsett fra en del overdreven bruk av minustegn som til nød kan kalles riktig med litt godvilje. og enere "kommer ikke fra" noe sted, det er bare noe man setter inn for å lettere se hva du setter utenfor og hva du lar stå igjen inne i parentesen, siden det ikke har noen betydning å gange med en.

 

slik skal det føres:

mimetex.cgi?-3ab^2-12ab

mimetex.cgi?-3ab(b+4)

Lenke til kommentar
Kan noen hjelpe meg å løse denne likningen?

 

chart?cht=tx&chl=\sin(2x) = 0,6

 

Man kan omforme sin(2x) til noe annet, men om det er nyttig vet jeg ikke:

chart?cht=tx&chl=sin(2x) = 2 \cdot sin(x) \cdot cos(x)

chart?cht=tx&chl=2 \cdot sin(x) \cdot cos(x) = 0,6

 

Men hva gjør man så?

Du trenger ikke omforme uttrykket på noen måte :)

p><p>

Om det er grader du skal ha så bytter du ut pi med 180 grader.

 

edit: glemte en løsning der ja gitt :p

Endret av Frexxia
Lenke til kommentar
det var veldig klønete ført, men det er nogenlunde riktig ja, bortsett fra en del overdreven bruk av minustegn som til nød kan kalles riktig med litt godvilje. og enere "kommer ikke fra" noe sted, det er bare noe man setter inn for å lettere se hva du setter utenfor og hva du lar stå igjen inne i parentesen, siden det ikke har noen betydning å gange med en.

 

slik skal det føres:

mimetex.cgi?-3ab^2-12ab

mimetex.cgi?-3ab(b+4)

 

Åh, takk for hjelpa!

Lenke til kommentar

Spørsmålet omhandler geometriske rekker:

 

Oppgave:

Mette har begynt å bruke en bestemt type medisin. Hver dag må hun ta en tablett som inneholder 1,8 mg giftstoff. Kroppen bryter ned 15 % av giftstoffet i tabletten hver dag.

 

a) Hvor mye giftstoff er det igjen etter en uke av den første tabletten Mette tok?

b) Forklar at mengden giftstoff i kroppen til Mette etter n dager kan uttrykkes ved hjelp av en geometrisk rekke.

c) Hvor mye giftstoff har Mette i kroppen etter den første uka?

 

Svar:

a) chart?cht=tx&chl=1,8 \cdot 0,85^7 = 0,58 mg

 

b) Vi har et startledd som skal ganges med et konstantledd opphøyet i n (hvor n er antall dager etter at tabletten ble tatt). Derfor kan mengden giftstoff i kroppen uttrykkes ved hjelp av en geometrisk rekke. Noe mer jeg bør tilføye?

 

c) p><p>0,58 + 0,68 + 0,80 + 0,94 + 1,11 + 1,30 + 1,53 = 6,94 mg

 

Er c-en riktig?

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar

Du gjør det vanskelig for deg selv. Du kan bruke sumformelen for geometriske rekker

 

p><p>

 

edit: Denne oppgaven er litt uklar egentlig, både min og din er riktig avhengig av om "målingen" gjøres før eller etter den siste tabletten er brutt ned. Du kan likevel regne den ut med sumformelen ved å bytte ut a1 med 1,8*0,8:

 

p><p>

 

edit2: Men sannsynligvis er ikke den siste brutt ned.

Endret av Frexxia
Lenke til kommentar

Fikk det ikke til å stemme med sumformelen, men ser nå at ditt alternativ to gir riktig svar (står som kommentar at det er like før hun tar ny tablett, altså at den siste er brutt ned i ca. ett døgn). :)

 

Ny oppgave:

Per har fast jobb. Han vil spare til bil. Han vil kjøpe en bil som koster 300.000,- kr. Kari har startet som selvstendig næringsdrivende. Hun regner ikke med noen særlige inntekter de to første årene.

 

Kari spør Per om han kan låne henne 8500,- kr hver måned i 2 år fremover. Kari sier hun vil betale god rente per måned og at alt hun har lånt skal betales tilbake med renter 1 måned etter at hun mottok de siste 8500,- kr.

 

Per kjenner Kari godt og stoler på henne. Han ser dette som en mulighet til å kunne kjøpe seg bil raskere enn om han benyttet banksparing.

 

Hva må den månedlige renten være dersom Per skal kunne kjøpe seg den bilen han hadde tenkt for pengene han får tilbake fra Kari?

 

Svar:

Det blir vel en geometrisk rekke dette også.

p><p>

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar

f(x) er 200 for alle x-verdier i mengden [0,60] (fra og med 0, til og med 60) og f(x) er 10x+100 for x i mengden <60,100] (fra 60, til og med 100).

 

Bare å tegne i vei.

 

Før eksamen bør du regne mest mulig eksamensoppgaver. Det hjelper veldig mye å ha sett oppgaven tidligere, da eksamensoppgavene innenfor de forskjellige temaene ofte er svært like. :)

Endret av Billy-the-kid
Lenke til kommentar

Det kan vel hver enkelt skole velge selv, så vidt jeg vet. På vår skole har vi to fysikklasser. Den ene (min) hadde den 45-minuttersformen, der vi får 45 minutter før eksamen til forberedelse, og blir spurt/utfører et forsøk for sensor og lærer. Den andre gruppen hadde 2 dagers forberedelse, der de laget en presentasjon for et tema.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...