the_last_nick_left Skrevet 11. juni 2009 Rapporter Del Skrevet 11. juni 2009 Det mente jeg å, men læreren min ville ha med Z aksen også, slik at det blir 3dimisjonalt. For å gå over fra to- til tredimensjonalt gjør du først som jeg beskrev, og så dekomponerer du den horisontale delen til en x-akse og en y-akse. Lenke til kommentar
xclusive_danny Skrevet 11. juni 2009 Rapporter Del Skrevet 11. juni 2009 x=16t - 2t^2 y=12t - 4,9t^2 ---------------------------------------------- y=12t - 4,9t^2 Vi deriverer y for å få farten i y retning. y' = 12 - 9.8t Vi setter farten lik 0: 12 - 9.8t = 0 t = 12/9.8 Ballen er altså i sitt høyeste punkt etter tiden 12/9.8 sekunder. Da er høyden 12(12/9.8) - 4.9(12/9.8)^2 = 7.3m Skjønner ikke helt hva du mener. Kunne du vist dette på eksempelet over? Takker for forslaget ditt foresten Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 11. juni 2009 Rapporter Del Skrevet 11. juni 2009 x=16ty=12t - 4,9t^2 ---------------------------------------------- y=12t - 4,9t^2 Vi deriverer y for å få farten i y retning. y' = 12 - 9.8t Vi setter farten lik 0: 12 - 9.8t = 0 t = 12/9.8 Ballen er altså i sitt høyeste punkt etter tiden 12/9.8 sekunder. Da er høyden 12(12/9.8) - 4.9(12/9.8)^2 = 7.3m Enn så lenge todimensjonalt. Bevegelsen i x-retningen er konstant (så lenge vi ser bort fra luftmotstand) så du skal ikke ha med -2t^2 i fremstillingen for x. Høyden ser riktig ut. For å regne ut lengden, regner du ut når høyden er null, som den er for t=0 og for t=12/4,9=2,45. Det er den siste løsningen du skal bruke. Sett den inn for tiden i parameterfremstillingen for x , da får du at x er 39,2. For å gå over til tredimensjonalt, må du dekomponere fremstillingen for x. Du kan tenke deg at farten er hypotenusen i en rettvinklet trekant. Bruk trigonometri for å finne de to katetene som da er farten i x- og y- retningene (nå heter høyden plutselig z i stedet. Alt dette er med forbehold om at jeg husker riktig, har ikke hatt fysikk på elleve år.. Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 11. juni 2009 Rapporter Del Skrevet 11. juni 2009 Lurer litt på en oppgave her I en kurv ligger det 15 røde og 10 blå kuler vi trekker 5 kuler Finn sannsynligheten for at vi trekker med tilbakelegging 3 røde og 2 blå. Hva kaller vi et slikt forsøk ? Hvilken av disse to måtene er riktig for å løse denne ? Eller Lenke til kommentar
Mr Carter Skrevet 11. juni 2009 Rapporter Del Skrevet 11. juni 2009 Hei. Har fått temaet "skolefesten" i matte muntlig, og trenger stor hjelp. Vi skal liksom planlegge en skolefest, men er ikke særlig oppfinnsom så klarer ikke å bruke matte til å løse forskjellige oppgaver. Trenger tips og råd, helst med løsningen Går i 10. klasse så ikke mer avansert enn som så. Takk Lenke til kommentar
Beges Skrevet 11. juni 2009 Rapporter Del Skrevet 11. juni 2009 (endret) Jaja.. det blei ein 4. Tusen takk til alle som hjalp meg her, i det minste Endret 11. juni 2009 av Beges Lenke til kommentar
NevroMance Skrevet 11. juni 2009 Rapporter Del Skrevet 11. juni 2009 Til skolefesten kan du jo sette opp ett budsjett/regnskap. I det kan du ha med: - Hvor mye mat, drikke og snacks du trenger. - Hvor stort lokale du trenger. Hvor dyrt det blir. - Hvor mange, og hvor dyre, vakter trenger du. - Leie av musikkanlegg og band. - Hvor mye skal hver person betale. Er det jeg kommer på sånn i farta. Mesteparten her avhenger av hvor mange som kommer selvsagt. Noe kan du jo kjøpe inn etter du vet hvor mange som kommer, mens du ofte må leie lokale god tid i forkant, så du må tippe hvor mange som kommer, og regne ut fra det. Kan sikkert legge til veldig mye mer enn det her. Kan jo også arrangere konkurranser, hvor du kan bruke matematikk. F. eks. pytagoras for å regne ut om rommet er stort nok til en 20 meters bane, når både lengden og bredden er for kort, sjekk diagonalen. Lenke til kommentar
Scooby snacks Skrevet 11. juni 2009 Rapporter Del Skrevet 11. juni 2009 (endret) Har en ganske enkel grenseverdisak jeg ikke får til: Nevermind ... Fant ut av det: Endret 11. juni 2009 av Billy-the-kid Lenke til kommentar
Mr Carter Skrevet 11. juni 2009 Rapporter Del Skrevet 11. juni 2009 Til skolefesten kan du jo sette opp ett budsjett/regnskap. I det kan du ha med: - Hvor mye mat, drikke og snacks du trenger. - Hvor stort lokale du trenger. Hvor dyrt det blir. - Hvor mange, og hvor dyre, vakter trenger du. - Leie av musikkanlegg og band. - Hvor mye skal hver person betale. Er det jeg kommer på sånn i farta. Mesteparten her avhenger av hvor mange som kommer selvsagt. Noe kan du jo kjøpe inn etter du vet hvor mange som kommer, mens du ofte må leie lokale god tid i forkant, så du må tippe hvor mange som kommer, og regne ut fra det. Kan sikkert legge til veldig mye mer enn det her. Kan jo også arrangere konkurranser, hvor du kan bruke matematikk. F. eks. pytagoras for å regne ut om rommet er stort nok til en 20 meters bane, når både lengden og bredden er for kort, sjekk diagonalen. Har fått med alt det du har sagt, men tenkte mer på leker og andre aktiviteter hvor man bruker matte, kom gjerne med flere forslag Lenke til kommentar
Scooby snacks Skrevet 11. juni 2009 Rapporter Del Skrevet 11. juni 2009 Til skolefesten kan du jo sette opp ett budsjett/regnskap. I det kan du ha med: - Hvor mye mat, drikke og snacks du trenger. - Hvor stort lokale du trenger. Hvor dyrt det blir. - Hvor mange, og hvor dyre, vakter trenger du. - Leie av musikkanlegg og band. - Hvor mye skal hver person betale. Er det jeg kommer på sånn i farta. Mesteparten her avhenger av hvor mange som kommer selvsagt. Noe kan du jo kjøpe inn etter du vet hvor mange som kommer, mens du ofte må leie lokale god tid i forkant, så du må tippe hvor mange som kommer, og regne ut fra det. Kan sikkert legge til veldig mye mer enn det her. Kan jo også arrangere konkurranser, hvor du kan bruke matematikk. F. eks. pytagoras for å regne ut om rommet er stort nok til en 20 meters bane, når både lengden og bredden er for kort, sjekk diagonalen. Har fått med alt det du har sagt, men tenkte mer på leker og andre aktiviteter hvor man bruker matte, kom gjerne med flere forslag Tja, kombinatorikk er jo alltids en slager: - Antall parkombinasjoner med gutt og jente - Antall spillelister man kan lage av 100 låter når man skal velge 30 - Halvparten av guttene liker å danse, 2/3 av jentene liker òg å danse, hva er sannsynligheten for å plukke ut et par som liker å danse? Hva er da sannsynligheten for å plukke et par som ikke liker å danse (greit å ta med, for å vise at du skjønner dette med komplimentære hendelser og what not). De får to pristilbud, enten å betale 5000 kroner for leie av lokale, eller at utleiere får 2000 kroner pluss 30% av inngangspengene. Hvor mange må komme for at tilbud 1 skal svare seg, når det koster 200 i døren? Alle som har fått oppgaven kommer jo til å ta med standardgreiene med inngangspenger, antall som møter opp osv. Jeg sier ikke at du ikke skal ta det med, men tenk utenfor boksen. Målet er jo tross alt å imponere sensor. Lenke til kommentar
Mr Carter Skrevet 11. juni 2009 Rapporter Del Skrevet 11. juni 2009 Tja, kombinatorikk er jo alltids en slager:- Antall parkombinasjoner med gutt og jente - Antall spillelister man kan lage av 100 låter når man skal velge 30 - Halvparten av guttene liker å danse, 2/3 av jentene liker òg å danse, hva er sannsynligheten for å plukke ut et par som liker å danse? Hva er da sannsynligheten for å plukke et par som ikke liker å danse (greit å ta med, for å vise at du skjønner dette med komplimentære hendelser og what not). De får to pristilbud, enten å betale 5000 kroner for leie av lokale, eller at utleiere får 2000 kroner pluss 30% av inngangspengene. Hvor mange må komme for at tilbud 1 skal svare seg, når det koster 200 i døren? Alle som har fått oppgaven kommer jo til å ta med standardgreiene med inngangspenger, antall som møter opp osv. Jeg sier ikke at du ikke skal ta det med, men tenk utenfor boksen. Målet er jo tross alt å imponere sensor. Takk for tips, har du løsninger eller forklaringer på forslag og eller ? Har 3 i matte nå, men har lyst til å gjøre det bra. Helst forklar hvordan jeg gjør det, så jeg kan forklare om jeg får spørsmål om det Lenke til kommentar
Discipline Skrevet 11. juni 2009 Rapporter Del Skrevet 11. juni 2009 Hei! Jeg har blitt trukket opp i muntlig eksamen i R2, og temaet jeg har fått utdelt er uendelige rekker. En av de tingene jeg skal gjøre er å komme med forslag til praktisk anvendelse. I boka har vi en drøss av eksempler på hvordan vi kan bruke rekker til å regne halveringstider til medisiner, og hvilken konstantverdi av virkestoff man etterhvert vil oppnå, så det skal jeg selvsagt nevne. Dog må jeg ha noe mer, så jeg tenkte også å foreslå at man kan bruke rekker til å beregne hastighet, der det første leddet er starthastighet, og der den variable kvotienten fungerer som f.eks luftmotstand. Vil det være en hensiktsmessig praktisk anvendelse, eller vil rekker være totalt udugelig? Takker Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 11. juni 2009 Rapporter Del Skrevet 11. juni 2009 (endret) Takk for tips, har du løsninger eller forklaringer på forslag og eller ? Har 3 i matte nå, men har lyst til å gjøre det bra. Helst forklar hvordan jeg gjør det, så jeg kan forklare om jeg får spørsmål om det Vi er ikke her for og gjøre fremføringen for deg. Om vi legger fram alt du skal så og gjøre så er det vi som får god karakter ikke du. https://www.diskusjon.no/index.php?act=atta...t&id=304543 Se under ordnede og uordnede utvalg, masse eksempel oppgaver på lignende ting du kanskje har lyst å snakke om. Prøv og lag en fremføring eller et utkast, med utregning så kan vi se på hva du kan forbedre, hva som er feil eller hva som er flott arbeid Endret 11. juni 2009 av Nebuchadnezzar Lenke til kommentar
Mr Carter Skrevet 11. juni 2009 Rapporter Del Skrevet 11. juni 2009 (endret) Vi er ikke her for og gjøre fremføringen for deg. Om vi legger fram alt du skal så og gjøre så er det vi som får god karakter ikke du. https://www.diskusjon.no/index.php?act=atta...t&id=304543 Se under ordnede og uordnede utvalg, masse eksempel oppgaver på lignende ting du kanskje har lyst å snakke om. Prøv og lag en fremføring eller et utkast, med utregning så kan vi se på hva du kan forbedre, hva som er feil eller hva som er flott arbeid Skjønner jo det da, derfor jeg spurte etter forklaring. Men må vite hvilken måte jeg kan løse det på, for det finnes vanligvis endel. Endret 11. juni 2009 av Araber Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 11. juni 2009 Rapporter Del Skrevet 11. juni 2009 Hvis du går i 10. klasse blir det nok for tungt stoff. Sannsynlighet er ikke innført før i 2. klasse på videregående. Lenke til kommentar
Linnkar Skrevet 11. juni 2009 Rapporter Del Skrevet 11. juni 2009 Jeg har muntlig matte eksamen i mårra.. og lurte på om noen kunne hjelpe meg med å flette inn algebra og likninger i temaet? "jeg skal flytte på hybel" (du skal flytte hjemmefra og skaffe et sted å bo. Mye på planlegges i forhold til kjøp og innredning av leilihetene. Vær kreativ og skap den hybelen du har lyst på.) det er oppgaveteksten.. så langt har jeg fådd med meg: - målestokk - renter og lån og alt det der - budsjett - male et rom med to strøk maling - sammenligne to priser - en ting var på salg - to flyttebyråer -> funskjon(?) - volum av en kjele - Det kommer noen på døra, og skal selge lodd, hvor stor sjanse har jeg for å vinne? Jeg mangler Algebra, likninger og litt mer geometri føler jeg. Noen som har no ideer om hva jeg kan/må ha med? :-D eller hvordan jeg kan få inn algebra, likninger og mer geometri ? <33 Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 11. juni 2009 Rapporter Del Skrevet 11. juni 2009 (endret) Jo, det er sannsynlighet i 1T i alle fall. edit: svarte til Zeke. Endret 11. juni 2009 av Jaffe Lenke til kommentar
Selvin Skrevet 11. juni 2009 Rapporter Del Skrevet 11. juni 2009 Stemmer det Jaffe, sannsynlighet begynner i 1T Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 11. juni 2009 Rapporter Del Skrevet 11. juni 2009 Ja greit, men det er fortsatt ikke pensum i 10. klasse? Lenke til kommentar
Selvin Skrevet 11. juni 2009 Rapporter Del Skrevet 11. juni 2009 Tror det er heller lite, i 9. klasse derimot. Husker godt at vi hadde litt sannsynlighet i niende Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå