Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

x=16t - 2t^2

y=12t - 4,9t^2

 

----------------------------------------------

y=12t - 4,9t^2

Vi deriverer y for å få farten i y retning.

y' = 12 - 9.8t

 

Vi setter farten lik 0:

12 - 9.8t = 0

t = 12/9.8

 

Ballen er altså i sitt høyeste punkt etter tiden 12/9.8 sekunder. Da er høyden 12(12/9.8) - 4.9(12/9.8)^2 = 7.3m

 

 

 

Skjønner ikke helt hva du mener. Kunne du vist dette på eksempelet over?

 

Takker for forslaget ditt foresten

Lenke til kommentar
x=16t

y=12t - 4,9t^2

 

----------------------------------------------

y=12t - 4,9t^2

Vi deriverer y for å få farten i y retning.

y' = 12 - 9.8t

 

Vi setter farten lik 0:

12 - 9.8t = 0

t = 12/9.8

 

Ballen er altså i sitt høyeste punkt etter tiden 12/9.8 sekunder. Da er høyden 12(12/9.8) - 4.9(12/9.8)^2 = 7.3m

 

Enn så lenge todimensjonalt. Bevegelsen i x-retningen er konstant (så lenge vi ser bort fra luftmotstand) så du skal ikke ha med -2t^2 i fremstillingen for x. Høyden ser riktig ut. For å regne ut lengden, regner du ut når høyden er null, som den er for t=0 og for t=12/4,9=2,45. Det er den siste løsningen du skal bruke. Sett den inn for tiden i parameterfremstillingen for x , da får du at x er 39,2.

 

For å gå over til tredimensjonalt, må du dekomponere fremstillingen for x. Du kan tenke deg at farten er hypotenusen i en rettvinklet trekant. Bruk trigonometri for å finne de to katetene som da er farten i x- og y- retningene (nå heter høyden plutselig z i stedet.

 

Alt dette er med forbehold om at jeg husker riktig, har ikke hatt fysikk på elleve år..

Lenke til kommentar

Hei.

 

Har fått temaet "skolefesten" i matte muntlig, og trenger stor hjelp. Vi skal liksom planlegge en skolefest, men er ikke særlig oppfinnsom så klarer ikke å bruke matte til å løse forskjellige oppgaver. Trenger tips og råd, helst med løsningen :p Går i 10. klasse så ikke mer avansert enn som så.

 

Takk :)

Lenke til kommentar

Til skolefesten kan du jo sette opp ett budsjett/regnskap. I det kan du ha med:

 

- Hvor mye mat, drikke og snacks du trenger.

- Hvor stort lokale du trenger. Hvor dyrt det blir.

- Hvor mange, og hvor dyre, vakter trenger du.

- Leie av musikkanlegg og band.

- Hvor mye skal hver person betale.

 

Er det jeg kommer på sånn i farta. Mesteparten her avhenger av hvor mange som kommer selvsagt. Noe kan du jo kjøpe inn etter du vet hvor mange som kommer, mens du ofte må leie lokale god tid i forkant, så du må tippe hvor mange som kommer, og regne ut fra det. Kan sikkert legge til veldig mye mer enn det her. Kan jo også arrangere konkurranser, hvor du kan bruke matematikk. F. eks. pytagoras for å regne ut om rommet er stort nok til en 20 meters bane, når både lengden og bredden er for kort, sjekk diagonalen.

Lenke til kommentar
Til skolefesten kan du jo sette opp ett budsjett/regnskap. I det kan du ha med:

 

- Hvor mye mat, drikke og snacks du trenger.

- Hvor stort lokale du trenger. Hvor dyrt det blir.

- Hvor mange, og hvor dyre, vakter trenger du.

- Leie av musikkanlegg og band.

- Hvor mye skal hver person betale.

 

Er det jeg kommer på sånn i farta. Mesteparten her avhenger av hvor mange som kommer selvsagt. Noe kan du jo kjøpe inn etter du vet hvor mange som kommer, mens du ofte må leie lokale god tid i forkant, så du må tippe hvor mange som kommer, og regne ut fra det. Kan sikkert legge til veldig mye mer enn det her. Kan jo også arrangere konkurranser, hvor du kan bruke matematikk. F. eks. pytagoras for å regne ut om rommet er stort nok til en 20 meters bane, når både lengden og bredden er for kort, sjekk diagonalen.

Har fått med alt det du har sagt, men tenkte mer på leker og andre aktiviteter hvor man bruker matte, kom gjerne med flere forslag :)

Lenke til kommentar
Til skolefesten kan du jo sette opp ett budsjett/regnskap. I det kan du ha med:

 

- Hvor mye mat, drikke og snacks du trenger.

- Hvor stort lokale du trenger. Hvor dyrt det blir.

- Hvor mange, og hvor dyre, vakter trenger du.

- Leie av musikkanlegg og band.

- Hvor mye skal hver person betale.

 

Er det jeg kommer på sånn i farta. Mesteparten her avhenger av hvor mange som kommer selvsagt. Noe kan du jo kjøpe inn etter du vet hvor mange som kommer, mens du ofte må leie lokale god tid i forkant, så du må tippe hvor mange som kommer, og regne ut fra det. Kan sikkert legge til veldig mye mer enn det her. Kan jo også arrangere konkurranser, hvor du kan bruke matematikk. F. eks. pytagoras for å regne ut om rommet er stort nok til en 20 meters bane, når både lengden og bredden er for kort, sjekk diagonalen.

Har fått med alt det du har sagt, men tenkte mer på leker og andre aktiviteter hvor man bruker matte, kom gjerne med flere forslag :)

Tja, kombinatorikk er jo alltids en slager:

- Antall parkombinasjoner med gutt og jente

- Antall spillelister man kan lage av 100 låter når man skal velge 30

- Halvparten av guttene liker å danse, 2/3 av jentene liker òg å danse, hva er sannsynligheten for å plukke ut et par som liker å danse? Hva er da sannsynligheten for å plukke et par som ikke liker å danse (greit å ta med, for å vise at du skjønner dette med komplimentære hendelser og what not).

 

De får to pristilbud, enten å betale 5000 kroner for leie av lokale, eller at utleiere får 2000 kroner pluss 30% av inngangspengene. Hvor mange må komme for at tilbud 1 skal svare seg, når det koster 200 i døren?

 

 

 

Alle som har fått oppgaven kommer jo til å ta med standardgreiene med inngangspenger, antall som møter opp osv. Jeg sier ikke at du ikke skal ta det med, men tenk utenfor boksen. Målet er jo tross alt å imponere sensor. ;)

Lenke til kommentar
Tja, kombinatorikk er jo alltids en slager:

- Antall parkombinasjoner med gutt og jente

- Antall spillelister man kan lage av 100 låter når man skal velge 30

- Halvparten av guttene liker å danse, 2/3 av jentene liker òg å danse, hva er sannsynligheten for å plukke ut et par som liker å danse? Hva er da sannsynligheten for å plukke et par som ikke liker å danse (greit å ta med, for å vise at du skjønner dette med komplimentære hendelser og what not).

 

De får to pristilbud, enten å betale 5000 kroner for leie av lokale, eller at utleiere får 2000 kroner pluss 30% av inngangspengene. Hvor mange må komme for at tilbud 1 skal svare seg, når det koster 200 i døren?

 

 

 

Alle som har fått oppgaven kommer jo til å ta med standardgreiene med inngangspenger, antall som møter opp osv. Jeg sier ikke at du ikke skal ta det med, men tenk utenfor boksen. Målet er jo tross alt å imponere sensor. ;)

 

Takk for tips, har du løsninger eller forklaringer på forslag og eller ? :) Har 3 i matte nå, men har lyst til å gjøre det bra.

 

Helst forklar hvordan jeg gjør det, så jeg kan forklare om jeg får spørsmål om det :)

Lenke til kommentar

Hei!

 

Jeg har blitt trukket opp i muntlig eksamen i R2, og temaet jeg har fått utdelt er uendelige rekker. En av de tingene jeg skal gjøre er å komme med forslag til praktisk anvendelse. I boka har vi en drøss av eksempler på hvordan vi kan bruke rekker til å regne halveringstider til medisiner, og hvilken konstantverdi av virkestoff man etterhvert vil oppnå, så det skal jeg selvsagt nevne.

 

Dog må jeg ha noe mer, så jeg tenkte også å foreslå at man kan bruke rekker til å beregne hastighet, der det første leddet er starthastighet, og der den variable kvotienten fungerer som f.eks luftmotstand. Vil det være en hensiktsmessig praktisk anvendelse, eller vil rekker være totalt udugelig? :p

 

Takker :)

Lenke til kommentar
Takk for tips, har du løsninger eller forklaringer på forslag og eller ? :) Har 3 i matte nå, men har lyst til å gjøre det bra.

 

Helst forklar hvordan jeg gjør det, så jeg kan forklare om jeg får spørsmål om det :)

 

Vi er ikke her for og gjøre fremføringen for deg.

 

Om vi legger fram alt du skal så og gjøre så er det vi som får god karakter ikke du.

 

https://www.diskusjon.no/index.php?act=atta...t&id=304543

 

Se under ordnede og uordnede utvalg, masse eksempel oppgaver på lignende ting du kanskje har lyst å snakke om.

 

Prøv og lag en fremføring eller et utkast, med utregning så kan vi se på hva du kan forbedre, hva som er feil eller hva som er flott arbeid :)

Endret av Nebuchadnezzar
Lenke til kommentar
Vi er ikke her for og gjøre fremføringen for deg.

 

Om vi legger fram alt du skal så og gjøre så er det vi som får god karakter ikke du.

 

https://www.diskusjon.no/index.php?act=atta...t&id=304543

 

Se under ordnede og uordnede utvalg, masse eksempel oppgaver på lignende ting du kanskje har lyst å snakke om.

 

Prøv og lag en fremføring eller et utkast, med utregning så kan vi se på hva du kan forbedre, hva som er feil eller hva som er flott arbeid :)

 

Skjønner jo det da, derfor jeg spurte etter forklaring. Men må vite hvilken måte jeg kan løse det på, for det finnes vanligvis endel.

Endret av Araber
Lenke til kommentar

Jeg har muntlig matte eksamen i mårra..

og lurte på om noen kunne hjelpe meg med å flette inn algebra og likninger i temaet?

 

"jeg skal flytte på hybel"

(du skal flytte hjemmefra og skaffe et sted å bo. Mye på planlegges i forhold til kjøp og innredning av leilihetene. Vær kreativ og skap den hybelen du har lyst på.)

det er oppgaveteksten..

 

så langt har jeg fådd med meg:

- målestokk

- renter og lån og alt det der

- budsjett

- male et rom med to strøk maling

- sammenligne to priser

- en ting var på salg

- to flyttebyråer -> funskjon(?)

- volum av en kjele

- Det kommer noen på døra, og skal selge lodd,

hvor stor sjanse har jeg for å vinne?

 

Jeg mangler Algebra, likninger og litt mer geometri føler jeg.

Noen som har no ideer om hva jeg kan/må ha med? :-D

eller hvordan jeg kan få inn algebra, likninger og mer geometri ?

 

<33

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...